Gå til innhold

Problemer med å oppdage minne i Windows

ezcey

Anbefalte innlegg

Sitter på en maskin som tidligere var utstyrt med 256mb ram, og har blitt oppgradert til 2GB.

Hovedkortet er et MSI K8T Neo-V

Når jeg booter opp og starter windows får jeg bare oppgitt 256mb minne når jeg høyreklikker på min datamaskin for å se generell informasjon om datamaskinen. Dette til tross for at 256mb brikke er ute av systemet, og det står 2 brikker på 1gb hver i de tilgjengelige slot'ene på hovedkortet.

Ifølge nettsidene skal hovedkortet støtte 2GB.

Jeg har prøvd litt feilsøking, deriblant lastet ned MSI Live Update for å sjekke etter bios oppgraderinger - noe den ikke fant, jeg har prøvd å kjøre med bare en brikke for å utelukke at det kunne være feil i sporet brikken satt i, men dette endret heller ikke saken.

Når jeg skal kjøre en "hardwarediagnose" med Sisoft Sandra, får jeg imidlertidlig opp at det er installert 2 moduler på 1GB hver, så her blir de jo oppdaget.

Hva kan det være som gjør at Windows ikke oppdager dette?

Er det noe verktøy for å teste internminnekapasitet, slik at jeg kan forvisse meg om at maskinen får utnyttet 2gb uansett om den bare oppgir 256mb?

Minnebrikkene det er snakk om er TwinMOS DDR-Dimm PC3200 CL3

edit:

Når jeg kjører CPU-Z får jeg oppgitt 2048mb ram, men i vmware (denne maskinen skal brukes som virtuell testmaskin) har jeg kun mulighet for å dedikere 196mb av de 256mb som Windows oppgir..

Endret av ezcey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...