Gå til innhold

Den filosofiske tråden om grafikk


Bear^

Anbefalte innlegg

Jeg gir blanke, jeg spiller alle spill som er underholdende. Jeg kan til og med sette meg ned å spille eldamle spill fra 1985 og ha det utrolig gøy. Jeg må bare innse at jeg er en døende rase, som spiller for å ha det gøy.

 

Bare så det er sagt så har jeg heller aldri påstått at Wii klarer den realistiske grafikken til Gears of War, men jeg har sagt at det over hodet ikke trenger å være en ulempe. Man kan fortsatt få bra grafikk med Wii.

 

Dette er forsåvidt en filosofisk tråd om grafikk... ergo er det ganske naturlig å bringe ting som artistisk grafikk kontra "realistisk" grafikk på banen, og også like naturlig å sammenligne.

 

Dessuten så handler ikke denne tråden om hvorvidt Wii ikke klarer å kjøre f.eks. Gears of War men om hva som er bra grafikk. Hva som definerer bra grafikk.

Endret av Appleseed
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg gir blanke, jeg spiller alle spill som er underholdende. Jeg kan til og med sette meg ned å spille eldamle spill fra 1985 og ha det utrolig gøy. Jeg må bare innse at jeg er en døende rase, som spiller for å ha det gøy.

 

Bare så det er sagt så har jeg heller aldri påstått at Wii klarer den realistiske grafikken til Gears of War, men jeg har sagt at det over hodet ikke trenger å være en ulempe. Man kan fortsatt få bra grafikk med Wii.

8467612[/snapback]

 

Hva har dette med noe som helst å gjøre ? Du forteller oss at du er en Nintendo fanboy ? Ok, greit. Ikke noen overraskelse det.

Lenke til kommentar

her kom ordet fanboy inn i bildet igjen... ingen overraskelse det. Jeg sa forresten ingen ting om hvilken konsoll de gamle spillene jeg spilte var fra. Det kunne like godt vært på Atari eller Sega ... kunne forresten vært gamle PC spill eller Amiga spill også. Mange av de spillene har en artistisk stil som dagens spill bare kunne drømme om. Jeg vet ikke om et spill i dag som kan måle seg med f.eks. Day of the Tentacle.

 

edit. Forresten, om jeg velger å tenke annerledes enn enkelte andre her inne i forhold til hvordan bra grafikk defineres så betyr ikke det at jeg prøver å forsvare noen ting som helst. Det betyr at jeg har andre meninger, og jeg står for disse. Men jeg kan godt forstå at jeg fortjener stempelet som fanboy av den grunn... :roll:

Endret av Appleseed
Lenke til kommentar
Jeg gir blanke, jeg spiller alle spill som er underholdende. Jeg kan til og med sette meg ned å spille eldamle spill fra 1985 og ha det utrolig gøy. Jeg må bare innse at jeg er en døende rase, som spiller for å ha det gøy.

 

Bare så det er sagt så har jeg heller aldri påstått at Wii klarer den realistiske grafikken til Gears of War, men jeg har sagt at det over hodet ikke trenger å være en ulempe. Man kan fortsatt få bra grafikk med Wii.

8467612[/snapback]

 

Personlig så er favorittspillene mine hovedsaklig de gamle Lucasart/Lucasfilm games eventyr spillene (Monkey Island, Grim Fandango, DoT, Zak Mckraken osv) og De gamle Fallout spillene.

 

Du trenger ikke å tro at du er den eneste i verden som setter pris på andre ting en polygoncount og filtereffekter. Men denne diskusjonen er tross alt fokusert på det med grafikk, og der er som sagt ikke Wii i samme liga som X360 og PS3.

 

Tror nok ikke det trenger å bety at Wii ikke kan tilby like mye morro som X360 og PS3, bare at Wii ikke klarer å pushe like mange polygoner på skjermen.

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg gir blanke, jeg spiller alle spill som er underholdende. Jeg kan til og med sette meg ned å spille eldamle spill fra 1985 og ha det utrolig gøy. Jeg må bare innse at jeg er en døende rase, som spiller for å ha det gøy.

 

Bare så det er sagt så har jeg heller aldri påstått at Wii klarer den realistiske grafikken til Gears of War, men jeg har sagt at det over hodet ikke trenger å være en ulempe. Man kan fortsatt få bra grafikk med Wii.

8467612[/snapback]

 

Personlig så er favorittspillene mine hovedsaklig de gamle Lucasart/Lucasfilm games eventyr spillene (Monkey Island, Grim Fandango, DoT, Zak Mckraken osv) og De gamle Fallout spillene.

 

Du trenger ikke å tro at du er den eneste i verden som setter pris på andre ting en polygoncount og filtereffekter. Men denne diskusjonen er tross alt fokusert på det med grafikk, og der er som sagt ikke Wii i samme liga som X360 og PS3.

 

Tror nok ikke det trenger å bety at Wii ikke kan tilby like mye morro som X360 og PS3, bare at Wii ikke klarer å pushe like mange polygoner på skjermen.

8467689[/snapback]

 

Det er som jeg nevnte ikke bare polygonene som er forskjellen heller. AI og fysikk er også avhengig av maskinkraft.

Lenke til kommentar
Jeg gir blanke, jeg spiller alle spill som er underholdende. Jeg kan til og med sette meg ned å spille eldamle spill fra 1985 og ha det utrolig gøy. Jeg må bare innse at jeg er en døende rase, som spiller for å ha det gøy.

 

Bare så det er sagt så har jeg heller aldri påstått at Wii klarer den realistiske grafikken til Gears of War, men jeg har sagt at det over hodet ikke trenger å være en ulempe. Man kan fortsatt få bra grafikk med Wii.

8467612[/snapback]

 

Hva har dette med noe som helst å gjøre ? Du forteller oss at du er en Nintendo fanboy ? Ok, greit. Ikke noen overraskelse det.

8467644[/snapback]

Han sier "bra" grafikk ikke er et så viktig element i spill som de fleste gir uttrykk for, noe jeg er enig i selv. Nintendo fanboy? Man er ikke fanboy fordi man eier og spiller på konsoller fra Nintendo.

Lenke til kommentar
Det er som jeg nevnte ikke bare polygonene som er forskjellen heller. AI og fysikk er også avhengig av maskinkraft.

8467706[/snapback]

 

Her er jeg enig. Dette er noe Wii kan komme til å slite med. Bedre AI og fysikk. Men det er jo en helt annen diskusjon da dette omhandler grafikk.

Lenke til kommentar

Synes grafikken er en viktig del til den totale spillopplevelsen enten den tekniske eller artistiske.

 

Gears Of War er det mest tekniske grafikken som er på markedet pr.idag. Flotte omgivelser, rå grafikk på fiendene du skyter osv

 

Og fortsatt spiller jeg Okami, Legend Of Zelda som er blandt dem beste artistiske grafikk som er idag

 

Vil si det slikt att grafikk er viktigt for min del når det gjelder den totale opplevelsen som ble sagt tidligere :thumbup:

Endret av Toman85
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg gir blanke, jeg spiller alle spill som er underholdende. Jeg kan til og med sette meg ned å spille eldamle spill fra 1985 og ha det utrolig gøy. Jeg må bare innse at jeg er en døende rase, som spiller for å ha det gøy.

 

Bare så det er sagt så har jeg heller aldri påstått at Wii klarer den realistiske grafikken til Gears of War, men jeg har sagt at det over hodet ikke trenger å være en ulempe. Man kan fortsatt få bra grafikk med Wii.

8467612[/snapback]

 

Personlig så er favorittspillene mine hovedsaklig de gamle Lucasart/Lucasfilm games eventyr spillene (Monkey Island, Grim Fandango, DoT, Zak Mckraken osv) og De gamle Fallout spillene.

 

Du trenger ikke å tro at du er den eneste i verden som setter pris på andre ting en polygoncount og filtereffekter. Men denne diskusjonen er tross alt fokusert på det med grafikk, og der er som sagt ikke Wii i samme liga som X360 og PS3.

 

Tror nok ikke det trenger å bety at Wii ikke kan tilby like mye morro som X360 og PS3, bare at Wii ikke klarer å pushe like mange polygoner på skjermen.

8467689[/snapback]

 

Det er som jeg nevnte ikke bare polygonene som er forskjellen heller. AI og fysikk er også avhengig av maskinkraft.

8467706[/snapback]

 

Sant nok, men AI er strengt tatt ikke noe som er grafisk representert.

Lenke til kommentar
Jeg gir blanke, jeg spiller alle spill som er underholdende. Jeg kan til og med sette meg ned å spille eldamle spill fra 1985 og ha det utrolig gøy. Jeg må bare innse at jeg er en døende rase, som spiller for å ha det gøy.

 

Bare så det er sagt så har jeg heller aldri påstått at Wii klarer den realistiske grafikken til Gears of War, men jeg har sagt at det over hodet ikke trenger å være en ulempe. Man kan fortsatt få bra grafikk med Wii.

8467612[/snapback]

 

Hva har dette med noe som helst å gjøre ? Du forteller oss at du er en Nintendo fanboy ? Ok, greit. Ikke noen overraskelse det.

8467644[/snapback]

Han sier "bra" grafikk ikke er et så viktig element i spill som de fleste gir uttrykk for, noe jeg er enig i selv. Nintendo fanboy? Man er ikke fanboy fordi man eier og spiller på konsoller fra Nintendo.

8467713[/snapback]

 

Han påsto at Wii ikke sto tilbake fra de andre grafikkmessing. Da han skjønte at det han sa ikke hang på greip dro han fram den typiske "jeg bryr meg ikke om grafikk"... Sorry mac.

Lenke til kommentar
Jeg har sagt at Wii ikke trenger å bli holdt tilbake av at den er svakere, noe som er riktig. Jeg har sagt "bra" grafikk ikke betyr antall polygoner og div. Om du ikke er enig betyr ikke det at dine meninger er absolutte sannheter ;)

8467802[/snapback]

 

For å lage "bra" grafikk så trenger utviklerene de rette verktøyene. Ps3, xbox 360 og wii er slike verktøy, men Wii er ett mere begrenset verktøy. Blir det flotte spill til Wii? Ja, selvfølgelig, er jo flotte spill til gamecube og ps2 i dag. Mer interessant er det hvordan kontrolleren på wii vil gjøre det i framtidige spill.

Lenke til kommentar

Nå begynner det å skli litt ut i OT. Men det er vel ingen tvil om at PS3/X360 har større potensiale for grafikk. Ingen sier at Wii av den grunn vil kun levere ræva grafikk.

 

Når man ikke har tilgang til den beste tekniske grafikken kan dette til og med være en fordel fordi man blir tvunget til å tenke mer artistisk.

Lenke til kommentar
Jeg har sagt at Wii ikke trenger å bli holdt tilbake av at den er svakere, noe som er riktig. Jeg har sagt "bra" grafikk ikke betyr antall polygoner og div. Om du ikke er enig betyr ikke det at dine meninger er absolutte sannheter ;)

8467802[/snapback]

 

Er rimelig mange PS3/360 spill som ikke kommer til Wii NETTOPP fordi den er for svak, eller får PSP/PS2 porter istedenfor. Så den blir absolutt holdt tilbake. Det at du synes GC/Wii grafikk er bra hjelper lite for akkurat det.

Lenke til kommentar
Jeg har sagt at Wii ikke trenger å bli holdt tilbake av at den er svakere, noe som er riktig. Jeg har sagt "bra" grafikk ikke betyr antall polygoner og div. Om du ikke er enig betyr ikke det at dine meninger er absolutte sannheter ;)

8467802[/snapback]

Det er på kanten til å være historieforfalskning.

 

Dette skrev du i sitatform:

 

"Jeg sier bare at mulighetene på Wii ikke er mindre for det om den er svakere hardware messig..."

 

Wii har mindre muligheter grafisk sett pga manglende hardware-kraft. Dette er fakta.

 

Har dette noe å si i virkelighetens spillverden? Kanskje ikke..

 

Kan Wii få meget pen grafikk? Oh yes...

 

Har den samme muligheter som PS3/360 når det gjelder grafikk? Neeeeeeei.

 

Jeg tror du glatt overser at de fleste er enige med deg i at antall polygoner etc ikke bestemmer hva som er fin grafikk. Poenget mitt er i hvert fall bare det at Wii har begrensede muligheter her og det er ikke min mening, men fakta basert på hw-ytelsen til de forskjellige konsollene. Men selv med begrensede muligheter så kan man få til det utrolige grafisk sett, og der pleier Nintendo være mestere.

Lenke til kommentar
Er rimelig mange PS3/360 spill som ikke kommer til Wii NETTOPP fordi den er for svak, eller får PSP/PS2 porter istedenfor. Så den blir absolutt holdt tilbake. Det at du synes GC/Wii grafikk er bra hjelper lite for akkurat det.

8467874[/snapback]

Men på den annen side er det utrolig mange Wii-titler som ikke egner seg for 360 og PS3 fordi Wii har utrolige muligheter med kontrollen. Mange av de litt mindre spillutviklerne med begrensede ressurser finner det også lettere å utvikle til Wii fordi kostandene er langt lavere.

 

Og det var da et svært så personlig nivå man skal diskutere på her da?

Lenke til kommentar
Er rimelig mange PS3/360 spill som ikke kommer til Wii NETTOPP fordi den er for svak, eller får PSP/PS2 porter istedenfor. Så den blir absolutt holdt tilbake. Det at du synes GC/Wii grafikk er bra hjelper lite for akkurat det.

8467874[/snapback]

Men på den annen side er det utrolig mange Wii-titler som ikke egner seg for 360 og PS3 fordi Wii har utrolige muligheter med kontrollen. Mange av de litt mindre spillutviklerne med begrensede ressurser finner det også lettere å utvikle til Wii fordi kostandene er langt lavere.

 

Og det var da et svært så personlig nivå man skal diskutere på her da?

8467894[/snapback]

 

Hva har det med grafikk og ytelse å gjøre ? Er ikke akkurat grafikken på Wii som gjør at noen Wii spill ikke kommer til 360/PS3. Jeg tror nok PS3/360 hadde klart å kjøre grafikken til Wario Ware. Om Wii hadde klart Motorstorm og Gears spørs vel.

Lenke til kommentar
Er rimelig mange PS3/360 spill som ikke kommer til Wii NETTOPP fordi den er for svak, eller får PSP/PS2 porter istedenfor. Så den blir absolutt holdt tilbake. Det at du synes GC/Wii grafikk er bra hjelper lite for akkurat det.

8467874[/snapback]

Men på den annen side er det utrolig mange Wii-titler som ikke egner seg for 360 og PS3 fordi Wii har utrolige muligheter med kontrollen. Mange av de litt mindre spillutviklerne med begrensede ressurser finner det også lettere å utvikle til Wii fordi kostandene er langt lavere.

 

Og det var da et svært så personlig nivå man skal diskutere på her da?

8467894[/snapback]

 

Hva har det med grafikk og ytelse å gjøre ? Er ikke akkurat grafikken på Wii som gjør at noen Wii spill ikke kommer til 360/PS3. Jeg tror nok PS3/360 hadde klart å kjøre grafikken til Wario Ware. Om Wii hadde klart Motorstorm og Gears spørs vel.

8467923[/snapback]

Etter hva jeg har forstått så handler denne tråden om grafikk generelt og tanker rundt temaet, så jeg ser meg rett i motargumentere i forhold til dine poster som jeg er uenig i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...