Gå til innhold

ISO spørsmål - når bruke høy og når bruke lav ISO?

Anbefalte innlegg

Hei,

er det noen som har sånn nogen lunde peil på når det er "bra/greit" å bruke høy ISO, og når man absolutt ikke må gjøre det?

Tenker liksom sånn at om man helst skal unngå ISO når man vet man skal croppe bildet mye etterpå, eller ikke bruke ISO i for lyse miljøer. Tips som dette.

Tenker mtp. støy. Eksponeringen skal bli riktig hver gang; vet forholdet mellom iso og blender/shutter osv. Lurer bare på om det er noen "retningslinjer" på når man skal bruke iso (for effekt feks) og når det kan være best å prøve å klare seg uten.

Noen som har tips til dette?

På forhånd takk =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja. Jeg går stort sett bare opp i ISO hvis det er nødvendig for å få skarpe bilder. IE i dårlig lys når jeg driver med håndholdt fotografering.

Hvis du har stativ og skal ta bilde av noe som står stille så kan du stort sett bare ha så lang lukkertid du vil. Hvis du skal ta bilde av noe som beveger seg eller ikke har stativ så er det gjerne nødvendig å gå opp i ISO avhengig av lysforhold.

Min personlige tommelfingerregel er at hvis jeg ikke klarer å komme under 1/100 sekund lukkertid ved største blender så begynner jeg å gå opp i ISO. Da fotograferer jeg stort sett på blenderprioritert automatikk.

Men det kommer nok også veldig an på hva slags fotografering du driver med. Skal man fryse f.eks. en løpende hund i bevegelse må du nok mye lengre ned i lukkertid, rundt 1/500 sekund, tenker jeg.

Lenke til kommentar

Aner ikke. Jeg legger i hvert fall ikke merke til noen forskjell fra ISO 100 til 400 på en D80. Over det begynner jeg så vidt å se at det blir litt mer kornete. Kan godt være du ser forskjell hvis du forstørrer opp, men selv må jeg opp i 640-800 før jeg virkelig merker det. Men nå resizer jeg som oftest til å passe på 1024*768 oppløsning, og da ser du lite forskjell før du kommer ganske langt opp på ISO-skalaen.

Men jeg er langt fra noen ekspert, jeg har bare kommet fram til noen tommelfingerregler som funker for meg.

Lenke til kommentar
Er det stor forskjell på Iso 100 og 200? Tar meg selvi å la isoen stå på 200, ettersom jeg i det siste har tatt en del håndholdte photos. Når merker jeg tap av kvalitet på 200 vs 100? crop og forstørring i etterbehandlinga?

8468568[/snapback]

Det kommer jo helt an på kamera og type bilde.

Ta en håndfull testbilder ved ulike ISO-verdier og sammenlign selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...