Jankee Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Tenkte å pensjonere filserveren då den både bråker og er for kraftig til den typen bruk. Dermed tenkte eg heller å gå for eit NAS-oppsett. Krava som må tilfredstilles: - Minimum 4 disker - Raid 5-støtte - FTP-server (der vanlige ftpklienter kan brukast for aksess) - Prisklasse 2-6k utanom disker - Lavt støynivå ( Det må vere mulig å sove i rommet med den på). Utsjånad og ekstrafunkjsoner er ikkje viktig då tingen skal gjøymast vekk og ftpen fikser dei funskjonene eg har behov for. Lenke til kommentar
peiper Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Tenkte å pensjonere filserveren då den både bråker og er for kraftig til den typen bruk. Dermed tenkte eg heller å gå for eit NAS-oppsett.Krava som må tilfredstilles: - Minimum 4 disker - Raid 5-støtte - FTP-server (der vanlige ftpklienter kan brukast for aksess) - Prisklasse 2-6k utanom disker - Lavt støynivå ( Det må vere mulig å sove i rommet med den på). Utsjånad og ekstrafunkjsoner er ikkje viktig då tingen skal gjøymast vekk og ftpen fikser dei funskjonene eg har behov for. 8468055[/snapback] Slike bokser koster mye penger, og er IKKE spesielt støyfrie. Det billigste, mest flekible og fremfor alt mest stillegående alternativet er å lage en ny liten filserver/bygge om den du har. Bruk passiv strømforsyning og en stille kabinett- og cpu vifte. Helst HK med integrert GPU, evt et skjermkort med svært lavt effektforbruk. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 25. april 2007 Forfatter Del Skrevet 25. april 2007 Bygge om er uaktuelt då det er ein dual Xeon i 3U-rack. Denne skal tjenestgjere som server ein anna plass, primært utviklingsplatform for ein del venner I tillegg er det WAF-faktoren som gjer at eg vil heller gå over til ein NAS-løsyning. Ei ekstra maskin er ikkje heilt akseptert. Lenke til kommentar
peiper Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 (endret) Bygge om er uaktuelt då det er ein dual Xeon i 3U-rack. Denne skal tjenestgjere som server ein anna plass, primært utviklingsplatform for ein del vennerI tillegg er det WAF-faktoren som gjer at eg vil heller gå over til ein NAS-løsyning. Ei ekstra maskin er ikkje heilt akseptert. 8469954[/snapback] Har 2 Thecus N5200 (5 disker). De fyller funksjonen din, men de er dyre. N4100 kan ta 4 disker og koster under 6000,- Eneste negative er støynivået, du må nok belage deg på å skru opp boksen og skifte viftene, for den suser. Ikke kritisk mye, men ikke så lite at du kan ha den på soverommet nei. EDIT: Thermaltake har et kabinett. Billigere enn Thecus, og 120mm vifte i kabinettet. Den har potesialet til å være tilnærmet lydløs, med god nok vifte. Spørs bare hvordan PSU'en er. Hvis den bråker, kan du måtte skifte vifta i den. Vet ikke noe om boksen, kanskje noen andre har prøvd den? Endret 26. april 2007 av peiper Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå