Gå til innhold

Sony er positive til homebrew! (PS3)


dekar24k

Anbefalte innlegg

Ein totalt ny type prosessor kalt Cell, som er den desidert kraftigste du finn i ein konsoll, og Blu Ray-speler, som er eit HD-medium.

Kunne vel nevnt Sixaxis-kontrollaren i tillegg, men det er tilnærma å flamebaite her. :p

Endret av ShredLord
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ein totalt ny type prosessor kalt Cell, som er den desidert kraftigste du finn i ein konsoll, og Blu Ray-speler, som er eit HD-medium.

Kunne vel nevnt Sixaxis-kontrollaren i tillegg, men det er tilnærma å flamebaite her. :p

8471266[/snapback]

 

Cell pross er jo ikke noe unikt for ps3 selv om den ikke brukes i xbox, den er jo ibm/motorola utviklet tror jeg. Blu ray er sony utviklet men ikke noe mer revolusjonerende enn hd drive. (hd bluray greia er en krig som så vidt har begynnt og ingen vet resulatet på)

 

Da er det vel strengt tatt ikke noe volsomt nytt spennende, bare snakk om valg av hva man bruker. Trodde det var ett eller annet virkelig spennende jeg :p

Lenke til kommentar

Cell Broadband Engine er ett sammarbeidsprosjekt, de tre viktigeste utviklerene i den prosessen er IBM/Sony/Toshiba, altså ikke ett IBM/Motorola prosjekt.

Bluray er utviklet av mange, selv om veldig få har så mange patenter i det som Sony.

 

Angående XNA, så er det ikke din kode, du har kanskje skrevet kildekoden, og gjort alt arbeidet. :-/

Men det er ikke ditt.

 

Du kan ikke la andre spille spillene du har lagd, dersom de ikke har ett abonemang på XNA, og betaler penger til Microsoft da de vil spille det.

Du lager altså program som benytter seg av Microsoft sin libraryer, og kan bare kjøres av personer som betaler penger til Microsoft.

Det var ihvertfall slik jeg forsto det fra MS sine uttalelser, og derfor jeg ikke giddet å se nærmere det, meg inn i det.

 

Uansett, å lage homebrew på PS3 er lovlig, det kan du fint gjøre med å laste ned Cell SDK gratis fra IBM, da har du tilgang til deres åpne lybraries.

Og du kan da skrive din egen C-kode til SPE'ene, og C++ til PPE'en, du har tilgang til compiler, og du kan kjøre spillene på din egen PS3 om du vil, eller til dine venner, uten at noen tar betalt for det.

 

Det er homebrew, da det er din eiendom. :)

XNA er mere make-something-to-rent-a-short-time-from-microsoft-brew. :)

 

Tror det er compileren som gjør at MS får lov til dette. :-/

Men i teorien tror jeg du skal ha lov til å spre sourcet gratis, men det hjelper fint lite om ikke dine venner abonnerer på compileren.

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar
Det stilige med XNA, slik jeg ser det, er at man enkelt kan kjøre spillet man lager på PC og 360. Dessuten er det managed code, slik at man ikke trenger å holde styr på minnet, holder styr på tråder osv.

8472129[/snapback]

 

 

rekner med du har adgang til GPU med xna..men dette homebrew greiene til IBM, har du adgang til RSX eller er det reine tekst applikajoner du kan lage..kun med cell..

Lenke til kommentar
rekner med du har adgang til GPU med xna..men dette homebrew greiene til IBM, har du adgang til RSX eller er det reine tekst applikajoner du kan lage..kun med cell..

8472150[/snapback]

 

Cell klarer seg uten RSX den vet du. http://www.ps3fanboy.com/2007/04/05/real-t...e-playstation-3

 

Det er en gammel greie dette men videoen viser real time raytracing ved hjelp av 3 ps3'er. RSX er ikke benyttet.

 

EDIT: En til: http://www.youtube.com/watch?v=eEg7q2lk3QM...related&search=

Denne er kjørt på PS3 via Linux.. Igjen ingen RSX og 6SPE'er..

