Gå til innhold

Anbefalinger til nytt NAS-oppsett 2k-6k

Anbefalte innlegg

Tenkte å pensjonere filserveren då den både bråker og er for kraftig til den typen bruk. Dermed tenkte eg heller å gå for eit NAS-oppsett.

Krava som må tilfredstilles:

- Minimum 4 disker

- Raid 5-støtte

- FTP-server (der vanlige ftpklienter kan brukast for aksess)

- Prisklasse 2-6k utanom disker

- Lavt støynivå ( Det må vere mulig å sove i rommet med den på).

Utsjånad og ekstrafunkjsoner er ikkje viktig då tingen skal gjøymast vekk og ftpen fikser dei funskjonene eg har behov for.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tenkte å pensjonere filserveren då den både bråker og er for kraftig til den typen bruk.  Dermed tenkte eg heller å gå for eit NAS-oppsett.

Krava som må tilfredstilles:

- Minimum 4 disker

- Raid 5-støtte

- FTP-server (der vanlige ftpklienter kan brukast for aksess)

- Prisklasse 2-6k utanom disker

- Lavt støynivå ( Det må vere mulig å sove i rommet med den på).

Utsjånad og ekstrafunkjsoner er ikkje viktig då tingen skal gjøymast vekk og ftpen fikser dei funskjonene eg har behov for.

8468055[/snapback]

Slike bokser koster mye penger, og er IKKE spesielt støyfrie. Det billigste, mest flekible og fremfor alt mest stillegående alternativet er å lage en ny liten filserver/bygge om den du har.

Bruk passiv strømforsyning og en stille kabinett- og cpu vifte. Helst HK med integrert GPU, evt et skjermkort med svært lavt effektforbruk.

Lenke til kommentar

Bygge om er uaktuelt då det er ein dual Xeon i 3U-rack. Denne skal tjenestgjere som server ein anna plass, primært utviklingsplatform for ein del venner

I tillegg er det WAF-faktoren som gjer at eg vil heller gå over til ein NAS-løsyning. Ei ekstra maskin er ikkje heilt akseptert.

Lenke til kommentar
Bygge om er uaktuelt då det er ein dual Xeon i 3U-rack. Denne skal tjenestgjere som server ein anna plass, primært utviklingsplatform for ein del venner

I tillegg er det WAF-faktoren som gjer at eg vil heller gå over til ein NAS-løsyning. Ei ekstra maskin er ikkje heilt akseptert.

8469954[/snapback]

Har 2 Thecus N5200 (5 disker). De fyller funksjonen din, men de er dyre. N4100 kan ta 4 disker og koster under 6000,- Eneste negative er støynivået, du må nok belage deg på å skru opp boksen og skifte viftene, for den suser. Ikke kritisk mye, men ikke så lite at du kan ha den på soverommet nei.

EDIT: Thermaltake har et kabinett. Billigere enn Thecus, og 120mm vifte i kabinettet. Den har potesialet til å være tilnærmet lydløs, med god nok vifte. Spørs bare hvordan PSU'en er. Hvis den bråker, kan du måtte skifte vifta i den. Vet ikke noe om boksen, kanskje noen andre har prøvd den?

Endret av peiper
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...