Gå til innhold

Antennekabel + filter spm.

Anbefalte innlegg

Hei Har kabeltv inn til huset og har 2 plasma tver.

Har hørt om et filter man burde ha på kabelen.

Noen erfaring /tips? evt link?

Etter vegguttaket kommer det en digital dekoder.

Skal filteret før denne? Og jeg har 2tver og når jeg skal splitte signalet må jeg da ha en ny digital dekoder eller kan jeg bare splitte signalet eller dekoderen?

Vil ha 2 forskjellige program på TVene da og ikke sånn at når man bytter kanal så byttes det på begge samtidig.

Takker for hjelp/tips.

Dekoderen

Endret av War
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har hørt om et filter man burde ha på kabelen.
Mer info finner du bl.a her: http://www.canaldigital.no/templates/gener...e____16431.aspx

Siterer:

Har du en flat-tv med jordet stikkontakt bør du benytte en antennekabel med galvanisk skille når du knytter flat-tv-en til kabel-tv-nettet.

Etter vegguttaket kommer det en digital dekoder.

Skal filteret før denne?

Hvis du bruker scart-kabel mellom dekoderen og TV'n så er vel den beste plasseringen før dekoderen.

Og jeg har 2tver og når jeg skal splitte signalet må jeg da ha en ny digital dekoder eller kan jeg bare splitte signalet eller dekoderen? Vil ha 2 forskjellige program på TVene da og ikke sånn at når man bytter kanal så byttes det på begge samtidig.
Skal du se to ulike kanaler som kun er tilgjengelig på dekoderen så må du ha to dekodere, en for hvert TV. Ellers så kan den ene TV'n få bilde via scartkabel fra dekoderen og den andre TV'n bruke "vanlig" antennesignal (som dessverre ikke gir samme bildekvalitet) og du bytter kanaler på sistnevnte på TV'n .

--

Flyttet tråden til rett kategori.

Lenke til kommentar

Takker for svar og flytting.

Nåværende antennekabel går fra vegg til dekoder- fra dekoder til dvd opptaker- fra dvd opptaker til tv . Fra dvd opptakeren til TV i dag går det en HD kabel og antenneledningen . Blir det feil det skal antenneledningen stoppe i dvd opptakeren?

Og på Tv nr 2 med kun dekoder og dvd spiller skal antenneledningen stoppe i dekoderen eller gå vidre til TVen sammen med scart-kabelen?

Lenke til kommentar

Blir ikke feil på noen måte. Hvis du på ingen måte kommer til å bruke tuneren i TV'n for å velge kanaler så er det ingen grunn til at antenneledningen skal tilkobles TV'n.

Hvis du ønsker å ta opp noe fra dekoderen på dvd-opptakeren og samtidig ønsker å se på noe annet på TV'n så trenger du å bruke tuneren i TV'n, ergo må antennekabelen tilkobles helt frem til TV'n.

Lenke til kommentar

Takker ble nå klarere

Dvd opptakeren kom med g-link IR styr til dekoderen og jeg sitter med tv+dekoder og hhd opptaker kontroller og vet ikke helt hvilken jeg skal bytte kanaler med.

Før byttet jeg med dekoder-kontrollen

Da ver den kobblet direkte til tven.

Nå er det en dvd opptaker mellom og den har også en tv tuner i seg

Nå bruker jeg dvd opptakeren til å bytte kanaler men da dukket det bare 23 kanaler opp av de 50 jeg har.

La meg rive ut alt og kobble opp igjen så skal jeg legge ved et kobbleskjema.

----------------------------------------------

Edit , alt fungerer, takker for svar som løste dette.

Endret av War
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Takker ble nå klarere

Dvd opptakeren kom med g-link IR styr til dekoderen og jeg sitter med tv+dekoder og hhd opptaker kontroller og vet ikke helt hvilken jeg skal bytte kanaler med.

Før byttet jeg med dekoder-kontrollen

Da ver den kobblet direkte til tven.

Nå er det en dvd opptaker mellom og den har også en tv tuner i seg

Nå bruker jeg dvd opptakeren til å bytte kanaler men da dukket det bare 23 kanaler opp av de 50 jeg har.

La meg rive ut alt og kobble opp igjen så skal jeg legge ved et kobbleskjema.

----------------------------------------------

Edit , alt fungerer, takker for svar som løste dette.

8467330[/snapback]

En liten side-comment: Merk at om dekoderen har en REN scart-utgang og en scart-tilkobling som er både INN- og utgang så er trolig sistnevnte ikke RGB kompatibel. Skal ikke si at dette er tilfellet på denne dekoderen, men hvis du har koblet "feil" og ikke får utnytta RGB så kan det være du går glipp av endel kvalitet i bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...