henrikm Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Hei, jeg må fornye arbeidsstasjonen her på kontoret og tenkte jeg skulle få bygget meg en senest i løpet av juli. Budsjetteringer tilsier at jeg må tenke litt på pris/valg allerede nå. Maskinen skal i all hovedsak brukes til grafisk design med Creative Suit'en til Adobe i spissen og det blir mye multitasking, derfor skal dette være i fokus. Hender seg også det blir noe 3D arbeid i 3D Studio/Maya og litt videoredigering. Det vil ikke bli overklokket og den bør være så stille som mulig uten voldsomme kjøleløsninger og det skal rett og slett være en arbeidshest. Har satt opp noen komponenter i handlevogna her. Vil dette være bang for the buck? Vil jeg tjene noe særlig på å gå for dyrere ram? Raptor disker? Hvilke cpu kjøler passer dette oppsettet best? I tillegg kommer et Wacom Intous 3 A5 Wide tegnebrett og to Dell 24", så da skulle jeg vel havne på rundt 30 000 totalt. Svar settes pris på, takk for hjelpa! Lenke til kommentar
kvase Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 (endret) husk at win xp 32bits støtter bare 3 giga minne skal du dra nytte av 4 giga må du bruke 64 bits win xp eller vista 64bits Quote av førstepost fjernet av moderator Endret 25. april 2007 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
henrikm Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 Var faktisk klar over det, men det er vel ingen ulemper ved å kjøre 64 bit WinXP? Tror vi lar Vista ligge litt her, har vel vist seg og ikke være de helt store forbedringene foreløpig. Lenke til kommentar
Cagliostrio Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Du har ikke vurdert et dual xeon eller opteron oppsett? Fordelen med et quad oppsett er klart store om du driver mye med 3d. Pluss at du ganske lett kan oppgradere til 2 quad cpuer senere. Vet ikke om du er klar over det, men 3ds max virker ikke i vista, sA jeg ville gAtt for xp64. Sitter selv pA det med 2x2.6Ghz og 4 gig med RAM. Jobber stort sett bare med 3ds max, og kan ikke si at jeg angrer pA det kjOpet. Lenke til kommentar
henrikm Skrevet 25. april 2007 Forfatter Del Skrevet 25. april 2007 Du har ikke vurdert et dual xeon eller opteron oppsett? Fordelen med et quad oppsett er klart store om du driver mye med 3d. Pluss at du ganske lett kan oppgradere til 2 quad cpuer senere. Vet ikke om du er klar over det, men 3ds max virker ikke i vista, sA jeg ville gAtt for xp64. Sitter selv pA det med 2x2.6Ghz og 4 gig med RAM. Jobber stort sett bare med 3ds max, og kan ikke si at jeg angrer pA det kjOpet. 8465732[/snapback] Hvordan er ytelsesforskjellen på E6700, Q6600, (2x) Opteron 275 og (2x) Xeon 3.0 GHz? Syns liksom at jeg har sett Opteron og Xeon så lenge, begynner ikke disse å bli litt utdatert og er det ikke bedre ytelse for penga i nye C2D? Ser jo for meg at C2Q blir billigere etterhvert og da er det jo greit å ha et HK som allerede er klart for det. Lenke til kommentar
evero* Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Driver med samme planlegging om dagen, kravspekken ser veldig lik ut. Men jeg kommer ikke til å bruke 3D med det første, så jeg tar sjansen på vista x64 (kan hende jeg angrer, men men). Jeg går for en Q6600 prosessor og 4gb minne da det forhåpentligvis vil gi god valuta med tanke på tyngre bruk av cs3 applikasjoner og multitasking mm. Det jeg kanskje lurer mest på selv er om stock-kjøleren til Q6600 er stillegående nok, eller om skal kjøpe med noe bedre med en gang. Støy er viktig. Lenke til kommentar
Cagliostrio Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 sA nA at 3ds max fakstisk skal virke med vista requires 3ds Max 9 Extension 1: Productivity Booster. Ikke at jeg har hOrt om det, men det er tydligvis mulig hvertfall. AngAende opteron og xeon, sA er selvfOlgelig begge disse oppdatert med nyeste kjErne, sA de yter likt som sine desktop motparter vil jeg tro. Vil nok tro at 2xcpu yter litt dArligere enn en quad cpu, siden de mA gA om en extern buss for A komunisere. Men tviler pA at det er den helt store forskjellen, annet enn i benchmarks hvor du kansje kan se forskjellen. Lenke til kommentar
henrikm Skrevet 25. april 2007 Forfatter Del Skrevet 25. april 2007 Da har jeg oppdatert handlevognen. Hvordan ser dette ut til å passe sammen? Har egentlig ikke mye greie på dette så må ha litt feedback Spes. usikker på kjøleren, type minne, skjermkort. Er dette beste utstyret til denne prisen? Skal bli godt å få litt fart i creative suite Lenke til kommentar
Cagliostrio Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Da har jeg oppdatert handlevognen. Hvordan ser dette ut til å passe sammen? Har egentlig ikke mye greie på dette så må ha litt feedback Spes. usikker på kjøleren, type minne, skjermkort. Er dette beste utstyret til denne prisen? Skal bli godt å få litt fart i creative suite 8471231[/snapback] Ser ut som en grei maskin det der. Ville tro delene skulle passe fint sammen ogsA. Det eneste jeg kansje ville kikka pA er skjermkortet. Satt sammen en dual xeon maskin i dag, med samme type skjermkort, bare at merket var XFX. Og det brAker noe helt vanvittig (Jeg mener vondt i hodet, rOmm rommet brAk). Maskinen var tenkt som en arbeidsstasjon, men har blitt forvist til ett eget rom som rendermaskin inntil videre. Vet ikke om merket du har valgt brAker like mye, men ville kansje anbefalt deg A sjekka det ut litt fOrst. Spesielt om du ikke liker mye stOy. Vet du foresten om cs3 er 64bit? har tenkt A bestille det selv snart. Lenke til kommentar
SRD Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Har du vurdert Mac Pro? http://eplehuset.no/no/tilpass_produkt.aspx?produktid=15 ? Her kan du få opp til 8 kjerner, 3TB HDD, 16GB minne, og 4 grafikkort. Og tror det er en veldig stillegående maskin. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Har du vurdert Mac Pro? http://eplehuset.no/no/tilpass_produkt.aspx?produktid=15 ? Her kan du få opp til 8 kjerner, 3TB HDD, 16GB minne, og 4 grafikkort. Og tror det er en veldig stillegående maskin. 8471518[/snapback] Og til hvilken billig penge Jeg så nettopp på hva den ville kostet(uten skjerm vel å merke), 110 000,- Tror det er ganske klart tegn til at det ikke er noe å gå for. Lenke til kommentar
henrikm Skrevet 25. april 2007 Forfatter Del Skrevet 25. april 2007 Da har jeg oppdatert handlevognen. Hvordan ser dette ut til å passe sammen? Har egentlig ikke mye greie på dette så må ha litt feedback Spes. usikker på kjøleren, type minne, skjermkort. Er dette beste utstyret til denne prisen? Skal bli godt å få litt fart i creative suite 8471231[/snapback] Ser ut som en grei maskin det der. Ville tro delene skulle passe fint sammen ogsA. Det eneste jeg kansje ville kikka pA er skjermkortet. Satt sammen en dual xeon maskin i dag, med samme type skjermkort, bare at merket var XFX. Og det brAker noe helt vanvittig (Jeg mener vondt i hodet, rOmm rommet brAk). Maskinen var tenkt som en arbeidsstasjon, men har blitt forvist til ett eget rom som rendermaskin inntil videre. Vet ikke om merket du har valgt brAker like mye, men ville kansje anbefalt deg A sjekka det ut litt fOrst. Spesielt om du ikke liker mye stOy. Vet du foresten om cs3 er 64bit? har tenkt A bestille det selv snart. 8471428[/snapback] Må sjekke litt opp ang. skjermkortet da. CS3 er ikke 64- bit nei, men skal fungere greit på 64- bit OS alikevel. Kan lese mer om det på bloggen til Scott Byer, en av utviklerne. Ble litt usikker her nå, er det slik at 4gb ram på et 32- bit OS er bortkasta, eller er det slik at et program kan kun bruke 3 gb av gangen? Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 (endret) Nå skal vi se om eg husker hvordan dette var: I teorien, teknisk sett kan 32bit operativsystem behandle 4GiB med minne, men i praksis kan den ikke det. alle programmer derimot kan adressere 4GiB. Denne er litt komplisert, og jeg har aldri skjønt den. Riktignok, svaret er: 32bit støtter ikke 4GiB med minne, det kan ikke ta i bruk 4GiB. her hvis du vil sette deg inn i dette. Endret 25. april 2007 av PatrickM Lenke til kommentar
SRD Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Har du vurdert Mac Pro? http://eplehuset.no/no/tilpass_produkt.aspx?produktid=15 ? Her kan du få opp til 8 kjerner, 3TB HDD, 16GB minne, og 4 grafikkort. Og tror det er en veldig stillegående maskin. 8471518[/snapback] Og til hvilken billig penge Jeg så nettopp på hva den ville kostet(uten skjerm vel å merke), 110 000,- Tror det er ganske klart tegn til at det ikke er noe å gå for. 8471857[/snapback] Trenger ikke å ta den dyreste konfigurasjonen. Får jo den for under 20k Lenke til kommentar
henrikm Skrevet 26. april 2007 Forfatter Del Skrevet 26. april 2007 Har du vurdert Mac Pro? http://eplehuset.no/no/tilpass_produkt.aspx?produktid=15 ? Her kan du få opp til 8 kjerner, 3TB HDD, 16GB minne, og 4 grafikkort. Og tror det er en veldig stillegående maskin. 8471518[/snapback] Og til hvilken billig penge Jeg så nettopp på hva den ville kostet(uten skjerm vel å merke), 110 000,- Tror det er ganske klart tegn til at det ikke er noe å gå for. 8471857[/snapback] Trenger ikke å ta den dyreste konfigurasjonen. Får jo den for under 20k 8474510[/snapback] Er ingen Mac bruker så det blir det nok ikke, måtte evnt. være å bytte ut laptopen med en MacBook Pro. Har heller ikke budsjettet til å bytte all programvare mot OS X versjoner.. og hvis du mener at vi skulle kjørt Win på Mac'ene, ja da ser jeg ikke helt poenget. Lenke til kommentar
Fanny Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Jeg er i ferd med å kjøpe maskin til liknende bruk. I tillegg til Adobe programmene kommer jeg til å bruke Catia og Solid Works. Ser at NVIDIA Quadro FX 1500 (og spes. de dyrere variantene 3500 og 4500) ofte anbefales til disse 3D-programmene, ville det i så fall passet til resten av listen til Henrikm? Har tenkt meg ca. samme pris. Er det noe jeg burde forandret på eller kan jeg kopiere handlelisten til henrikm ? (Ville vært praktisk for meg p.g.a mine manglende kunnskaper på område ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå