dekar24k Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Nylig ble det sagt av Sony-sjef Phil Harrison at Sony gjerne vil åpne opp Playstation 3 ytterligere for uavhengige spillutviklere i fremtiden.- Jeg støtter fullt ut ideen om spillutvikling i hjemmet med bruk av kraftige verktøy åpne for alle, sier Harrison i et intervju med Slashdot. http://www.itavisen.no/php/art.php?id=378317 Skal vi tro dette så er det grunn til å tro at PS3 kommer til å bli selveste sjefen over homebrew-konsoller med tiden. Eneste som kan hindre bra homebrew nå er vel det faktum at det ikke finnes mange enda i verden av uavhengige utviklere som klarer å skrive optimal kode til Cell-prosessoren. :/ Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 (endret) Det var vel ikke akkurat noe konkret i det svaret, så dermed er det vel mere du som drømmer. Dog, skal vi se realistisk på det er det vel ikke usansynlig at Sony prøver å finner et svar på Microsofts XNA Game Studio Express... Altså hva Harrison så fint beskriver her eksisterer allerde på X360! Endret 25. april 2007 av qoutor Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Herlige greier. Da er ikke sjansen så liten for å kjøpe den enda. Men fremdeles er de veldig små. Har en Xbox nå som jeg kjøpte brukt på forumet her. Den kjører homebrews som bare det. Og det er genialt. Både med tanke på spill, og nyttige programmer. Bra tenkt av Sony, men det er vell på enkelte vilkår dette her.. Kommer vell et program lignende SonicStage Et ord beskriver vell nok. PAIN! Lenke til kommentar
trydis Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Blir vel noe ala XNA til 360'en. Lenke til kommentar
OmaaarS Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Hvordan virker egentlig XNA? Lenke til kommentar
trydis Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 http://msdn2.microsoft.com/en-us/xna/default.aspx Programmeringen foregår på PC'en i C#. Man så kompilere koden og teste spillet på pc'en eller 360'en. Det kreves en lisens for å kjøre koden på 360'en. Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 UiB kjøpte faktisk fem PS3 som starten på å inkludere Cell-utvikling under studietiden. Kvalitet vil nok komme fra hobby-utviklere også. Lenke til kommentar
trydis Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Jepp det er garantert, bare å se på pc spillet red orchestra: ostfront. startet som et bidrag i en konkurranse og vant lisens til unreal motoren. Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 (endret) PS3 er teknisk nyskapende, så derfor er nok homebrew på PS3 mer attraktivt enn på xbox360. Ikke at jeg har lest noe om det, men jeg kan garantere at den kontrakten du må godkjenne for å kunne utvikle mot xbox360 gir MS alle rettigheter. Eller kanskje ikke, men helt fritt er det nok ikke. Endret 25. april 2007 av rat911 Lenke til kommentar
Knebel Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Nå skal ikke jeg trolle, men jeg blir temmelig provosert av at dere fremstiller XNA som homebrew vennlig.. Makan til vissvass og tull. XNA er LISENSBASERT. Og kom ikke og mas om at dette var MS først med og den leksa der. XNA kom som et motstykke til Sonys homebrew vennlige politikk.. Lenke til kommentar
trydis Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Den mest attraktive plattformen blir den mest de beste verktøyene/mulighetene. Utrolig morsomt at 360'en bruker C# som er mye enklere å lære enn f.eks. C++. Gjør spillutviklingen litt mer folkelig... Lenke til kommentar
Dragoncrest Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 PS3 er teknisk nyskapende, så derfor er nok homebrew på PS3 mer attraktivt enn på xbox360. Ikke at jeg har lest noe om det, men jeg kan garantere at den kontrakten du må godkjenne for å kunne utvikle mot xbox360 gir MS alle rettigheter. Eller kanskje ikke, men helt fritt er det nok ikke. 8470378[/snapback] Så du tror at pga av at den er "teknisk nyskapende" at den blir mer attraktiv for homebrew? Sony kommer aldri til å gi hjemmemarkedet tilgang til Cell CPU'en, og den er vel det eneste som til dels er nyskapende i maskinen. Og i tilfelle de faktisk gir folk full tilgang til Cell, så tviler jeg på at det blir noe så veldig mange på gutterommet kommer til å dra glede av med det første. Med tanke på at profesjonelle utviklere sliter med å bruke å utnytte den optimalt, så kommer det nok til å ta litt tid før gutteromsmafiaen får noe fornuftig ut av den. Angående XNA her er kort info om den (fra offisiell faq) : Q: Can I use the XNA Game Studio Express or XNA Framework to build a commercial Xbox 360 game?A: XNA Game Studio Express lets you create Windows and now Xbox 360 console games much more easily. These games are limited to non-commercial scenarios for 360 titles created with XNA Game Studio Express. However, XNA Game Studio Express may be used to create commercial games which target Windows. We plan to release XNA Game Studio Professional next year which will allow developers to create commercial games for the Xbox 360 in addition to Windows. Q: How much does XNA Game Studio Express cost? Is there a difference between Windows and Xbox 360 development?A: Visual C# Express, the XNA Game Studio Express tools and runtime environment for Windows are all FREE. To develop, debug and/or play games on the Xbox 360, however, you must have an XNA Creators Club subscription purchased directly from the Xbox Live Marketplace. Two subscription options are available: $99 per year or $49 per four months. Av alt jeg har lest om XNA så står det ingenting om at MS eier noe av koden du selv har skrevet/programmert. Lenke til kommentar
Knebel Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Jaja, så MS skal melke penger av dette også.. Det blir helt sikkert en større suksess.. Et par kommentarer: 1. Man har full aksess til Cell. Det er RSX man ikke har aksess til. 2. Om du mener at portingsproblemene mellom 360 og PS3 gjør at folk ikke vil klare å programmere for Cell er du temmelig far off. Nei, kanskje de ikke kommer til å klare å tyne ut det som er av den. For en vanlig forbruker er det det samme om han programmerer for en hvilken som helst PowerPC prosessor. For det er det Cell er. Sist jeg så dreide tittelen i tråden om PS3 og homebrew. Hva XNA gjør her undrer jeg meg over. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 - Jeg støtter fullt ut ideen om spillutvikling i hjemmet med bruk av kraftige verktøy åpne for alle, Altså han er positiv til dette, men hvordan det er med resten av folket i Sony står der ikke mye om. Og som sagt, MS har vært ute med homebrew på konsoll før, mens homebrew til PC har vært enda lengere, altså homebrew er vel ikke akkurat siste nytt slik sett. Når det er sagt er det fint at flere støtter dette for konsoller, dog Sony er ikke akkurat software gode så det blir spennende å se om de får et uvikler verktøy som funker godt eller ikke. Lenke til kommentar
Knebel Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Altså han er positiv til dette, men hvordan det er med resten av folket i Sony står der ikke mye om. Og som sagt, MS har vært ute med homebrew på konsoll før, mens homebrew til PC har vært enda lengere, altså homebrew er vel ikke akkurat siste nytt slik sett. Når det er sagt er det fint at flere støtter dette for konsoller, dog Sony er ikke akkurat software gode så det blir spennende å se om de får et uvikler verktøy som funker godt eller ikke. 8470747[/snapback] Homebrew har eksistert siden tidenes morgen det. Det er ikke det jeg sier. Det er holdningen til dette jeg snakker om. Er lei det "førstemann" gnålet som oppstår gang på gang.. Lenke til kommentar
ttt Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 I utgangspunktet ein bra ting dette. Viss folk får meir eller mindre fritt spelerom dukker det nok opp mykje spennande. Men som gamesindustry.biz seier, blir det spennande og sjå kva for ei linje Sony vil leggje seg på viss dei tillet dette. While Sony has encouraged legitimate independent development in some areas - notably with Net Yaroze with, in this generation, Beyond Playstation - it has been accused of adopting a heavy-handed strategy in its dealings with PSP developers, with legitimate or at least non-threatening projects often struck down by firmware updates designed to lock out pirates and the hackers who facilitate piracy. http://www.gamesindustry.biz/content_page.php?aid=24363 Det er fint om vi kan halde denne tråden fri for personangrep og unødvendig ditt vs. datt krangling. Lenke til kommentar
Bertelsen Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Vi får se hva de gjør ut av dette. De fleste av oss kjenner vel til HB på PSP? Sony har alltid vært imot det, nå vet jeg ikke hvordan PS3 fungerer mtp. det tekniske, kan noen svare meg om PS3 har en slags flash0 som PSP? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Sånn, eg har latt ein del innlegg om XNA være sidan det kan være til informasjon om kva dette går ut på. Eg vil advare dykk mot å dra dette off-topic eller gå til personangrep. Har redigert emnetittelen litt, dette er som sagt berre eit utsagn av ein person i Sony og er ikkje bekrefta. La diskusjonen surre om mulighetane dette vil gje til PS3, men ikkje lag det til ein 360 vs PS3-krig, då blir tråden stengt fortare enn fy. Reaksjoner på moderering tas på PM, skulle tråden gli ut så rapporter den. Lenke til kommentar
Dragoncrest Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Jaja, så MS skal melke penger av dette også.. Det blir helt sikkert en større suksess.. Et par kommentarer: 1. Man har full aksess til Cell. Det er RSX man ikke har aksess til. 2. Om du mener at portingsproblemene mellom 360 og PS3 gjør at folk ikke vil klare å programmere for Cell er du temmelig far off. Nei, kanskje de ikke kommer til å klare å tyne ut det som er av den. For en vanlig forbruker er det det samme om han programmerer for en hvilken som helst PowerPC prosessor. For det er det Cell er. Sist jeg så dreide tittelen i tråden om PS3 og homebrew. Hva XNA gjør her undrer jeg meg over. 8470682[/snapback] 1. Ok, jeg trodde det var omvendt. My bad. 2. Problemet ligger vel i å utnytte SPE'ene, ikke Powerpc kjernen. Angående XNA så la jeg til noe informasjon pga at folk dro det inn i tråden og svartmalte det ganske kraftig. Ville bare gi begge sidene av saken, og sier ikke selv at XNA er den beste løsningen. MS kunne helt klart ha spart seg for abonnements biten i XNA, men synes selv at plattformen er ganske god. Lenke til kommentar
Malakai Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 (endret) PS3 er teknisk nyskapende, så derfor er nok homebrew på PS3 mer attraktivt enn på xbox360. Ikke at jeg har lest noe om det, men jeg kan garantere at den kontrakten du må godkjenne for å kunne utvikle mot xbox360 gir MS alle rettigheter. Eller kanskje ikke, men helt fritt er det nok ikke. 8470378[/snapback] Hva konkret er teknisk nyskapende ved ps3 ? edit. dette er ikke ment sarkastisk på noen måte. Bare nysgjerrig. Endret 25. april 2007 av Malakai Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå