Gå til innhold

1/2 av Norske menn tillegger kvinner skyld for vol

I tilfeller der en kvinne har flørtet åpenlyst, i hvilken grad mener du at kvinnen selv er ansvarlig for å blitt utsatt for seksuelle overgrep?  

177 stemmer

1. 1. I tilfeller der en kvinne har flørtet åpenlyst, i hvilken grad mener du at kvinnen selv er ansvarlig for å blitt utsatt for seksuelle overgrep?

• Jeg er mann, og mener "Helt ansvarlig"
      7
    • Jeg er mann, og mener "Delvis ansvarlig"
      47
    • Jeg er mann, og mener "Overhode ikke ansvarlig"
      91
    • Jeg er kvinne, og mener "Helt ansvarlig"
      1
    • Jeg er kvinne, og mener "Delvis ansvarlig"
      5
    • Jeg er kvinne, og mener "Overhode ikke ansvarlig"
      20
    • Jeg vet ikke
      5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om jeg finner det for godt å kle på meg pilotjakke, militærsko med hvite lisser og militærbukser samt skinne meg på hodet for deretter å vandre rundt på Grønland (bydelen, ikke isødet) er det selvfølgelig ikke mitt ansvar når jeg blir drept. Men hadde det vært særlig lurt? Går det an å si at det er litt kort-tenkt å smøre seg inn med smør, salt og pepper før man går inn i løvens hule?

I alle situasjoner er det lov til å sende et kritisk blikk til ofrene. Om du er med i en trafikkulykke som overhodet ikke var din skyld og blir hardt skadet kan du kritiseres for at du ikke hadde på deg bilbelte. Om noen tenner på huset ditt og du ikke er forsikret kan folk se på deg og riste på hodet over dumheten din. Om du rusler rundt i Mexico City med tusenlapper hengende ut av lommene er det de som slår deg ned og tar klærne dine (som er fulle av penger) som er strafferettslig ansvarlig, men folk vil si at du ikke var særlig lur. Og om du kler deg som en prostituert og sjekker opp alle drita fulle testosteronbombene du ser i Oslo klokken tre på natta og blir voldtatt er det selvfølgelig voldtektsmannen som fortjener å bli kastrert, men det er lov å si at man kanskje burde opptre litt mer... nei, vent. Det er det jo ikke. Men hvorfor?

Lenke til kommentar
Og om du kler deg som en prostituert og sjekker opp alle drita fulle testosteronbombene du ser i Oslo klokken tre på natta og blir voldtatt er det selvfølgelig voldtektsmannen som fortjener å bli kastrert, men det er lov å si at man kanskje burde opptre litt mer... nei, vent. Det er det jo ikke. Men hvorfor?

8472559[/snapback]

Det bør være åpenbart at det er idiotisk og det er vel bare i Norden man kan ha en slik debatt :cool:

Lenke til kommentar

I Norge har det vært rimelig trygt, derfor er man ikke vant til å måtte tenke på slike ting. Jeg la merke til at frp-politikerren passet på å skyte inn "fremmedkulturelle" i det lite populære utsagnet sitt. Det er uansett ikke tvil om at det har vært en negativ utvikling de siste årene.

Lenke til kommentar

Meh, jeg synes denne saken er virkelig merkelig. Personlig mener jeg at kvinner kan kle seg som de vil og at ansvaret ligger på voldtektsmannen, men det betyr ikke at du kan oppføre deg som en idiot, man kan jo vise litt ansvar ved å tenke før man gjør ting.

Tviler sterkt på at 50% av alle norske menn mener at kvinner er skyldige i voldtekten selv, i såfall må jo svarene være rimelig fordreid :hrm:

Lenke til kommentar

Er ikke overrasket over undersøkelsen. Det er riktig at overgriperen har 100% skyld, men en dame som er full, flørter og blir med en ukjent kis hjem ... så har jeg selv litt vanskelig å synes 100% synd på dama. Men altså dette blir veldig "kommer an på".

8467032[/snapback]

Please. Nei betyr stort sett nei, uansett sammenheng.

Selvsagt kan kvinner kle seg akkurat som de vil.

MEN, da må de også være forberedt på at det kan være en eller annen syk jævel der ute som tenner på litt av hvert, og ikke klarer å holde snabben i buksa.

Om psykoen da går til fysisk overgrep, så er det helt latterlig å si at ikke påkledningen har hatt noe å si for hva som skjedde.

Straffeansvaret ligger selvsagt 100% på overgriperen, men hvis man ønsker seg selv godt her i livet, så tar man naturligvis visse forholdsregler!! Det gjelder både kvinner og menn, i alle aldre, kulturer, områder og miljøer.

Det finnes en haug med gærninger der ute, hvis man nekter å innse det så er man passe tett.

