Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heia..

Jeg sitter her med fagprøva mi jeg.

Er ikke av den typen som kan så mye om TCP/IP

Men nå har det seg sånn at jeg da sitter fast. kommer ikke en døyt lengre =(

Jeg har satt opp en HP 2626 Svitsj med tre VLAN. et default, et kurs og et admin.

eneste vlanet som får ip er vlan hvor dhcp serveren står.

hvordan skal jeg få til at di andre vlana får den ip-adressa di er satt opp til å få?

Nettet er som vist på tegning.

post-62860-1177511650_thumb.jpg

Endret av Jonime
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HP 2626 støtter ikke DHCP relay, hvert fall ikke det jeg klarte å finne ut av i webgrensesnittet med en som har siste programvareversjon.

Så da må du terminere alle VLAN-ene i DHCP-serveren så fremt den støtter VLAN. 2626 er en lett L3 switch, med kun statisk routing mellom VLAN-ene, for at trafikken skal gå frem og tilbake over alt og gjennom en NAT-router (ICA-serveren ser det ut som), må ICA akseptere utgående trafikk fra subnettene som brukes.

Lenke til kommentar

Aha. Kjenner ikke Procurve-serien i detalj. Det var da en merkelig problemstilling på en fagprøve. Det er mange nok som ikke vet hva DHCP-relay er om ikke fagprøven skal lede kandidatene videre ut i villfarelse.

Har du ikke støtte for DHCP-relay i noen av de andre switchene?

(Knuts workaround dersom du ikke kan benytte relay er helt forøvrig riktig og gyldig).

Lenke til kommentar
Aha. Kjenner ikke Procurve-serien i detalj. Det var da en merkelig problemstilling på en fagprøve. Det er mange nok som ikke vet hva DHCP-relay er om ikke fagprøven skal lede kandidatene videre ut i villfarelse.

Har du ikke støtte for DHCP-relay i noen av de andre switchene?

(Knuts workaround dersom du ikke kan benytte relay er helt forøvrig riktig og gyldig).

8480976[/snapback]

om det er for eks intel nic i ICA server så kan du kjøre mange vlan på dette ved hjelp av intel proset programvaren (og bruke en trunk port på switch). Det blir da "de samme" som å koble en kabel til/fra hvert vlan med hver sitt nettverkkort.. sett fra PROGRAMVAREN sitt ståsted altså.

edit: så må du selvsagt konfigurere ICA på korrekt måte.. interfaces osv..

Endret av lohelle
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

HP 2626 støtter ikke DHCP relay, hvert fall ikke det jeg klarte å finne ut av i webgrensesnittet med en som har siste programvareversjon.

Så da må du terminere alle VLAN-ene i DHCP-serveren så fremt den støtter VLAN. 2626 er en lett L3 switch, med kun statisk routing mellom VLAN-ene, for at trafikken skal gå frem og tilbake over alt og gjennom en NAT-router (ICA-serveren ser det ut som), må ICA akseptere utgående trafikk fra subnettene som brukes.

HP2626 støtter absolutt DHCP relay, men som det er med mange andre nettverksprodukter i bedrifts-segmentet så må CLI benyttes for en del funksjone.

config

vlan x

ip helper-address x.x.x.x

exit

write mem

Ser nå at dette var en svært gammel artikkel, håper det gikk greit med fagprøva :)

Mvh Einar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...