Gå til innhold

E6600 eller Q6600

kimern9

Anbefalte innlegg

Lurer på hvilken av disse jeg skal kjøpe...

Grunnen til at jeg vil ha Q6600 er at da kan jeg kjøre en server på en-to cores og samtidig spille på den like stabilt som på en dual core uten en server oppe.

Prøvde dette på en Armed Assault server. Hadde en dedicated server program oppe og spilte litt men det endte alltid i at hele pc-n min krasjet.. det hadde vært greit om bare ArmA krasjet men servern gjør jo også det og jeg må starte på nytt med vennene mine.

Nå bruker jeg en AMD Athlon X2 4200+ Manchester @ 2.2 GHz (forferdelig dårlig overklokker.. skulle ha fått den andre typen som jeg ikke husker navnet på)

Dette er på en 939 sokkel og jeg skal nå kjøpe 775 sokkel for min neste pc.

Jeg lurer på om 3.0 GHz - 3.6 GHz - E6600 kan greie å håndtere den oppgaven jeg beskrev for dere uten å kræsje pc-n eller om jeg ville fått bedre ytelse på en quad core med max overklokk på 3.0 GHz med asus striker extreme (hvis max fsb ryktene om 330 er sanne).

Det er jo en 2000 lapps forskjell, og hvis quad bare egner seg for encoding og det servern min ville hatt nytte av var høyere GHz så tar jeg heller E6600.

Er bare forferdelig usikker på hvilken jeg skal velge...

EDIT :

Testet nå bare for å få noen tall, med min Athlon 4200 x2 så bruker jeg 44-50 prosent av CPU'n når jeg har meg selv i den, vet ikke hvor mye den stiger ved hver person som kommer på. Servern bruker også 300 MB Ram, samme som spillet.

Spillet bruker i tabbed ut tilstand 18 % av cpun.

Endret av kimern9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du har misforstått greia med en CPU litt. En CPU fordeler tråder frem og tilbake ettersom hva som trengs å gjøres. Men det er flere ting som avgjør hvorvidt CPU'en din kan utføre en oppgave eller ei. Som f.eks RAM, harddisk og andre I/O enheter.

Det som mest sannsynlig vil skje er at du har en CPU som er litt overkill i forhold til hva nord_brua di klarer å takle. Du kan pumpe dobbelt så mye informasjon som via en dualcore og det er litt andre ting som må henge etter.

Så må programmene du skal bruke være kodet til å forstå at det er flere CPU'er det kan fordele sine tråder på. Det er vel her mye går feil, eller blir svært tungt. Dette er også diskutert mye av Microsoft sine evangelister. Så problematikken er litt større enn som så at du bare kan fordele din CPU på flere oppgaver.

Les en av postene under priser og sånt for E6600 og Q6600, der er det et svært godt svar på dette med quadcore på dagens brikkesett.

Lenke til kommentar
Jeg tror du har misforstått greia med en CPU litt. En CPU fordeler tråder frem og tilbake ettersom hva som trengs å gjøres. Men det er flere ting som avgjør hvorvidt CPU'en din kan utføre en oppgave eller ei. Som f.eks RAM, harddisk og andre I/O enheter.

Det som mest sannsynlig vil skje er at du har en CPU som er litt overkill i forhold til hva nord_brua di klarer å takle. Du kan pumpe dobbelt så mye informasjon som via en dualcore og det er litt andre ting som må henge etter.

Så må programmene du skal bruke være kodet til å forstå at det er flere CPU'er det kan fordele sine tråder på. Det er vel her mye går feil, eller blir svært tungt. Dette er også diskutert mye av Microsoft sine evangelister. Så problematikken er litt større enn som så at du bare kan fordele din CPU på flere oppgaver.

Les en av postene under priser og sånt for E6600 og Q6600, der er det et svært godt svar på dette med quadcore på dagens brikkesett.

8470095[/snapback]

Har sett på den tråden en stund men har ikke funnet noe om dette, folk bare sier den er bra for encoding og sånn.... Så hva du sier er at serveren ikke vil få noe bedre ytelse med firekjerner? Uansett, jeg forandret ordren min til en E6600 fordi jeg hadde en bra magefølelse om at serveren skal holde seg stabil på 3.6 GH'z med en kjerne på serveren og en på spillet. Gikk passe bra på den prosessoren jeg har nå som er 1.4 GHz treigere og på ett dårligere hk.. med raskere RAM og sånn tror jeg også at jeg vil greie det... håper det ihvertfall :ph34r:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...