8469528[/snapback]

De som voldtar tenker gjerne med pikken. Og vi kan ikke akkurat la pikken tenke for oss. Dermed er det en lett jobb for kvinner å bli mindre seksuelt attraktiv for pikken. Man kan være attraktiv uten å være seksuelt attraktiv.

8469588[/snapback]

Nå må jeg bare få peke på at voldtekt ikke kun handler om seksuell nytelse og tenning, men kontroll og dominans, hvor alle regler er på overgripers premisser.

Så vil jeg også legge til at de fleste voldtekter blir begått av bekjente av offeret.

Det er vel ikke ofte det er; "OMFG, sjekk den deilige dama! Jeg bare må ta hu akkurat nå, uansett om hu vil eller ikke!" :wee:

Ellers syns jeg det er skrekkelig å legge skylda på kvinnene. Nei betyr nei, og på tross av tenking med feil hode, burde den mannlige befolkningen styre seg litt.

Vil menn virkelig sette et så stygt stempel på seg sjøl? Kanskje det kan bli den nye sommermoten? Miste evnen til å styre seg?

"Oi, beklager det med kosteskaftet opp rassen din, jeg klarte bare ikke styre meg da jeg så rumpesprekker titta opp fra buksa :innocent::innocent: "

Lenke til kommentar

Jeg synes det er synd at man ikke kan be mennesker være ansvarlige for sine handlinger uten å bli anklagd for å sympatisere med angripen.

Jeg kan komme med et eksempel fra i sommer, i Bulgaria. Vi hadde en bekjent som fant veien til en strippeklubb som hadde gratis inngang, men som krevde en vesentlig sum for at han skulle få slippe ut igjen i samme tilstand som han entret. Det er ingen tvil om at uansett utfall så er dette pøblenes _skyld_, det er ikke det debatten handler om heller (for de som har lest rapporten og ikke avisenes tolkning), men det er klart at ved å vandre inn i en snuskeste bakgatt fordi neonlyset fristet, så var han ansvarlig for seg selv. Han oppføret seg uansvarlig, og endte derfor i en kjip situasjon.

På samme måte er det situasjoner kvinner har satt seg i, ved å oppføre seg uansvarlig, som har ført til voldtekt der det kanskje ikke ville vært det tidligere. En kvinne kan umulig ha _skyld_ i voldtekten, men alle mennesker, inkludert kvinner, har ansvar for seg selv. Dette gjelder ikke alle voldtekter, dette gjelder ikke alle situasjoner eller kvinner eller menn, men jeg blir lettere skremt av hvor stor avstand kvinner tar til dette med ansvar for seg selv når det gjelder voldtekt. Ingen tviler når man påstår at man må være forsiktig på stranden, at man selv er ansvarlig hvis man legger lommeboken oppå håndkle mens man bader og kommer tilbake og ser at det er borte, men når det er voldtekt får kvinner en hellig status som urørlig.

Det er klart de er offer, det er klart de er uskyldig, men vi forhindrer ikke akkurat flere voldtekter ved å fortelle dem at handlingene deres ikke har konsekvenser; at å beskytte seg selv fra slike situasjoner ikke ansvar og sunn fornuft.

Lenke til kommentar

please, bazukh.

Kort skjørt, høye hæler, støvletter, skjorte med god utringning, 3 tonn sminke og parfume. VÆR så snill og fortell meg at dette er ikke en signal til menn som sier "Plukk meg opp" /"sjekk meg opp" evt "Jeg vil få meg noe i kveld" ?

Har ikke en dritt med å føle seg feminin å gjøre heller.

Lenke til kommentar

Vel, MrLeftfield. Om du tror det bare er de som bli voldtatt, tar du feil.

Og ja, jeg mener nei betyr nei, uansett. Klart, jeg ville ikke blitt med en fyr hjem fra fest/byen/whatever, kledd meg naken og lagt meg i senga hans, for så å si nei. Det er bare dårlig gjort, men det betyr ikke at fyren har rett til å ta for seg allikevel, gjør det?

Og om damer må ha den påkledningen for å føle seg kvinnelige, syns jeg synd på de..

Lenke til kommentar
Vel, MrLeftfield. Om du tror det bare er de som bli voldtatt, tar du feil.

Og ja, jeg mener nei betyr nei, uansett. Klart, jeg ville ikke blitt med en fyr hjem fra fest/byen/whatever, kledd meg naken og lagt meg i senga hans, for så å si nei. Det er bare dårlig gjort, men det betyr ikke at fyren har rett til å ta for seg allikevel, gjør det?

Og om damer må ha den påkledningen for å føle seg kvinnelige, syns jeg synd på de..

8474433[/snapback]

Tjohei. Scenario:

en dame som jeg beskrev over går inn på en pub/klubb. Finner seg en kar, flørter, har det fint. Begge to er fulle og kåte som faen, og er helt med på sex. DAGEN ETTER våkner mannen og tenker "ahhh det var deilig. Hu var riktig hyggelig også". Kvinnen derimot får fyllanerver og tenker:" Hva faen gjør jeg her? Å nei, jeg klarte ikke å si nei til meg selv og bare nøt det. Men dæven, HAN må jo vite at jeg ikke er sånn :/ Jeg er for selvsikker for dette. Hva faen tror han at han er?".

Later on: Kvinnen politianmelder karen. Ny voldtektssak.

Altså. Det finnes mange grove voldtekter, hvor det faktisk var syke folk som gjorde det. Men jeg mener også det er mange av "voldtekter" også.

Lenke til kommentar
Du mener det er flere av de sakene enn av the real thing?

Vel, det er vel disse damene som ødelegger for de som virkelig er blitt voldtatt.

(Så du 60 minutes i går? :p )

8474438[/snapback]

så ikke den desverre :( Men....altså :/ Jeg er usikker. Jeg MENER ikke at det er flere av de sakene enn faktiske voldtekter, men jeg har en følelse at det er en del falske anklager. Jeg husker det var faktisk kult for et par år siden å anmelde menn for voldtekt. Heldigvis ble sakene oppklart og par kvinner ble "blacklista" på en måte.

Lenke til kommentar

Vel, det er bare sykt unødvendig. For det første setter det menn (uskyldige, sådan!) under umenneskelig, unødvendig stress. Og for det andre gjør det at andre virkelige voldtektsofre blir mistenkeliggjort!

Kanskje det kan være en forklaring på menns manglende ansvarsfølelse ovenfor vold mot kvinner, eller noe? (jeg har ikke sovi i natt, jeg er enda dårligere på formuleringer enn vanlig, vær snill!) Kanskje det er derfor de delvis mener kvinner har seg selv å skylde?

Lenke til kommentar

Jeg antar at denne undersøkelsen er resultatet av sammenblanding av begreper og frustrasjon over enkelte kvinners oppførsel.

Slik det fungerer i dag, er det kvinnen som fullt og helt bestemmer når man skal ha sex, og noen kvinner misbruker dette privileget grovt. Mange menn har nok opplevd at en kvinne leker med hans følelser, for siden å brutalt "slenge døra i trynet" på ham når hun har tilfredstillt sitt eget behov for å føle seg "deilig og attraktiv". Dette kan vel i seg selv kalles et overgrep, og det er vel disse kvinnene mange menn har vanskelig for å føle sympati for. Når det er sagt, så er blodhevn noe vi ble ferdig med i vikingtiden, og et overgrep rettferdigjør ikke et annet.

Bare for å understreke, jeg sikter ikke til vanlig, uskyldig flørting på byen, men til kvinner som bevisst forstiller seg, gir et falskt bilde av situasjonen og leker med andres følelser for å tilfredstille sitt eget ego.

Lenke til kommentar
Jeg antar at denne undersøkelsen er resultatet av sammenblanding av begreper og frustrasjon over enkelte kvinners oppførsel.

Slik det fungerer i dag, er det kvinnen som fullt og helt bestemmer når man skal ha sex, og noen kvinner misbruker dette privileget grovt. Mange menn har nok opplevd at en kvinne leker med hans følelser, for siden å brutalt "slenge døra i trynet" på ham når hun har tilfredstillt sitt eget behov for å føle seg "deilig og attraktiv". Dette kan vel i seg selv kalles et overgrep, og det er vel disse kvinnene mange menn har vanskelig for å føle sympati for. Når det er sagt, så er blodhevn noe vi ble ferdig med i vikingtiden, og et overgrep rettferdigjør ikke et annet.

Bare for å understreke, jeg sikter ikke til vanlig, uskyldig flørting på byen, men til kvinner som bevisst forstiller seg, gir et falskt bilde av situasjonen og leker med andres følelser for å tilfredstille sitt eget ego.

8474535[/snapback]

Men er denne gruppen stor nok til at det legger grunnlag for voldtekt?

Lenke til kommentar
*snip*

8474535[/snapback]

Men er denne gruppen stor nok til at det legger grunnlag for voldtekt?

8474575[/snapback]

Jeg vil tro at denne gruppen utgjør en temmelig liten del av de voldtatte, men jeg tror nok at de kan påvirke mange menns "holdning til voldtekt" på den måten det er målt i undersøkelsen.

Veldig mange menn kommer nok ut for en slik kvinne, før eller siden. Personlig har jeg opplevd dette flere ganger i løpet av mitt over 30 år lange liv. Jeg har derimot ikke voldtatt noen av dem, bare blitt såret...

Endret av JohnMerrick
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...