WiiBoy Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Legger denne i OT fordi dette skal ikke være en religiøs diskusjon, men en filosofisk. La oss anta at gud eksisterer. De som tror på han kommer til himmelen. De som ikke tror kommer til helvete. Gud gir aldri noen håndfaste bevis på sin eksistens. Det hadde vært veldig lett for gud å komme ned hit. Si jeg er gud, se hva jeg kan gjøre og vips få 5,5 milliarder "troende". Hvorfor samler gud sammen alle som blindt tror på noe uten et eneste håndfast bevis? Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Han vil ha de dumme, slik at han har mørere kjøtt i gryta si når han lager menneskestappe. Doh? Sier ikke det seg selv? Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Slik vi formerer oss, må snekkermester Jesus og de andre henge i som ville faen der oppe for å få bygget ut i et tilstrekkelig tempo. Derfor er det like greit at ikke alle kommer. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Hvorfor samler gud sammen alle som blindt tror på noe uten et eneste håndfast bevis?8465571[/snapback] Her argumenterer jeg for at en eventuell gud vil være godt fornøyd med deg, samme om du tror eller ikke. For øvrig er jeg helt enig, hele greia er fullstendig absurd. Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Gus skapte oss med en fri vilje, så vi kunne velge å tro og ikke bare være noen roboter som måtte tro på Gud... Å tro på Gud er et personlig forhold mellom et menneske og Gud, så den som tror er overbevist om at Gud eksisterer! Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Gus skapte oss med en fri vilje, så vi kunne velge å tro og ikke bare være noen roboter som måtte tro på Gud... Dette er jo ikke et svar på problemstillingen i det første innlegget. Men har man fri vilje i himmelen? Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Gus skapte oss med en fri vilje, så vi kunne velge å tro og ikke bare være noen roboter som måtte tro på Gud... Å tro på Gud er et personlig forhold mellom et menneske og Gud, så den som tror er overbevist om at Gud eksisterer! 8466035[/snapback] Gud kan ikke skape noe han ikke har all makt over og vet alt om, så irrelevant om han gir mennesket muligheten til å tro (i de tilfellene hvor mennesker er disponert til å tro og hører om gud, og har religiøse foreldre eller andre forhold som disponerer vedkommende til å tro på denne guden) så vil han vite om vedkommende kommer til helvet... ildsjøen eller himmelen. Hvorfor skape noen for at de skal brenne i he... ildjøen? Gud vet jo hvem som kommer til å tro, og sender i følge bibelen alle dem han skaper som aldri vil kunne tro til he... ildsjøen hvor Jesus og englene skal torturere barn og voksne i all evighet... (Referer til bibelstedene i emnet "Er den kristne gud GOD eller OND?") Hvis du påstår at gud kan skape fri vilje som han ikke har kontroll over så sier du samtidig at gud kan skape en stein som er så stor at han ikke klarer å løfte den og skape en gud som er mer avansert og mektigere enn seg selv. Når guden helt ærlig og oppriktig forteller at de godeste englene og Jesus, frelseren, skal torturere og brenne mennesker i all evighet så kan vi trygt anta at guden er forrykt -- og jeg har ikke lyst å vite hva denne guden gjør med de blindt troende menneskene i himmelen... Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Gud forskjellsbehandler. Alle har "fri vilje" til å bestemme selv om de tror eller ikke. Hvordan forklarer man da at det er enkelte deler av verden hvor folk er mer troende enn andre? Jo, pga. oppveksmiljøer osv, men dette er jo faktorer som vi ikke selv kan bestemme, altså blir vi dømt av gud uten at vi kan gjøre noe med det selv. Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Svaret på problemstillinger som dette åpenbares det øyeblikk du fjerner guds eksistens. Litt av et sammentreff eller hva? Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 (endret) Blind tro er verre enn helvete ettersom det nesten ikke finnes håp. Endret 25. april 2007 av Nisje Olm Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Gud forskjellsbehandler. Alle har "fri vilje" til å bestemme selv om de tror eller ikke. Hvordan forklarer man da at det er enkelte deler av verden hvor folk er mer troende enn andre? Jo, pga. oppveksmiljøer osv, men dette er jo faktorer som vi ikke selv kan bestemme, altså blir vi dømt av gud uten at vi kan gjøre noe med det selv. 8468720[/snapback] Fri vilje er en illusjon. Det har vi IKKE. Hvem som helst kan ikke bare bestemme seg for at "nå tror jeg". Jeg er for rasjonalistisk til det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå