Kuldesjokk Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 (endret) Hei. Har tenkt å flytte ut da jeg begynner på videregående til høsten, men hvem er det som da skal motta barnebidraget? Meg eller Mamma? Edit: Er det eventuelt et sted jeg kan sette meg mer inn i dette? Takker på forhånd. Endret 25. april 2007 av Kuldesjokk Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
sk1rty Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Har ikke noe fasitsvar, men jeg fikk ikke barnebidraget mitt da jeg flyttet ut. Jeg gjorde ikke noen opptøyer om det, fordi at jeg var hjemme en gang i måneden og fikk alltids penger overført til kontoen min. Så svaret ligger vell i hvordan det blir når du flytter ut. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Du kan jo søke om å få borteboer-stipend, men barnebidraget er det foreldrene dine, eventuelt den med foreldreretten, som får. Jeg er 90% sikker på at du ikke kan få barnebidraget i stedet for moren din. Lenke til kommentar
sk1rty Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Jeg har en kompis som fikk barnebidraget sitt, etter avtale med moren sin da vell og merke. Så det er vell opp til moren din Lenke til kommentar
Runar Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Joa, det kan jo gå. Jeg får deler av barnebidraget mitt inn på min egen konto. Egentlig er det jo moren hans som mottar bidraget, men hun kan gjøre hva hun vil med det. Snakk med moren din, Kuldesjokk. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 I USA kan du bli myndiggjort ced en rettsavgjørelse, her i Norge er vel det eneste at du kan lage sak, prøve å sørge for at foreldrene dine blir fratatt omsorgsretten og få en verge som gjør som du vil. Lenke til kommentar
Neophus Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Det er dog litt drastisk mtp. at trådstarter bare lurer på om pengene kan gå rett til han slik at han slipper mase på foreldrene om å ta seg av overføringen. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Ja, du sier noe. Men det er da virkelig ikke noe problem? Oppfattet det dithen at moren ikke ville gi ham penger jeg, av en eller annen grunn. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Ja, du sier noe. Men det er da virkelig ikke noe problem? Oppfattet det dithen at moren ikke ville gi ham penger jeg, av en eller annen grunn. 8470101[/snapback] Jeg oppfattet det som at han bare stilte et spørsmål. Hvis han hadde kranglet med moren om det, hadde han nok skrevet det på en annen måte. Lenke til kommentar
Kuldesjokk Skrevet 25. april 2007 Forfatter Del Skrevet 25. april 2007 Regner med at hun er villig til å overføre, men aldri si aldri Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 (endret) Hei.Har tenkt å flytte ut da jeg begynner på videregående til høsten, men hvem er det som da skal motta barnebidraget? Meg eller Mamma? Edit: Er det eventuelt et sted jeg kan sette meg mer inn i dette? Takker på forhånd. 8469255[/snapback] Hei. Dette forholdet reguleres av Lov om Barn og Foreldre 8.april1981 nr.7 Hvis du går inn på Lovdata.no kan du finne frem i en masse lover og regler, bla. denne. Ditt tilfelle reguleres av §67 som sier at det er barnet som skal ha bidraget, men at det skal utbetales til den som barnet bor hos fast. Etter at barnet er fylt 18 år skal bidraget betales til barnet direkte jfr. §68(hvis det er nødvendig med ytterligere bidrag da). Men det er jo helt klart at dersom du skal flytte, så er det jo du som trenger pengene, men det er ingen automatikk i dette. Jeg vet jo ikke hvordan du og dine foreldre har tenkt å legge opp din økonomi på det nye stedet. Hvis du blir fulstendig selvhjulpen vil det være rimelig at du får bidraget direkte. Men hvis de skal hjelpe til i økonomien din så er det kanskje like greit at de porsjonerer ut pengene. Poenget er likevel at bidraget er ditt, uansett hvem som tar hånd om det. Når du bor hjemme så går jo pengene inn i husholdningen på et vis. De dekker, strøm, mat, "husleie",klær, daglige behov etc. Derfor er det den som tar seg av disse utgiftene (din mor) som får pengene utbetalt slik at dine behov blir sikret. Håper at dette var til noe hjelp Edit: Her er en link til barn- og foreldreloven: Barn- og foreldreloven Endret 27. april 2007 av Gaidaros Lenke til kommentar
Kuldesjokk Skrevet 27. april 2007 Forfatter Del Skrevet 27. april 2007 Takker for den. Får bare ta en prat med mamma da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå