Gå til innhold

Den filosofiske tråden om grafikk


Bear^

Anbefalte innlegg

Egentlig har man ikke mindre spillerom. Egentlig så har man større spillerom, til å gjøre spill til annet enn polygoner, overblendende BLOOM effekter og høy oppløsning! Man kan utforske nye retninger innen kunsten (grafikken). Artistisk stil for helvete!

 

Husk at jo mere avansert det blir for en utvikler jo dyrere blir et spill å utvikle, jo mere tid blir brukt på grafikken og jo mindre tid blir brukt på historie og gameplay! Vi lever i en tid da spillene blir rushet ut så fort som overhodet mulig, og ett eller annet er det som får svi i utviklingsprosessen ...

8467348[/snapback]

Det her er jo bare tøv. Det at mange spill blir rushet til markedet betyr ikke at alle gjør det.

 

Uansett hvordan du vrir og vender på det så er Wii begrenset i forhold til 360/PS3 når det gjelder grafiske muligheter. Og at satsing på avansert grafikk automatisk betyr at man ofrer gameplay eller historie er heller ikke logisk i dagens spillverden da det er helt forskjellige team som utvikler disse vidt forskjellige delene av ett spill. Har utviklere lyst og penger til å lage ett spill med bra teknisk bra grafikk, bra gameplay og historie så kan de da vitterlig det.

 

Jeg vil regne Mass Effect som ett meget godt eksempel her. Grafisk en perle, gameplay virker meget bra og kjenner jeg utviklerene rett så er historien også på topp-nivå. Og spillet er vitterlig ikke rushet på noen måte. Ett slikt spill med slik grafikk er rett og slett ikke mulig på Wii, det kan du ikke bortforklare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
..

Man har jo mere spillerom..? Man MÅ jo ikke velge å lage et grafikkmonster av et spill, selv om konsollen klarer å kjøre det. Derimot blir man vel tvunget til å tenke annerledes når man er begrenset på grafikkfronten, som jo kan være bra.

 

Men det er ingen ting som hindrer folk i å tenke annerledes selv om de har kraftig maskinvare tilgjengelig (viva pinata, guitar hero, little big adventure, spore for å nevne noe).

Lenke til kommentar
Så her har vi en tråd som tydeligvis skal unnskylde Wii's grafikk skjønner jeg.

8467463[/snapback]

 

Kan ikke si at det virker sannsynlig at det er derfor slike tråder ble opprettet, men det er mistenkelig mange slike "grafikk er ikke alt" tråder som er blitt opprettet rundt omkring i det siste. :ermm:

Lenke til kommentar
Dere tror god grafikk bare betyr milliarder av polygoner og BLOOM... noe som blir å være ganske så trangsynt.

8467439[/snapback]

Leser du i det hele tatt hva folk har skrevet her i denne tråden?

 

Svar meg gjerne på følgende:

 

1. Kan 360/PS3 levere samme grafikk som Wii?

- Hvis ja så har de minst like store muligheter for kunstnerisk grafikk som Wii

 

2. Kan Wii levere samme grafikk som PS3/360?

- Hvis nei så har ikke Wii samme muligheter for kunstnerisk grafikk som PS3/360.

 

Om utviklerere bruker mulighetene til PS3/360 til å lage kunstnerisk grafikk er en helt annen sak. Det er i hvert fall ikke noe teknisk som hindrer dem i å gjøre det.

Lenke til kommentar

Igjen så er det opp til enhver å avgjøre sjøl ka de definerer som god grafikk. Her inne er det delt syn på dette, og at noen skal komme å rette på andre heile veien hjelper ikkje. Blir bare vas av slikt.Sjøl er eg av typen som elsker artistisk herlige spill td. TP,SoTC og ICO etc. Men samtidig så liker eg flott og realistisk grafikk som i GRAW,GeOW,GT,Forza++

 

 

Ang. Wii så blir nok det konsollen med mye søppelporter fra PS2 og PSP etc,synd det. Og eg vil nødig se Nintendo som de eineste som greier å gi ut virkelig slide titler. Uansett om utvalget i dag er rimelig tråkig,tror eg det bedre seg over tid. I mellom tida koser eg meg med SNES roms på konsollen :wee:

Endret av Mala
Lenke til kommentar
ja, jeg er enig i det som sies om artistisk og teknisk grafikk. men noen spill viser både óg, som det kommende Ratchet & Clank Future viser utrolig teknisk grafikk, men har allikevel en tegneserieaktig og glossy look ved det hele som gir et slags kunstnerisk preg.

8467289[/snapback]

 

Enig her. Både og er såklart det aller beste. Teknisk kvalitet utelukker ikke artiskisk, og omvendt. Men det er vel litt at hvis man ikke har mulighet til å bruke teknikk, så må man/bør heller statse på artisteri. Å ha tilgang på teknisk kvalitet kan også fungere som en sovepute på det artistiske.

 

Ellers så har Nimrad rett når det gjelder realistisk utseende. Burde ha sagt noe sånt som generelt så mener jeg artistisk grafikk er viktigst i min forrige post. Det kommer an på spillet.

 

Det bringer meg over til at grafikk bør være funksjonell også. Altså tilpasset til formålet (men det sier seg vel selv egentlig).

Lenke til kommentar
Så her har vi en tråd som tydeligvis skal unnskylde Wii's grafikk skjønner jeg.

8467463[/snapback]

 

Kan ikke si at det virker sannsynlig at det er derfor slike tråder ble opprettet, men det er mistenkelig mange slike "grafikk er ikke alt" tråder som er blitt opprettet rundt omkring i det siste. :ermm:

8467490[/snapback]

 

Og Bear har jo ikke gjort annet enn å unnskylde Wii grafikken helt siden lanserinng.

Vi har skjønt poenget nå Bear. Du liker Wii og skal ha en PS3 kanskje når GT5 kommer ut...hørt det 1000 ganger nå.

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Dere tror god grafikk bare betyr milliarder av polygoner og BLOOM... noe som blir å være ganske så trangsynt.

8467439[/snapback]

Leser du i det hele tatt hva folk har skrevet her i denne tråden?

 

Svar meg gjerne på følgende:

 

1. Kan 360/PS3 levere samme grafikk som Wii?

- Hvis ja så har de minst like store muligheter for kunstnerisk grafikk som Wii

 

2. Kan Wii levere samme grafikk som PS3/360?

- Hvis nei så har ikke Wii samme muligheter for kunstnerisk grafikk som PS3/360.

 

Om utviklerere bruker mulighetene til PS3/360 til å lage kunstnerisk grafikk er en helt annen sak. Det er i hvert fall ikke noe teknisk som hindrer dem i å gjøre det.

8467491[/snapback]

 

Jeg sier bare at mulighetene på Wii ikke er mindre for det om den er svakere hardware messig...

Endret av Appleseed
Lenke til kommentar
Igjen så er det opp til enhver å avgjøre sjøl ka de definerer som god grafikk. Her inne er det delt syn på dette, og at noen skal komme å rette på andre heile veien hjelper ikkje. Blir bare vas av slikt.Sjøl er eg av typen som elsker artistisk herlige spill td. TP,SoTC og ICO etc. Men samtidig så liker eg flott og realistisk grafikk som i GRAW,GeOW,GT,Forza++

8467492[/snapback]

Tror vi er i samme bås her, MEN:

 

Du er vel enig i at man ikke med rette kan påstå at Wii har samme(eller faktisk bedre) potensiale som 360/PS3 når det gjelder grafikk? Og da snakker jeg om all slags grafikk. Derav ingen diskusjon om hva som er bra grafikk eller ikke. Zelda kan lages uten problemer grafisk på PS3/360 mens Gears ikke kan lages på Wii. Jeg skjønner egentlig ikke at dette kan diskuteres en gang.

 

Det er det eneste jeg reagerer på. Grafikken på Wii gjør meg ingenting, men jeg fatter ikke Wii-eiere som skal forsvare grafikken som om den var deres egen baby.

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Dere tror god grafikk bare betyr milliarder av polygoner og BLOOM... noe som blir å være ganske så trangsynt.

8467439[/snapback]

Leser du i det hele tatt hva folk har skrevet her i denne tråden?

 

Svar meg gjerne på følgende:

 

1. Kan 360/PS3 levere samme grafikk som Wii?

- Hvis ja så har de minst like store muligheter for kunstnerisk grafikk som Wii

 

2. Kan Wii levere samme grafikk som PS3/360?

- Hvis nei så har ikke Wii samme muligheter for kunstnerisk grafikk som PS3/360.

 

Om utviklerere bruker mulighetene til PS3/360 til å lage kunstnerisk grafikk er en helt annen sak. Det er i hvert fall ikke noe teknisk som hindrer dem i å gjøre det.

8467491[/snapback]

 

Jeg sier bare at mulighetene på Wii ikke er mindre for det om den er svakere hardware messig...

8467525[/snapback]

 

Så hvorfor i svarteste granskauen gir selskapene ut ny hardware da ? Selfølgelig begrenser svak hardware mulighetene. Får være måte på unnskyldninger.

Lenke til kommentar

Jeg tror du har gått litt inn i forsvarsmodus nå Appleseed.

Wii er en veldig morsom konsoll, ingen tvil om det. Det er også et faktum at den ikke er like kraftig som de to andre konsollene. I spill (og annen software)utvikling så er det alltid en fordel med best mulig hardware da dette gir fler muligheter med grafikk, AI, fysikk osv.

Dette kan koste mer å utvikle selvfølgelig, men mulighetene er der.

Lenke til kommentar

Darth MToffy;

 

Wii er teknisk sett totalt underlegen 360 og PS3(mtp.hardware). Ingen tvil om det, men spill er det på den allerede i dag. Pene spill var det på GC. Så om det plutselig skulle stagnere på Wii er for meg ein gåte.

 

Dette kan ingen nekte for.

Endret av Mala
Lenke til kommentar
Jeg sier bare at mulighetene på Wii ikke er mindre for det om den er svakere hardware messig...

8467525[/snapback]

Denne setningen er for min del helt ufattelig.

 

Selvsagt er mulighetene mindre for Wii når den har færre strenger å spille på..

 

Eller er 2+2 plutselig blitt 3?

 

Du må forstå at man kan si at Wii er begrenset i forhold til PS3/360 når det gjelder grafikk-muligheter samtidig som man sier at Wii har ett hav med muligheter. Wii har f.eks kontroll-systemet som ruler når det blir brukt rett.

 

Edit: Mala: Hør hør :D

Endret av Darth MToffy
Lenke til kommentar

Denne tråden blir egentlig ganske teit.

 

Som flere her har bemerket og som jeg selv påstod i en annen tråd så har ikke Wii de samme musklene som X360 og PS3.

 

Det betyr dermed sagt ikke at den ikke har andre styrker (kontrolleren for å nevne en).

Men Wii klarer ikke å gjøre noe på den grafiske siden som X360 og Ps3 ikke klarer å gjøre, noe som ikke er sant andre veien.

 

Å dra inn artistiske aspekter og stil som en styrke på en konsoll blir feil. Det er ikke konsollen selv som bidrar til dette, men utviklerne/artistene/grafikerne.

Lenke til kommentar
Dere tror god grafikk bare betyr milliarder av polygoner og BLOOM... noe som blir å være ganske så trangsynt.

8467439[/snapback]

Jeg tror kanskje ikke du skjønner hva vi mener i det hele tatt. Anbefaler at du prøver å lese de siste postene om igjen.

 

Hva som er god grafikk sier jeg ingen ting om. Det får hver enkelt avgjør (sikkert mange pene spill til Wii). Det eneste jeg sier er at med kraftigere maskinvare så har man flere muligheter.

 

Så for å hjelpe deg litt så kan jeg ta det med teskje:

* Jeg sier ikke hvilken konsoll som har de peneste spillene, det får hver enkelt avgjøre

* Det peneste spillet til Wii kunne man også laget nøyaktig likt til 360/PS3

* Det peneste PS3/360 spillet er det godt mulig man ikke kunne laget nøyaktig likt til Wii

* Wii er nyskapende, men ikke på grafikk-fronten (les denne setningen om igjen, og forstå hva som ligger bak den før du blir sur).

 

Ikke ta dette så personlig. Da er det lettere å se hva folk faktisk mener i stedet for å bli fornærmet og si ting som "polygonpupp" (som var et litt kult ord, forsåvidt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...