Gå til innhold

1/2 av Norske menn tillegger kvinner skyld for vol

I tilfeller der en kvinne har flørtet åpenlyst, i hvilken grad mener du at kvinnen selv er ansvarlig for å blitt utsatt for seksuelle overgrep?  

177 stemmer

1. 1. I tilfeller der en kvinne har flørtet åpenlyst, i hvilken grad mener du at kvinnen selv er ansvarlig for å blitt utsatt for seksuelle overgrep?

• Jeg er mann, og mener "Helt ansvarlig"
      7
    • Jeg er mann, og mener "Delvis ansvarlig"
      47
    • Jeg er mann, og mener "Overhode ikke ansvarlig"
      91
    • Jeg er kvinne, og mener "Helt ansvarlig"
      1
    • Jeg er kvinne, og mener "Delvis ansvarlig"
      5
    • Jeg er kvinne, og mener "Overhode ikke ansvarlig"
      20
    • Jeg vet ikke
      5

Anbefalte innlegg

Synd at tråder ikke automatisk blir låst etter x-antall måneder med inaktivitet.

Tråden har inneholdt grei diskusjon. Problemet er bare det at slike undersøkelser og meningsmålinger ikke helt holder vann. Spørsmålene blir ofte lagt frem på en slik måte at svarene blir slik dem selv ønsker. Hadde det eksempelvis kommet en undersøkelse på om man var lei av alle sosialklientene, ville vell 60-70% svart ja. Undersøkelsen kunne da blitt lagt ut slik: 65% av det Norske folk mener at barna til sosialklienter ikke bør få mat eller klær. Når det kommer til slike "undersøkelser" så har som deltar tunnelsyn på hvert spørsmål, eller så er svaralternativene lagt frem slik at man blir tvunget inn på den smale sti.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det nå en gang slik at man kan ta forhåndsregler for å unngå å bli voldtatt, det er dog ikke ens egen skyld om noen voldtar.

Som svart mann å gå gjennom gatene i Mississippi anno 1953 med en plakat med påskriften: "Blacks and whites are equal." ville utvilsomt fått konsekvenser, uten at det var den svartes skyld.

Man trenger ikke som kvinne å gjøre det man kan for å bli voldtatt, som f.eks å rave rundt i de mørkeste smugene, så full at man ikke er i stand til å ta vare på seg selv midt på natta. Det er lov til å bruke hodet. Nei, det er ikke din skyld, men å bevisst sette seg i en situasjon man VET er farlig, det bør man unngå, både som kvinne og mann. Jeg går ikke over gata uten å se meg for, selv om jeg går over på grønn mann og i et fotgjengerfelt. Jeg har retten på min side, men det er ikke alltid andre bryr seg så hardt om det - derfor må man ta ansvar for sitt eget liv.

Man kan selvsagt bli utsatt for vold og voldtekter selv om man tar sine forhåndsregler, men da har man i det minste forsøkt å unngå det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...