Gå til innhold

Dele en ledning til to brytere


Anbefalte innlegg

Heisann,

Har et aldri så lite problem. I garasjen vår har vi bare en bryter for å åpne/lukke. Den er inne i huset. Derfor må vi inn hver gang for å lukke den, foreksempel når vi skal ha ut syklene. Altså trykke på knappen, gå ut og hente sykkelen, for så å gå inn igjen å trykke på den. Dette har ikke min far tatt tak i, så derfor tenkte jeg å imponere han med en bryter som virker begge plasser :p

 

Altså, det kommer en helt vanlig sånnen ledning ut fra portløfteren inne i garasjen. Den går helt inn i huset, og til knappen naturlig nok. Men kan jeg kutte over den, og ha en bryter inne i garasjen også? Så bare videre inn i huset på samme ledningen som allerede er lagt opp? Sånn at jeg har en bryter begge plasser liksom?

Beklager litt rotete forklaring..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan parallellkoble to brytere.

 

En skisse vil se noe slikt ut:

 


            |
   _________|
  |         |
  |         |
||||      ||||
||||ny    |||| gammel bryter
  |         |
  |         |
  |_________|
            |
            |

 

Begge av = av

En på = på

Begge på = på

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Om det er vanlig tokanals bryter kan du bruke en vanlig ledning med to kanaler eller leder inni. Så bare kobler du de rett i kontakten der den andre ledningen er koblet til portåpneren med den andre ledningen. Men om det er en ordentlig kontakt, type stikkontakt el liknende så kan du feste dem i lednignskontakten. Det gjøres lettest ved å skru opp kontakten og feste begge ledningene i den.

 

Beklager rotete forklaring, men er ikke så god på navn og defisnisjoner :p Men du skjønner nok det meste om du prøver, da jeg har prøvd å forklare rett fram

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...