V-by Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Jeg var klar over at de ikke kunne ha det s godt, disse arbeiderne, men så ille? Og hvor i svarte går alle pengene jeg betaler for buksa? Til eierne av merkenavnet? idioter Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Kinesiske myndigheter kan tvinge fabrikken til å utbetale minstelønn, hvoretter 9/10 av de ansatte får sparken. 8468812[/snapback] Så blir produktene for dyre, så flytter de fabrikken til [putt inn navn på et land med værre lover] Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Og hvor i svarte går alle pengene jeg betaler for buksa? Til eierne av merkenavnet? idioter 8468925[/snapback] Ja, hvordan tror du ellers merkevarene kan spenne ut millioner på millioner i massiv markedsføring? Lenke til kommentar
g5r Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Hvis Folkerepublikken Kina lar sine arbeidere utnyttet som slaver, går det ikke an å klandre vestlige kjøpere. Fri marked er skyldig for at arbeiderne blir utkonkurrert ut fra jobbene sine pga av lønnsnivåer i f eks Norge og Kina ikke kan konkurrere (dvs Kina vinner uansett), og Kinas eneste interesse som stat er å bygge opp makten og forsvaret sitt som kan fort bli angrepsstyrke. Om det prisen for det er slaveaktige arbeidsforhold (og hele livet for den saks skyld) er ikke så farlig. Kommunismen bryr seg ikke om mennesker, den har i praksis aldri gjort det. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 (endret) Jo, hvis du har jobbet for Partiet i 20 år får du et finere hus med bedre beliggenhet og kanskje en egen bil m/ sjåfør. Folk blir oppdratt til å bli gode kommunister fra de er bittesmå, de vet ikke om noe annet siden alt av nyheter fra Vesten blir sensurert. Er selvsagt blitt myket opp litt nå ift 70/80-tallets Soviet, men likevel. Jeg leste et sted at det som overrasket russiske avhoppere (spioner eller soldater) med USA mest, var faktisk kjøpesentre. At man kunne gå fritt og plukke matvarer som de måtte stå i kø i timesvis for å få tak i, og bare betale og gå ut. Endret 25. april 2007 av Bitex Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Opptil 30øre i timen, får du mye for det nedi landet der, eller skulle det bare sammenlignes med Norske priser f.eks? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Opptil 30øre i timen, får du mye for det nedi landet der, eller skulle det bare sammenlignes med Norske priser f.eks? 8469769[/snapback] Jeg tror ikke mat og diverse er spesielt billig i Kina. Bare se på eksempelet om hjemreisen ved nyttår, som koster en månedslønn, selv om en månedslønn er utrolig lite i forhold til Norske standarder. Lenke til kommentar
lain Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Hadde det vært bedre om ingen kjøpte jeansene hennes, så Jasmine ble arbeidsledig og måtte tigge på gata eller prostituere seg istedet? Bare spør. 8466120[/snapback] Egentlig et godt poeng mange ikke tenker over/bryr seg om før de roper om at folk må slutte å kjøpe klær og andre ting som barn er med på å lage. Enig i at det er en uting at barn føler seg presset til å jobbe, og direkte slavehandel burde ikke foregå, men man må også tenke på at mange steder i verden må barna jobbe fordi de må bidra til familen for å ha råd til mat. Sier ikke at det er riktig, sier bare at i stedet for å slutte å kjøpe ting, som vil bare resultere til at ungene mister jobben sin, må man finne alternative løsninger på problemet. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Jeg tror svaret ligger i gå direkte til de store kleskjedene. Det er jo de som presser ned prisene på klærne, og også de som truer med å gå til et billigere alternativ hvis de ikke etterkommer de vannvittige kravene. Det må jo selvfølgelig følge en viss profitt med å være mellomledd, men det er jo helt absurd at nesten hele profitten går til dem. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 En post hadde ingen funksjon her utover å være flamebait, og ble slettet. Skal dere trekke paralleller til norsk politikk må de være relevante for trådens emne, og dere må begrunne og dokumentere påstandene dere kommer med. Geir Lenke til kommentar
Juden Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Kommunisme!Var, er, og vil bli det dummeste noensinne oppfunnet. Takker den gode "tyskeren" Marx for det. Synes faktisk synd på kinesere. 8467401[/snapback] Han var også en jøde. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Stakars arbeidere, eller slaver. Lenke til kommentar
Apetiger Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 jeg tror det er umulig at alle kan ha det like bra... er trist men sånn er det bare... Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 jeg tror det er umulig at alle kan ha det like bra... er trist men sånn er det bare... 8472508[/snapback] Ja, enig der. Men Norge bruker jeg flere millioner på fattige folk nedover i verden. Men jeg tror ikke de pengene som går dit blir brukt helt riktig. Norge som stat er helt på styr når det gjelder pengebruk- avgifter- etc Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 En god slump av alle pengene vi sender utenlands går rett i lomma på landets ledere, som finansierer kjøp av et nytt jetfly e.l. Lenke til kommentar
Barely dead Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 (endret) Jasmine for penger, jeg får jeans, en vinn-vinn situasjon. 16 år gammel jente som jobber hva er galt med det. Edit: leste ikke gjennom artikkelen, 24 timer i døgnet, da blir det litt verre og 30øre i tmen. Endret 26. april 2007 av JOECAMEL Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 26. april 2007 Forfatter Del Skrevet 26. april 2007 (endret) ja,for å ikke snakke om behandlingen de får: Lange arbeidsdager betyr også lite søvn. De unge arbeiderne sover oftest i bare fire timer, og av og til bare en til to timer i døgnet. Når de er på jobb er det streng disiplin. - Har du en feil innstilling kan du bli bøtelagt. Arbeiderne har ikke lov til å le. Et lite fnis, og de vil bøtelegge deg, sier den tidligere fabrikkarbeideren Yang Ching. Jasmine forteller at mange er utslitte. - Noen er så utmattet at de faller i søvn i arbeidsrommet. Hvis arbeidslederen oppdager det vil de bli bøtelagt. Jeg tar ingen sjanser, sier 16-åringen. Hun forteller også at de som blir gravide blir sparket, og at de som jobber tregt vil få lide den samme skjebne. Fabrikkeieren der Jasmine jobber, Mr. Lam, påpeker at de må være strenge. - Vi må være veldig strenge. Jeg kan ikke unngå å straffe arbeiderne. Det er en advarsel til alle de andre, sier Lam. 70-80 prosent av alle jeans blir produsert i Kina. «Det behandler oss som tiggere. De betaler når de føler for det.» Men en annne ting. Opptakene til dokumentarfilmen ble stoppet flere ganger av kinesiske myndigheter. Filmteamet ble pågrepet og avhørt, og opptakskassetter ble konfiskert. Flere av de medvirkende fikk problemer som følge av filmen. Det virker som at kinesiske myndigheter ikke vil at almennheten skal vite det her. Endret 26. april 2007 av Feltherre Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Jeg vil bare få opplyse om at jeg slettet mitt første innlegg i denne tråden. Jeg var litt for rask på avtrekkeren i å anta at dette ikke skapte noen reell debatt. My apologies. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 (endret) Problemet er at kinesere ikke har lov å organisere seg, streike, og dermed få bedre betingelse.Kina har heller ingen lover om arbeidsmiljø, rettigheter etc etc. 8468086[/snapback] Riktig. Lovverket, ikke kapitalismen, er årsaken. 8468157[/snapback] Barnearbeid er vel forbudt i India, men det foregår der også. En kan ikke bare forby barnearbeid og forvente at det vil forsvinne. Barnearbeid er helt naturlig og fornuftig i fattige samfunn. Endret 26. april 2007 av T.F.T Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Fabrikkeieren var vel gammel politisjef? (les: høyt i partiet) Ikke så veldig vanskelig å få de lokale myndighetene til å snu ryggen til og overse forskjellige ting så lenge det er en kompis som styrer fabrikken, og kanskje spanderer en middag, reise, tv osv. Forøvrig kan det nevnes at disse som tjener 30 øre timen ikke er under noen som helst internasjonal fattigdomsgrense, all den tid de får både mat og husly. Barn i Afrika har det fortsatt laaangt værre. Se for eksempel dem i slummen i Costa Rica som plukker bananer for bama og Dole. Der har du folk son tjener lite, men som samtidig mangler både hus og mat. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå