ezcey Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 (endret) Sitter på en maskin som tidligere var utstyrt med 256mb ram, og har blitt oppgradert til 2GB. Hovedkortet er et MSI K8T Neo-V Når jeg booter opp og starter windows får jeg bare oppgitt 256mb minne når jeg høyreklikker på min datamaskin for å se generell informasjon om datamaskinen. Dette til tross for at 256mb brikke er ute av systemet, og det står 2 brikker på 1gb hver i de tilgjengelige slot'ene på hovedkortet. Ifølge nettsidene skal hovedkortet støtte 2GB. Jeg har prøvd litt feilsøking, deriblant lastet ned MSI Live Update for å sjekke etter bios oppgraderinger - noe den ikke fant, jeg har prøvd å kjøre med bare en brikke for å utelukke at det kunne være feil i sporet brikken satt i, men dette endret heller ikke saken. Når jeg skal kjøre en "hardwarediagnose" med Sisoft Sandra, får jeg imidlertidlig opp at det er installert 2 moduler på 1GB hver, så her blir de jo oppdaget. Hva kan det være som gjør at Windows ikke oppdager dette? Er det noe verktøy for å teste internminnekapasitet, slik at jeg kan forvisse meg om at maskinen får utnyttet 2gb uansett om den bare oppgir 256mb? Minnebrikkene det er snakk om er TwinMOS DDR-Dimm PC3200 CL3 edit: Når jeg kjører CPU-Z får jeg oppgitt 2048mb ram, men i vmware (denne maskinen skal brukes som virtuell testmaskin) har jeg kun mulighet for å dedikere 196mb av de 256mb som Windows oppgir.. Endret 25. april 2007 av ezcey Lenke til kommentar
nets Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Jeg tror nok at windows ikke "oppdager" ramen, men faktisk klarer å utilisere den. Tror ikke du har noe problem Et mulig problem kan vere BIOS som er litt slurvete. Lenke til kommentar
ezcey Skrevet 25. april 2007 Forfatter Del Skrevet 25. april 2007 Noen tips for å fikse dette? Lenke til kommentar
nets Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 (endret) Eneste jeg kan anbefale er å oppdatere BIOS og HK Drivere, evt. en format hvis du gidder det Endret 25. april 2007 av Nets Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå