Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

smerter i kne

aklla

Anbefalte innlegg

jeg er til tider plaget med smerter i venstre kne.

aner ikke hva det er, men det er plagsomt da jeg prøver å få opp kondisen min...

smerten ligger på yttersiden av kneet, under kneskålen(se på bilde)

virker som om det er betent, men jeg har tatt ett par ukers fri fra jogging, og det er fortsatt like ille, har også brukt betenelsesdempende salve, uten at det hjelper.

Jeg har kjøpt sånn kne-støtte som på bildet, etter å ha brukt den dagelig en periode ble det bedre, men etter ett par dager uten var det like ille...

noen som har forlag til hva jeg kan gjøre?

post-27317-1177496327_thumb.jpg

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg er til tider plaget med smerter i venstre kne.

aner ikke hva det er, men det er plagsomt da jeg prøver å få opp kondisen min...

smerten ligger på yttersiden av kneet, under kneskålen(se på bilde)

virker som om det er betent, men jeg har tatt ett par ukers fri fra jogging, og det er fortsatt like ille, har også brukt betenelsesdempende salve, uten at det hjelper.

Hei.

Det spørs om du har fått en inflammasjon i kneeleddet ditt.

Ut fra posisjon du illustrete kan det være problemet med meniskus eller Kollateralt ligamentet.

Det som kan hjelpe er og ta en kortisonsprøyte lokalt, og smertedempende piller som Ibux. Dessverre må du har resept for disse middlene... (Lege)

Andre opplysninger?:

Har du subfeber? rundt 37.5C' eller 37.8C'

Er den enne kneeleddet varmere enn den andre?

Er leddet rødt? osv..

vaio ;)

Lenke til kommentar

"Har du subfeber? rundt 37.5C' eller 37.8C'"

ukjent om jeg har subfeber, men formen er topp ellers.

Er den enne kneeleddet varmere enn den andre?

nope

leddet er ikke rødt eller større enn det andre, er ingen synlige problemer.

jeg har vært hos legen, han fant ingenting galt, men jeg fikk betenelsesdempende og bedøvende krem, det hjalp en lite stund(hadde på 2-3 ganger om dagen), men akkurat det samme kom tilbake...

første gang jeg merket det var på en dags-tur oppe i fjellet, ble da ekstremt, klarte ikke å gå på det beinet etterpå.

men det ble bra igjen da, merket ikke noe på mange år etter det

Lenke til kommentar

Hei!

Beklager, jeg mente subfebril(sk)..

Etter opplysningene du har oppgitt, tro jeg det er mindre sjangse for noe (Autoimmun) .

Likevel, det ser ut som du beskriver symptomer for kronisk athrose (Slitasje skader) eller kronisk senerbetennelser.

Hvilken tester gjorde legen på kneet ditt?

Er du overvektig?

Gjør det vondt nå du stå (uten å bevege deg)?

Hva slags smerter? ømt? stikkende? osv...

vaio ;)

ps. Som jeg skriver til alle, så er det viktig, at du ikke la "fastlegen" diagonisere ledd-sykdommer/lidelser. Det riktige er å be om en henvendelser til ortoped eller revmatolog, selv om "fastlegen er ikke enig"

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Prøv å sitte i en stol og løfte beinet rett ut så lenge du klarer. Øk tiden for hver gang. Det har hjulpet for meg. Du kan eventuelt legge til noe vekt  :)

8482152[/snapback]

Hvis personen har arthrose. Vil en slik trening gjør vondt verre...

vaio ;)

Lenke til kommentar
Prøv å sitte i en stol og løfte beinet rett ut så lenge du klarer. Øk tiden for hver gang. Det har hjulpet for meg. Du kan eventuelt legge til noe vekt  :)

8482152[/snapback]

vaio ;)

8482161[/snapback]

Slik trening er det som ble forskrevet fra legen min.

Lenke til kommentar

8482152[/snapback]

vaio ;)

8482161[/snapback]

Slik trening er det som ble forskrevet fra legen min.

8482174[/snapback]

...fordi du ikke hadde arthrose..

vaio ;)

Lenke til kommentar
Hei!

Beklager, jeg mente subfebril(sk)..

Etter opplysningene du har oppgitt, tro jeg det er mindre sjangse for noe (Autoimmun) .

Likevel, det ser ut som du beskriver symptomer for kronisk athrose (Slitasje skader) eller kronisk senerbetennelser.

1. Hvilken tester gjorde legen på kneet ditt?

2. Er du overvektig?

3. Gjør det vondt nå du stå (uten å bevege deg)?

4. Hva slags smerter? ømt? stikkende? osv...

vaio ;)

ps. Som jeg skriver til alle, så er det viktig, at du ikke la "fastlegen" diagonisere ledd-sykdommer/lidelser. Det riktige er å be om en henvendelser til ortoped eller revmatolog, selv om "fastlegen er ikke enig"

8482143[/snapback]

1: legen "testet" kneet med å ta en se på det og høre hva jeg sa, virket ikke som om han viste hva det handlet om

2: vel, er ikke akkurat tynn, men ikke overvektig heller, jobber med å få det ned, om det er vekt på knærne du tenker på, så har den vært men har til tider hatt mye vekt på ryggen, snakker om 10-40kg ekstra vekt, hadde daglig ca 10kg ekstra på ryggen når jeg var i forsvaret, oftest ca hele dagen, og joggeturer med ekstre utstyr, var da jeg først merket at det var slik(har aldri vært ekstremt glad i jogge-turer).

ellers var det marsj med en god del ekstra(30-40kg)

3: nei, bare når jeg beveger det, er ikke sånn ekstremt vondt, men det er nok til at jeg prøver å holde meg unna jogging og annen trening som belaster knærne

er ikke alltid det er belastet heller når jeg får vondt

4: øm smerte, virker som om det er på hele muskelen/senen på en gang

Lenke til kommentar

Jeg hadde heller gått til noen med god peiling på temaet. Dette har som vanlig ikke allmennpraktikere. Få en rekvisisjon til Ortoped, eller lignede.

Når det er sagt, så er kneet det mest kompliserte ”leddet” på kroppen. Det er også utrolig vanskelig å føle hvor du har vondt, tatt høyde for alle de ligamentene og senene som finnes i og rundt kneet.

Men jeg vil anbefale deg å lese litt her http://www.fitnessprat.no/showthread.php?t=16603

Endret av kengdal
Lenke til kommentar
1: legen "testet" kneet med å ta en se på det og høre hva jeg sa, virket ikke som om han viste hva det handlet om

Ok.

Legen har bare antatt hva du kan har..

En test består av at han strekker kneet ditt opp ned, til h og v osv.... mens du ligger i benken...

Det er syn at han ikke investerte mer tid på den, men jeg klandre han heller ikke, med tanken på at 90% av pasientene syter og klager for "ingenting."

2: vel, er ikke akkurat tynn, men ikke overvektig heller, jobber med å få det ned, om det er vekt på knærne du tenker på, så har den vært men har til tider hatt mye vekt på ryggen, snakker om 10-40kg ekstra vekt, hadde daglig ca 10kg ekstra på ryggen når jeg var i forsvaret, oftest ca hele dagen, og joggeturer med ekstre utstyr, var da jeg først merket at det var slik(har aldri vært ekstremt glad i jogge-turer).

ellers var det marsj med en god del ekstra(30-40kg)

3: nei, bare når jeg beveger det, er ikke sånn ekstremt vondt, men det er nok til at jeg prøver å holde meg unna jogging og annen trening som belaster knærne

er ikke alltid det er belastet heller når jeg får vondt

4: øm smerte, virker som om det er på hele muskelen/senen på en gang

8482830[/snapback]

Etter hva du beskriver, tviler jeg forsatt over om det er senene eller leddet.

Ømhet er oftes et tegn på noe kronisk, og mistanken på slitasjeskader er meget sterkt.

Akkurat nå vil jeg ikke stiller flere spørsmål... tror De er lei også... :)

Men en ting er klar: Ber om en henvendelse til Ortoped.

Ditt problem er mer Ortopedisk orientert.

De vil mest sannsynlig ta ultralyd for å ser om evnt. senebetennelser, og røntgen for slitasjeskader.. også mangen tester rundt kneet. (Fysioterapaut)

Lykketil!

Vaio ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

ville seriøst ikke stolt på fastlege.

helt siden jeg var rundt 8 år har kneskåla gått ut av ledd og glidd ut heile tida ( gjikk på krykker i ei uke hver gang ) gjikk til legen hver gang, fikk samme beskjed, forstrekt leddbåndet.

så skjedde det samme på sogndal cup for to år siden( en fyr som fikk så lyst å fyre inn med knottene i kneet mitt), berre i mye større grad. var en nederlandsk phystoterapeut i rødekors teltet og såg med en gang at det var noe mer alvorlig, ble sent til sykehus og fikk beskjed om at jeg skulle operere. operasjonen skulle ta omlag 1,5time det var langt mer alvorlig og det ble 4,5time. var ikke bare kneet som gjikk med da, lårmuskelen hadde visst blitt dratt ut og måtte kutte av den å stramme den. noe av det verste å trene opp igjen. fikk fiksa kneet, er nesten helt perfekt.

nå gjenstår det bare venstre kneet :roll: blir muligens tatt til høsten, er usikker på om jeg skal ta den. gjorde noe helt sinnsykt vondt i en ukes tid etter operasjonen, ble helt utmatta av bare å sitte. måtte trene meg gradvis oppigjen. fotballen som jeg brannt for måtte jeg innse var over.

men lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...