Gå til innhold

TEST: Windows Vista

Anbefalte innlegg

Men det var det argumentet du nevnte her da, og det stemmer jo liker lite som "skremsels" propagandaen du linker til i signaturen din :nei:

8469368[/snapback]

Vil heller se på det som å være føre var. Systemressurser er et annet argument. Kompabilitet med programvare og enheter er et annen argument mot Vista. Sammen med Trusted Computing mener jeg det er mer enn nok når det gjelder å finne grunner til å holde seg unna.

8469390[/snapback]

Hva er Trusted Computing?

Vel, ingen vet vel hva framtiden bringer, verken i GNU\Linux, Windows eller Mac.

Systemressurser? hva mener du?

Nå er jo Vista nytt da, så kompabiliteten til programmer og enheter blir nok atskilling bedre etterhvert..

Noen spesielle enheter\ programmer du har problemer med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, ingen vet vel hva framtiden bringer, verken i GNU\Linux, Windows eller Mac.

Nå er jo Vista nytt da, så kompabiliteten til programmer og enheter blir nok atskilling bedre etterhvert..

8469442[/snapback]

Har aldri brukt Vista, og dessuten er det slik at en del programmer jeg bruker mye ikke er tilgjengelig i Windows overhodet. Hvis du vil vite hva Trusted Computing er, ta en titt på linkene i min signatur.

Lenke til kommentar

8469442[/snapback]

Har aldri brukt Vista, og dessuten er det slik at en del programmer jeg bruker mye ikke er tilgjengelig i Windows overhodet. Hvis du vil vite hva Trusted Computing er, ta en titt på linkene i min signatur.

8469471[/snapback]

Aldri brukt Vista nei. Det forklarer jo en del om din mangelfulle innsikt i dette OSet. Den linken i signaturen din viser til en 4 år ! gammel artikkel. Skjerp deg!

Jaja. Neste?

Lenke til kommentar

8469442[/snapback]

8469471[/snapback]

Okej, jeg skjønner...

Så da kan jeg med andre ord anbefale alle holde seg unna GNU\Linux pga at feks Microsoft Office ikke er kompatibelt, og spill trenger jeg vel kanskje ikke nevne?=)

Men jeg lurer på hvor i Vista jeg finne Trusted Computing?

Hvor det berører meg som bruker av Vista?

Lenke til kommentar
Korleis går det an å klage på sprett-opp vindauga med sikkerhetsadvarslar. Det skjer jo minst like ofte i andre sikrare OS slik som Linux. Men då er det jo sjølvsagt nødvendig og sjarmerande.

Uansett. Har kjørt Vista ei stund no og syns det er heilt greitt. Har ikkje merka dårleg kompabilitet, men då igjen kom eg frå XP x64, som ikkje var frykteleg kompatibel i utgangspunktet.

8468804[/snapback]

Makan til tull! Er veldig komfortabelt å bruke Linux, der man slipper slike plagsomme dialoger i hytt og pine. Jeg lurer veldig på hva slags distro du snakker om. Når jeg tenker meg om, eneste gangen jeg får opp dialoger i Ubuntu'en min er....øh...når jeg skal koble til et trådløst nettverk for første gang, eller administrere oppdateringer på maskinen via GUI (som krever root-passord)

Å skylde driverproblemene på hardware produsenten, når microsoft har gjort det relativt umulig å lage godkjente drivere til vista, er rent idioti. Les her om du vil vite mer..

8468911[/snapback]

ATI har da klart det??=)

8469131[/snapback]

Er ikke sikker på om folka her er enige i det...

“Drivers must be extra-robust. Requires additional driver development to isolate and protect sensitive code paths” — ATI.

Oppsummerer greit hvorfor det er dårlig driverstøtte i Vista. «sensitive code paths» (les: mulig kopibeskyttet materiale)

Lenke til kommentar
Aldri brukt Vista nei. Det forklarer jo en del om din mangelfulle innsikt i dette OSet. Den linken i signaturen din viser til en 4 år ! gammel artikkel. Skjerp deg!

Jaja. Neste?

8469501[/snapback]

Kommer ikke til å fjerne artikkelen uansett hvor mye du måtte insistere. Det var nettopp på grunn av all den negative publisiteten som M$ fikk som gjorde at de dysset ned hele saken og sluttet å bruke navnet Palladium. Men vi har ingen garantier for at de ikke innfører dette i fremtiden, og hvis vi slutter å snakke om det kan vi være rimelig sikre på at det kommer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Tror mange ville satt pris på at "LinuxAffinados" lot være å "spamme" om Linux i denne tråden.

Kom heller med gode argumenter mot Vista eller hva som konkret er dårlig utifra egen testing av OS'et istedetfor å til stadighet henvise til ulike Linux-distroer, eller hva som er så overlegent med Linux kontra Vista. Uavhengig om de er korrekt eller ei. :)

Vi har en tråd om Ubuntu 7.04 og en egen del av forumet for de som vil diskutere Linux.

Det blir også "feil" å rakke ned på Vista uten selv å ha noen egen erfaring som det kan tyde på over her.

Ellers er jeg enig i Malvado m.fl. om at artikkelen var mer ett "ett kikk på Vista" enn en test. ;)

Lenke til kommentar
Orket ikke å lese artikkelen. Mine Vista-erfaringer kan summeres opp slik;

+ Aero er lekkert, det samme er WPF-motoren i Vista som vil gjøre det mulig for mange programmmer å ha et mer intuitivt og interessant grensesnitt.

+ DX10

+ Overvåking av ressursbruk

+ Søkefunksjonen + Hjelpesenteret.

+ Media Center og WMP11

+ Nettverkshåndtering og oppsett av mappedeling.

+ Geniale presentasjonsfunksjoner som er svært enkelt å bruke. Tar 20 sekunder det som på XP tok uviss tid. Har prøvd med tre prosjektorer og 2 LCD-TVer.

- Treg overføring av filer til tider.

- Fortsatt elendig driverstøtte på gamle lydkort og utstyr.

- Krever 1 gb ram for å kjøre tilfredsstillende med flere programmer oppe.

- Aero Basic fører til hakkete lyd (sikkert på grunn av CPU-bruken) hvis grafikkortet ikke er bra nok. Har skjedd med to PCer jeg har testet. Det er for dårlig.

Kommer sikkert på mer, men foreløpig har jeg ingen intensjon om å gå tilbake til XP. Spilling er bedre der, noe som er en blanding mellom driverstøtte, ram-mengde og OS-støtten til spillene. Alt virker mye mer gjennomtenkt med Vista enn XP, og jeg tror Vista vil utvikle seg til å bli et enda bedre operativsystem.

8469385[/snapback]

Veldig enig i mye av det du skriver, særlig det som er uthevet. Har brukt Vista et par måneder nå, beholdt XP-installasjonen fordi jeg trodde jeg kom til å bruke begge, men har knapt vært innom XP siden jeg la inn Vista.

Har merket meg at flytting og kopiering av filer ofte kan ta litt for lang tid, dette gjelder særlig små filer, da det brukes mye tid på sikkerhetssjekk.

Én ting som ikke ble nevnt er den fine integrasjonen med XP. Mapper som er beskyttet i XP får man ikke tilgang til fra Vista uten å ha admin-passord, og man kan heller ikke valse inn i andres dokumenter.

Lenke til kommentar
Kom heller med gode argumenter mot Vista eller hva som konkret er dårlig utifra egen testing av OS'et istedetfor å til stadighet henvise til ulike Linux-distroer, eller hva som er så overlegent med Linux kontra Vista. Uavhengig om de er korrekt eller ei. :)

Vel, at Vista sitt filsystem fortsatt har et problem med fragmentering er et ganske godt argument mot Vista.

Lenke til kommentar

Vel å krangle angående Linux og Vista er fånyttes,linuks har sine svorne tilhengere og de kommer til å forbli det og det er helt greit, Vista har sine og de kommer til å bli flere akkurat som xp hadde sine i starten og bare ble flere og flere :)

Men uansett blir det feil av linuksfolk å sitte å rakke ned på vista,akkurat som det blir feil å gjøre det motsatte,spes når det viser seg at enkelte som gjør dette ikke engang har prøvd det aktuelle os :hmm:

Lenke til kommentar
Vel å krangle angående Linux og Vista er fånyttes,linuks har sine svorne tilhengere og de kommer til å forbli det og det er helt greit, Vista har sine og de kommer til å bli flere akkurat som xp hadde sine i starten og bare ble flere og flere  :)

Men uansett blir det feil av linuksfolk å sitte å rakke ned på vista,akkurat som det blir feil å gjøre det motsatte,spes når det viser seg at enkelte som gjør dette ikke engang har prøvd det aktuelle os  :hmm:

8469668[/snapback]

Jeg pratet først kun om at jeg var skuffet over at M$ enda ikke har løst problemet med fragmentering av data på disken.

Edit: dessuten, det er noen som fikk det til å høres revlusjonerende ut at en del enhetsdrivere ble lagt inn under installasjon. Noe jeg tilbakeviste.

Edit edit: men nå har jeg ikke tid til å følge med denne tråden lenger. Hvis dere vil diskutere mer med meg er det bare å sende meg en PM.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

ATI har da klart det??=)

8469131[/snapback]

“Drivers must be extra-robust. Requires additional driver development to isolate and protect sensitive code paths” — ATI.

Oppsummerer greit hvorfor det er dårlig driverstøtte i Vista. «sensitive code paths» (les: mulig kopibeskyttet materiale)

8469539[/snapback]

Vel, jeg har ikke hatt noen problemer med installasjon av ATI drivere da..

Har heller ikke hørt om noen som har hatt det heller da..

EDIT

Har heller ikke hatt noen problemer med Nvidia..

Endret av sony123
Lenke til kommentar
Vel å krangle angående Linux og Vista er fånyttes,linuks har sine svorne tilhengere og de kommer til å forbli det og det er helt greit, Vista har sine og de kommer til å bli flere akkurat som xp hadde sine i starten og bare ble flere og flere  :)

Men uansett blir det feil av linuksfolk å sitte å rakke ned på vista,akkurat som det blir feil å gjøre det motsatte,spes når det viser seg at enkelte som gjør dette ikke engang har prøvd det aktuelle os  :hmm:

8469668[/snapback]

Jeg pratet først kun om at jeg var skuffet over at M$ enda ikke har løst problemet med fragmentering av data på disken.

Edit: dessuten, det er noen som fikk det til å høres revlusjonerende ut at en del enhetsdrivere ble lagt inn under installasjon. Noe jeg tilbakeviste.

Edit edit: men nå har jeg ikke tid til å følge med denne tråden lenger. Hvis dere vil diskutere mer med meg er det bare å sende meg en PM.

8469684[/snapback]

Mitt inlegg var ikke spes til deg,men til alle det måtte berøre og ikke bare i denne tråden.

La oss heller diskutere pluss og minus i Vista, hva man kunne tenkt seg bedre,hva man er fornøyd med osv osv .

Lenke til kommentar

ATI har da klart det??=)

8469131[/snapback]

8469539[/snapback]

Vel, jeg har ikke hatt noen problemer med installasjon av ATI drivere da..

Har heller ikke hørt om noen som har hatt det heller da..

8469736[/snapback]

Får legge til at jeg har kjørt med et Nvidia 7950 kort fra dag 1 uten problemer :yes:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

8469668[/snapback]

Hvis denne var ment til meg, så stemmer det at jeg ikke har prøvd Linux noe særlig, eneste må være for noen år siden med en suse\linux live cd jeg såvidt kikket på.

Men jeg har heller ikke rakket ned på Linux, hvis det at jeg stiller spørsmål om hvordan ting enkelte som anbefaler Linux sier ikke er kompatible i Vista, fungerer i Linux er å rakke ned på, så ja, da er jeg skyldig i den kritikken=)

Hvis det var meg snekker`n siktet til da :cool:

Lenke til kommentar
Korleis går det an å klage på sprett-opp vindauga med sikkerhetsadvarslar. Det skjer jo minst like ofte i andre sikrare OS slik som Linux. Men då er det jo sjølvsagt nødvendig og sjarmerande.

Uansett. Har kjørt Vista ei stund no og syns det er heilt greitt. Har ikkje merka dårleg kompabilitet, men då igjen kom eg frå XP x64, som ikkje var frykteleg kompatibel i utgangspunktet.

8468804[/snapback]

De gjør det jo på en sinnsykt innvaderende måte, det er ikke bare et vindu, hele skjermen svartes ned, og man må forholde seg til vinduet umiddelbart, ofte kan man merke et lite hakk i musikken når dialogboksen kommer opp.

AtW

Lenke til kommentar
Testet Vista i to uker i en bedrift som benytter seg av et blander Windows og Linux-miljø. Er normalt en rolig person, men du dæven så mye banning og sværting på de to ukene... Det nye netverkssystemet i Vista har STORE problemer med Linux/Samba.

Dette gjelder selv om man "fikser" litt i net-configen på Vista, og benytter nyeste samba ver.

8469412[/snapback]

Hos meg funker det ikke så bra imot XP heller, det går treegt med nettverksdrev.

AtW

Lenke til kommentar
Men det var det argumentet du nevnte her da, og det stemmer jo liker lite som "skremsels" propagandaen du linker til i signaturen din :nei:

8469368[/snapback]

Vil heller se på det som å være føre var. Systemressurser er et annet argument. Kompabilitet med programvare og enheter er et annen argument mot Vista. Sammen med Trusted Computing mener jeg det er mer enn nok når det gjelder å finne grunner til å holde seg unna.

8469390[/snapback]

Dette er spam og trolling. Det er ingen tvil engang. Du har ikke engang prøvd Vista, og du uttaler deg skråsikkert om kompatibilitet. Du insinuerer så mye om TCPA og Vista, at det kvalifiserer som løgn selv om du ikke sier det rett ut. Hele denne tråden har blitt søppel etter at maset ditt begynte, og jeg er neppe den eneste som er møkk lei.

Lenke til kommentar

8468804[/snapback]

De gjør det jo på en sinnsykt innvaderende måte, det er ikke bare et vindu, hele skjermen svartes ned, og man må forholde seg til vinduet umiddelbart, ofte kan man merke et lite hakk i musikken når dialogboksen kommer opp.

AtW

8469862[/snapback]

Som jeg nevnte tidligere i denne tråden, kan du slå av dette.

Du også justere hva den skal varsle deg om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...