Gå til innhold

Tråden om roing.

Anbefalte innlegg

Etter litt fartstid på dette forumet, har jeg observert en del mennesker som i diverse situasjoner, liker å ro, helst mentalt. Hva er det med dette fenomenet, 'roing', som gjør at det praktiseres i en slik grad? Tror dere, meddbrukere, at roing er en like vanlig aktivitet til dagligdags? :hmm:

En illustrasjon av en person som ror

row_boat_man.jpg

Om roing

Roing er noe man har gjort i flere mangfoldige år, helt siden mant fant opp robåten faktisk, og dens gode venn, åren.

Utrykket "Du prøver å ro deg i land", er ett utrykk mye brukt i en diskusjon der den ene parten prøver å unnskylde seg selv, for å redde sitt eget skinn, gjerne åpenbart.

Ett normalt eksempel på dette er: "Jeg ble feilsitert", eller "Du har rett, det jeg EGENTLIG mente med *sett in bs her* er *sett in korrekt bs her*".

Jeg skal ikke utnevne meg selv som en spesialist i roing, men heller en entusiast. Både som observatør, bruker og fan.

Nå, her kan dere dele deres meninger om roing. Er det akseptabelt i en diskusjon, å elegant ro seg i land, eller burde motparten skrike for full hals; "RO RO TIL FISKESKJÆR, HVOR MANGE FISKER FÅR DU DER"?

Eller er roing en debatteknikk som vi burde stille på lik linje med herskerteknikken, og se på som lavmåls?

Om tråden er feilpostet, venligst flytt den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å si at det er en hersketeknikk er vel å missbruke begrepet til det videste. Å ro ser jeg mer på som en måte å vinkle en uheldig uttalelse mer diplomatisk eller på en bedre mer treffende måte.

Som både kan misbrukes men også være nødvendig for å rydde opp i feiltolkninger.

Lenke til kommentar

Har en opplevelse av at mange ror fordi de prøver å uttrykke noe men ikke greier å si det på den måten de mener, og når folk tar dem på det så prøver de å ro i land for å komme til det de egentlig mente, uten at de er helt klar over hva de sa feil første gang.

Er i alle fall ofte derfor jeg ror.

Lenke til kommentar
Å si at det er en hersketeknikk er vel å missbruke begrepet til det videste. Å ro ser jeg mer på som en måte å vinkle en uheldig uttalelse mer diplomatisk eller på en bedre mer treffende måte.

Som både kan misbrukes men også være nødvendig for å rydde opp i feiltolkninger.

8465395[/snapback]

Nå skreiv han da ikke at roing var en hersketeknikk heller ;)

Ellers er jeg forsåvidt enig med det du skriver.

Tør påstå at det vil være nærmere en hersketeknikk om man skriker "RO RO TIL FISKESKJÆR, HVOR MANGE FISKER FÅR DU DER?" hver gang noen prøver å rette opp noe som tydelig blei lett oppfatta på en anna måte enn vedkommende mente det (:

Lenke til kommentar

First things first.

Hva i all verden har du røyket nå, Jacob?

Så til emnet:

Det å ro burde være en fullstendig gyldig diplomatisk måte å trekke seg fra en tidligere uttalelse på. Man sier ofte ting man skulle ønske man ikke hadde sagt, og man skal ikke henges for å komme med en dum uttalelse. Jeg ror ganske ofte jeg. :)

Lenke til kommentar

Når noen begynner å ro kan det være et tegn på at man har skiftet mening eller moderert/nyansert den. Et tegn på at man har tatt inn over seg argumenter. Roing kan være særdeles frustrerende fordi den som ror ikke innrømmer at man har endret mening, men på den annen side så er det ikke så frustrerende som det å oppleve kverulering.

De som ror kommer i hvert fall noen vei.

Lenke til kommentar

Jeg syntes det er viktig å kunne innrømme at man har tatt feil/endret standpunkt.

Derfor er det viktig å ikke komme med bastante utsagn og fremstille de som om det er 100% ubestestridelig når man kanskje er 99% sikker i sin sak.

Det er lite artig å diskutere med noen som tydeligvis innser at han sitter på svake og lite fruktbare argumenter bare for å unngå å måtte si at han tok feil.

Det er jo ganske menneskelig å drite seg ut, men det som skiller klia(?) fra hveten(stavelse?) er de som innrømmer at de tok feil eller forklarer at de har endret mening ;)

Lenke til kommentar

First things first.

Hva i all verden har du røyket nå, Jacob?

8465663[/snapback]

[/quote

Min kusines rastafletter.

Nei, jeg satte /setter ikke roing på samme linje som herskertekniker, jeg lurer dog på om andre gjør det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...