Endret av Fhj
Lenke til kommentar

Flott arbeid, det kjipe er jo at man bruker 3 stk. PS3'er i nettverk for å få det til. Det betyr vel at de bruker 18 SPE'er. I tillegg må man ha stålkontroll på C og C++'en, noe som utelukker de fleste av oss dessverre. Blir spennende når RSX'en blir gjort tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Flott arbeid, det kjipe er jo at man bruker 3 stk. PS3'er i nettverk for å få det til. Det betyr vel at de bruker 18 SPE'er. I tillegg må man ha stålkontroll på C og C++'en, noe som utelukker de fleste av oss dessverre. Blir spennende når RSX'en blir gjort tilgjengelig.

8472467[/snapback]

 

XNA kommer vel til å slippe ut Gears of war grafikk ved hjelp av 10 Print "Gears of War" 20 Goto 10.. Ikke sant?

 

Se den andre videoen jeg la til du.. Det er det en PS3 som står for.. :)

 

Nei, det er ikke Gears of War, men det viser at Cell ikke er avhengig av en GPU..

Lenke til kommentar

XNA benytter seg av C# som minner om en blanding av C++ og Java, men det vet du sikkert allerede.

 

Kikket på den andre videoen også, står jo at de benytter seg av flere IBM QS20 blades for å rendere det. Disse koster vel +- 120 000 kr pr stk og har 2 stk CPU'er med 9 kjerner hver. Det blir vel som å sammenlikne epler og pærer.

Lenke til kommentar

Homebrew vet man er positivt, så det er positivt vis Sony og legger seg ut på det, om så i begrenset opplegg. På PC har man jo fått mange gode spill å kose seg med, laget som "homebrews". F.eks Mount&Blade og Armadillo run. Gud hvor mange timer de spillene har tatt fra meg, sykt rart.

 

Så jeg strekker mine hender åpent ut for homebrews til alle konsollene. Tror det kan gjøre en konsoll mer interesang.

Lenke til kommentar

Eller elastomania.

 

Point is, se hva homebrew har betyd for PCen. Er jeg lei av å knuse aliense, sparke pixle rumper og annet spikk, kan jeg laste ned et crappy laga DX-1 spill og kose meg litt med det. Mega morsomt.

 

Får bare håpe at det ikke blir en så krass begrensning at bare Richy Rich kan lage homebrews.

Lenke til kommentar

Jepp Elasto Mania var vel en litt mer oppsprita versjon av Action Supercross.

 

Jepp, håper selvsagt at MS dropper abonnementet for å kunne kjøre koden på 360'en, muligheter for å lage applikasjoner og at de gir full tilgang til nettverkskortet.

Lenke til kommentar
Jepp Elasto Mania var vel en litt mer oppsprita versjon av Action Supercross.

 

Jepp, håper selvsagt at MS dropper abonnementet for å kunne kjøre koden på 360'en, muligheter for å lage applikasjoner og at de gir full tilgang til nettverkskortet.

8472961[/snapback]

 

Uten abonnement kan du jo fortsatt kjøre spillene du lager på PC da.

Lenke til kommentar

naa har jo studenter/professorer ved et tysk universitet klart aa lage en Quake 4 versjon som bruker real-time raytracing paa PC. En quad core qx6700 klarer nesten 17fps i 256x256, dvs. at om alt var optimalt saa greier 3 slike maskiner kanskje 15fps i 640x480.

http://www.idfun.de/temp/q4rt/benchmarks.html

Og _en_ QX6700 koster nesten 10.000 bare for CPU'en? Saann sett er jo PS3 og Cell ganske imponerende.

 

Men siden alt av skalering av bilde/video sannsynligvis er lettere med RSX enn Cell er det jo synd at de har sperra av det meste av RSX i Linux mode for de som haaper paa mediacenter funksjoner med stoette for divx, x264 o.l.

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...