Gå til innhold

1/2 av Norske menn tillegger kvinner skyld for vol

I tilfeller der en kvinne har flørtet åpenlyst, i hvilken grad mener du at kvinnen selv er ansvarlig for å blitt utsatt for seksuelle overgrep?  

177 stemmer

1. 1. I tilfeller der en kvinne har flørtet åpenlyst, i hvilken grad mener du at kvinnen selv er ansvarlig for å blitt utsatt for seksuelle overgrep?

• Jeg er mann, og mener "Helt ansvarlig"
      7
    • Jeg er mann, og mener "Delvis ansvarlig"
      47
    • Jeg er mann, og mener "Overhode ikke ansvarlig"
      91
    • Jeg er kvinne, og mener "Helt ansvarlig"
      1
    • Jeg er kvinne, og mener "Delvis ansvarlig"
      5
    • Jeg er kvinne, og mener "Overhode ikke ansvarlig"
      20
    • Jeg vet ikke
      5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg får inntrykk av at ingen på dette forumet vil holde kvinner ansvarlige for overgrep. Ser ingen tvil om at det er overgripers skyld alene i slike situasjoner, men jeg må allikevel si meg enig i det SteffyPants sier om at kvinner ta forholdsregler mot det fåtallet av menn som begår slike handlinger. Det handler ikke om at de har noe skyld eller ansvar uansett, men å være forsiktig og å ta høyde for at man kan treffe på en som ikke er helt god.

Det er selvfølgelig holdningen til visse menn man må jobbe med, det er overgriper som har all skyld og alt ansvar, men det er allikevel lurt for kvinner å tenke på hva slags forbilder de er også.

Lenke til kommentar

Analogi angående skyld og ansvar:

dersom noen bryter seg inn i min nettbank og jeg har bare brukt den

ansvarlig - så har jeg hverken ansvar eller skyld fordi banken erstatter

pengene (ihvertfall burde de det).

Blir jeg ranet på gata og frastjålet en mill i kontanter - så har jeg ansvar

(og kanskje litt skyld også). Damer som insisterer på å vifte med

en mill dollar i en gjennomsiktig plastpose verden rundt - og blir ranet -

ja de er ikke bare idioter - de er uansvarlige, skyldige, og fortjerner

knapt bedre. Ihvertfall vil jeg oppdra min datter med en slik holdning !

Lenke til kommentar

Hvorfor prøver alle å skjule sannheten og legger all skyld på overgriperen? I noen tilfeller kan det hende det ikke er tilfelle.

Og for å gjøre det helt klart, jeg verken holder med overgripere eller sier det ikke er deres skyld, men ser på saken fra flere vinkler.

Jeg mener ansvarsretten fordeles 90% på overgriperen og 10% på kvinnen, for vi kan ikke se bort fra kvinnens egen oppførsel. Det er jo en grunn for at voldtekter skjer og kanskje i noen av tilfellene er det kvinnen som oppfordrer til det ved å være uanstendig kledt, sender ut falske invitasjoner og oppfordrer vedkomende til å ta kontakt.

Hvor mange ganger har ikke vi gutter opplevd å bli sendt øyekontakt og øye invitasjoner av damer, bare for å bli avvist og gjort til latter av henne og venninnene hennes, for å vise at de fortsatt har makt over oss?

Konkluderer med at alle har eget ansvar for sine handlinger. Den beste måten å unngå problemer, er å ikke skape dem i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Litt enig i det du (myst84) sier i:

"Hvor mange ganger har ikke vi gutter opplevd å bli sendt øyekontakt og øye invitasjoner av damer, bare for å bli avvist og gjort til latter av henne og venninnene hennes, for å vise at de fortsatt har makt over oss?"

Allikevel, dette er spesielle situasjoner som jeg personlig mener burde vært straffbart da det er psykiske overgrep. Jeg synes allikevel ikke dette rettferdiggjør en voldshandling, heller ikke at straffen for denne skal bli mildere.

Selvfølgelig er det kvinner som "inviterer" til voldtekt i større grad enn andre, og de må selv være forsiktige med hva de gjør, sier, kler seg i og så videre. Disse burde forstå selv litt hvilke konsekvenser handlingene sine kan få, uten at de har skylden for det selv.

Igjen, det er ikke akseptabelt med psykiske overgrep som du beskriver over her, men uten å ha noen kilder å vise til vil jeg si at følgende handlingsforløp er sjeldent:

kvinne flørter med mann -> blir med hjem -> lurer ham -> fôrer sitt ego på hans -> ler av ham -> blir voldtatt.

Endret av Anigmama
Lenke til kommentar

Det er klart, er ingen tvil om at dette opp gjennom årene har ført til en store problemer for både enkeltmennesker og samfunnet. Ingenting er farligere enn en som er oppsatt på hevn fra slike ting og kanskje lar dette gå ut over andre og uskyldige mennesker, da for eksempel kvinner i voldtektssaker. Som jeg sa, slik form for psykisk vold skulle vært forbudt, men jeg tror ikke løsningen på voldtektsproblem er å jobbe fra den vinkelen. Ellers ser jeg poenget ditt veldig klart.

Lenke til kommentar
Denne pollen har jo ikke stort bedre spørsmål en undersøkelsen.... Kan vi ikke få endret spørsmålene til å spørre om "skyld" i stedet for "ansvar"? Det er jo det som er interessant.

8475163[/snapback]

Spørsmålstillingen roter til "matematikken".

Hovedfeilen ved denne spørsmålstillingen er at en manupulatorisk "fordeler" skyld

og ansvar. Du kan ha ansvar for at du blir nedkjørt av en fylle-kjører -

men dette ansvaret (eller skylden) har da ikke noe som helst

med fylle-kjøreren sitt ansvar å gjøre. Det at du er ansvrlig/skyldig

i å ha blitt påkjørt av en fylle-kjører - og burde passe deg - reduserer

altså ikke fylle-kjøreren sin skyld. Din straff for å bli påkjørt av en

fylle-kjører er opplagt. Det er gjerne brukne bein etc. Det er vel bare forsikrings-selskapene som tenker "fordeling" av skyld ved slike høve :-)

Altså: damene har ofte skyld/ansvar dersom de blir voldtatt - men dette

reduserer ikke skylden/snsvaret til den som voldtar. En må slutte

med matematikk på ape-nivået :-)

Lenke til kommentar
Hvor mange ganger har ikke vi gutter opplevd å bli sendt øyekontakt og øye invitasjoner av damer, bare for å bli avvist og gjort til latter av henne og venninnene hennes, for å vise at de fortsatt har makt over oss?

8475150[/snapback]

Invitasjoner til hva da? Sex?

Kanskje det er ren ønsketenkning fra din side?

Når en kvinne sier NEI til sex, hvilken del av ordet NEI er du da ikke forstår?

Lenke til kommentar

Denne undersøkelsen er jo reneste parodien. VG er en parodi og dette er bare tragisk. Det er en floskelnyhet uten rot i virkeligheten og det var fint å se Amnesty sin representant pluss et par feminister bli satt på plass under Holmgang i går, blant annet av en mannsforsker.

Dette er idioti på høyplan og det er skremmendes at man bruker dårlig utført statistikk på denne måten her. Spesielt i alvorlige saker som voldtekt.

Med dette befester VG seg som en møkkaavis. Det er toppen av elendighet. Paradoksalt nok kan man også lese at VG Nett er den mest leste avisen i Norge.

Gratulerer VG som regelrett har sabotert den viktige debatten rundt voldtekt. Amnesty burde forresten skamme seg. Å konkludere slik man gjør på bakgrunn av en dårlig utført undersøkelse er høyst unyansert.

VG ansatte må enten være flaue over seg selv eller så er de bare rett og slett fullstendig amatører. Jeg trodde det var særdeles høye krav til å bli journalist.

Lenke til kommentar
Jeg trodde det var særdeles høye krav til å bli journalist.

8475546[/snapback]

Det er i hvert fall mange som ønsker å bli det og høy søkning til utdannelsene.

Så enten sørger opptakskravene for at feil personer kommer inn, eller så er det utdannelsen i seg selv som ødelegger dem.

Tidligere brukte jeg å lese VG en gang i året for å sjekke om de tilfeldigvis hadde forbedret seg. (Give them the benefit of the doubt.) Men nå tror jeg ikke jeg har lest VG siden vi skrev årstallene med et 1-tall først.

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne svare på undersøkelsen, men før jeg gjør det vil jeg at den som laget den gjør rede for begrepet "ansvarlig".

Jeg ser følgende to muligheter:

1) overflytting av ansvar fra en part til en annen.

2) enhver person er ansvarlig for å unngå å utsette seg for risikosituasjoner

Lenke til kommentar
Hvorfor kritisere VG så hardt i denne saken? TNS Gallup, Amnesty og et eller annet ressurssenter for menn står bak undersøkelsen.

8475617[/snapback]

Fordi VG slår opp en sak som kan sammenlignes med å ha dette på forsiden;

"Norske vikinger var DVERGER" med bakgrunn i statistikk som viser at nordmenn blir x antall cm høyere i gjenomsnitt hvert tiår (statistikk som faktisk eksisterer) :)

VG hiver all kritisk journalisme til siden og kommer med en analyse som ikke er en sjimpanse verdig. Det er søppeljournalisme og selv Se&Hør imponerer mer nå.

Lenke til kommentar

8475150[/snapback]

Invitasjoner til hva da? Sex?

Kanskje det er ren ønsketenkning fra din side?

Når en kvinne sier NEI til sex, hvilken del av ordet NEI er du da ikke forstår?

8475442[/snapback]

Du har visst ikke forstått poenget mitt i det eksemplet. Med "invitasjon" mener jeg oppfordring til å ta kontakt og utnytte mannen for egen fordel og underholdning.

Din siste kommentar har ingenting med saken/eksemplet å gjøre, det er ikke snakk om sex her og det er kvinnen som tar inititativ først, ikke mannen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...