Gå til innhold

Kameraprogrammer, (canon) P vs. Av ?

Anbefalte innlegg

1

Hva er egentlig forskjellen? Har merket at ved bruk av programmet P så styrer man både blender og shutter indirekte + at kameraet gjør noen instillinger selv. Ved Av har man full kontroll over Blenderen. Er det andre ting kameraet gjør i de forskjellige programmene?

2

Hvilke instillinger bruker dere, og til hva?

På forhånd takk =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler deg å lese litt i blekka som fulgte med kameraet :) Det står faktisk veldig mye bra der!

Helt kort så er Av blenderprioritet, mens P er program.

I Av stiller du blender, og kameraets lysmåler tar seg av resten, mens P er stort sett det samme som 'grønn firkant' men med mer instillingsmuligheter.

Jeg bruker stort sett Av. Da stiller jeg blender etter forholdene (stor blender tol portrett, liten til landskap osv..) så tar kameraet seg av å få rett eksponering.

Evt. lukkerprioritet hvis jeg vil være sikker på å få rask nok lukkertid.

Lenke til kommentar

Kan hende jeg husker feil nå, men kan alltids prøve meg :)

Når du tar bilder med blitz, vil kameraet i Av-modus eksponere bakgrunnen riktig, og lyse opp (eller fryse) hovedmotivet med blitzen. Du bør derfor bruke stativ, ellers blir bakgrunnen fort uskarp.

I P blir hovedmotivet eksponert etter blitslyset.

Du vil ikke miste noe funksjonalitet mellom Av og P (eller andre kreative modus) utover dette. I P stiller kameraet Lukker og blender ut fra en gitt skala, (prøver å få lukker over 1/60 eller 1/125 og blender til rundt 8)

Lenke til kommentar

Det er ganske enkelt..

I P så velger kameraet selv blender og lukkertid, dette er helt likt grønn firkant for Canon. Forskjellen mellom grønn firkant og P-modus er at man i P-modus har mulighet til å overstyre kameraets valg av blender og lukkertid + at man har flere valg i innstillinger. Hvis man velger en annen blender vil kameraet automatisk justere lukketiden for "riktig" eksponering, velger man å endre lukkertiden så vil kameraet endre blenderen for "riktig" eksponering.

I Av er det du som bestemmer blenderen og kameraet justerer lukkertiden for "riktig" eksponering. I Tv er det du som bestemmer lukkertiden og kameraet justerer blenderen for "riktig" eksponering.

Forskjellen i bruk er at man ved bruk av P-modus må endre blenderen eller lukkertiden til ønsket verdi hver gang man trykker utløserknappen halvveis ned hvis man ønsker en annen blender eller lukkertid en det kameraet velger. For Av modus derimot endrer man blenderen kun når man ønsker det, man slipper å gjøre det for hver gang man trykker utløserknappen halvveis ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...