Gå til innhold

Backup, hvilke alternativer har jeg?

Anbefalte innlegg

Jeg ser at jeg har over 5.600 bilder i arkivet mitt som ligger på en ekstern harddisk som jeg kjøpte til Jul.

Det er en ICY BOX av noe slag, mer enn det vet jeg ikke.

Det ville vært meget trist om denne krasjet og jeg mister alle bildene mine.

Jeg har tenkt på å brenne de over på cd, da det kun er 17,5 GB bilder.

Noen som har noen andre forslag? Kjøpe en ekstern harddisk til som jeg bare oppdatrerer en gang i mnd? som ikke brukes til vanlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville heller brent på DVD enn på CD, for å være ærlig... hvis du ikke har en DVD-brenner på maskinen din kan du antagelig få en kurant sådan pluss nok brennbare DVDer til å brenne ut samlingen din for omtrent det samme som du vil betale for 17,5 GB i CD-R-plater.

Bare husk at hverken CD-R eller DVD-R/DVD+R er helt pålitelige media. Du risikerer at når harddisken din kræsjer om noen år fra nå så er de optiske backupene dine degradert såpass at flere av bildene er ødelagte. Kjøp i hvert fall gode plater som har beviselig god holdbarhet.

Selv lagrer jeg bildene mine på en vanlig intern harddisk på maskinen min (harddisk er relativt billig nå om dagen) pluss at jeg har en 500GB Western Digital MyBook som jeg tar backup på. Den bør holde en god stund fremover.

Lenke til kommentar

Som sagt, min MyBook brukes kun til å ta backup av bilder, og brukes kun når jeg tømmer kameraet.

Harddisker er ganske robuste saker, og generelt sett så tåler de lagring bedre enn optiske media. Men en hvilken som helst harddisk kan i utgangspunktet gå kaputt når som helst, du har aldri noen garanti for at en disk varer så og så lenge. Det er derfor man tar backup ;)

Det er veldig liten sannsynlighet for at en harddisk plutselig bare dør hvis den brukes jevnt men lite. Harddisker er tette, robuste konstruksjoner som er lite utsatt for korrosjon og andre faktorer som vanligvis medfører at komponenter degraderes under lagring. Men sannsynligheten for at noe går galt er aldri 0%.

Lenke til kommentar

Du kan aldri være sikker når en HD dør - så du kan ikke satse på at en lite brukt disk er sikrere enn en som brukes mye.

Jeg har følgende backup strategi.

1. Backup på hjemmeserveren.

2. Backup på ekstern hard disk.

3. Backup på DVD (100års typen).

Planen er å plassere den eksterne HD'en eller DVD'ene på jobben.

Andre, mer paranoide, har også lagret bildene på en ekstern site.

Tom

Lenke til kommentar

du har jo også muligheten til å lagre på en eller annen type nettlagring.

Selv benytter jeg følgende metode for backup:

1 - Org. filene på min "Dokument" HDD (intern)

2 - Backup på en ekstern disk

3 - Backup på en intern disk i en annen maskin i huset, via nettverk

4 - Backup på DVD (venter til alle "ikke lagt på dvd" filene er store nok til å fylle en plate)

Tror bildene er rimelig godt sikret for min del:D

Samt at DVD platene prøver jeg å fornye innimellom (2-3 år).

Lenke til kommentar

Jeg tror rett og slett at jeg skaffer meg en ekstern harddisk som jeg legger bildene rett fra kameraet på, hvor det kun er orginalfiler på...

Så får jeg ta de aller mest tidkrevende bildene jeg har redigert å lagre dem der også.

Akkurat nå går livet under om disken stopper :(

Lenke til kommentar

Hei,

dette kommer jo helt an på hvilket nivå du har lyst å legge deg på.

Personlig har jeg kun 2 kopier. En på interne harddisker i PC'en og den andre kopien på en ekstern harddisk koblet til PC'en.

Dette syns jeg er et ok nivå å ligge på.

Det kan være en ide å ta kopier på DVD'er og oppbevare de på et ANNET sted, som i en bankboks, eller hos en venn. Dette mtp brann/tyveri.

18 Gb er ikke så alt for mye, det er 2 dual layer dvd'er, evt 4(5) vanlige, så det er fort gjort.

Ved å kjøpe en ekstra ekstern harddisk, så vil du ha økt sikkerheten. Jeg anbefaler at du lagrer både orginalene, og i de meste 'krevende' tilfellene tar sluttresultatet også.

Dersom du oppbevarer den andre eksterne harddisken et annet sted, så har du brannsikringen der også. Det er dog tungvindt når man skal kopiere ut bildene og må hente hdd'en.

Etter mye mas :

1. Ha 2 kopier på harddisker. (Orginal backup, og gjerne på intern hdd)

2. Brenn de ut på DVD'er som du oppbevarer hos andre (som du stoler på, evt bankboks).

(Merk at det med CD/DVD alltid anbefales 2 kopier der også. Dette da CD/DVD-plater på generelt basis har kort levetid)

Mvh,

Beej80

EDIT: Skrivefeil

Endret av Beej80
Lenke til kommentar
Jeg bruker (Som kjent over hele forumet nå) en pc fra 97" som har 12 GB minne, og har derfor kun plass til programmer. Så om jeg skal ta to harddisker, blir det eksterne.

Hvor mye koster det for DVD'r med 9GB lagringsplass?

8472207[/snapback]

12 gig minne?! :dribble: Det må være en utrolig heftig pc :yes:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Ja, jeg skjønte at du mente harddisk. :whistle::tease:
Lenke til kommentar
Du kan aldri være sikker når en HD dør - så du kan ikke satse på at en lite brukt disk er sikrere enn en som brukes mye.

Jeg har følgende backup strategi.

1. Backup på hjemmeserveren.

2. Backup på ekstern hard disk.

3. Backup på DVD (100års typen).

Planen er å plassere den eksterne HD'en eller DVD'ene på jobben.

Andre, mer paranoide, har også lagret bildene på en ekstern site.

Tom

8468861[/snapback]

Hva er DVD av 100 års typen? Kan du komme med en link?

Lenke til kommentar

Hei,

ja da er det nok litt knapt med plas.

En 8.5Gb DVD (Dual layer) koster 39.00, evt 35,80 dersom du kjøper mer enn 5 samtidig på Clas Ohlson.

Dette er en MYE dyrere løsning enn å bruke 4.7Gb plater, men noen liker å ha få plater, det var derfor jeg nevnte disse.

Bruk 4.7 Gb plater, litt mer arbeid å kjøre første backup'en, men det er sikrere å spre dataene utover flere media, og det er billigere.

4.7 Gb plater selges på spindler, pris varierer med kvalitet. 25 for enten 99 eller 199 er normalt, differansen har med kvalitet ofte. Du kan få 50 stk for 199 også.

En dvd-brenner, dersom du ikke har det, koster ca 300 kr på de fleste webshop'ene som selger slikt.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Jeg bruker (Som kjent over hele forumet nå) en pc fra 97" som har 12 GB minne, og har derfor kun plass til programmer. Så om jeg skal ta to harddisker, blir det eksterne.

Hvor mye koster det for DVD'r med 9GB lagringsplass?

8472207[/snapback]

12 gig minne?! :dribble: Det må være en utrolig heftig pc :yes:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Ja, jeg skjønte at du mente harddisk. :whistle::tease:

8479015[/snapback]

Lagringsplass ja...

Minne er minimalt... Jeg kan ikke bruke c: som lagringsplass mens jeg driver på i ps... må skifte til G: (Ekstern)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...