Gå til innhold

RAM'en min yter dårlig ifølge Vista?

FenrisC0de

Anbefalte innlegg

Hei hei!

Må først innrømme at RAM er noe jeg aldri har satt meg helt inn i. Jeg kjører i dag et Socket 939 system (spesifikasjoner ligger i profilen), med et par OCZ Gold Edition Dual Channel PC3200 brikker. I følge Vista er ikke disse noe særlig i forhold til prosessoren og skjermkortet mitt.

RAM score: 3,7

Prossesor score (4200+ s939): 4,9

Graphics score (7900 GTO 512mb): 5,9

Er dette riktig RAM score, eller er det noe rart? :) Er det isåfall såpass stor forskjell mellom DDR og DDR2?

Endret av Earth657
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel... sammenlignet med hva? Hva skal liksom 3,7 bety anyway?

Så lenge RAM'en du har klarer å holde følge med front-side-bus'en du har så har jo egentlig lite-til-ingneting å si i praksis, og uteon timings så er det jo ikke noe andre forskjeller på RAM bortsett fra kanskje bygg-kvalitet og generell overklokkingsvillighet.

Det er ingenting galt med de brikkene du har linket til.

-Stigma

Lenke til kommentar

Synes det var merkelig lavt. Sikker på at alle drivere og slikt er oppdatert? Har du satt opp minne instillingene riktig i BIOS, kjører du dual channel?

Sitter selv på et 939 system, mer spesifikt X2 3800 med 2GB OCZ 2-3-2-5. Jeg får 5,8 på minne av Vista, alle verdier ligger på 5,7 til 5,9, bortsett fra prosessor hvor jeg får 4,8.

Lenke til kommentar
Windows Vista experience Rating er en ytelsesbenchmark i Vista. Skalaen går fra 1-5,9, hvor 5,9 er det beste.

Bare synes det var litt merkelig at RAM'en fikk så lav score i forhold til de andre komponentene mine. Er jo ganske gode PC3200 brikker..

8465418[/snapback]

Joda, men osm sagt så er det fryktelig få kriterier du egentlig kan rate RAM på.

Du kan rate dem på maks frekvens kanskje, men det sier jo ingenting om dens ytelse i ditt system. Enten klarer RAMen den frekvensen du bruker, eller så gjør det den ikke. Å ha mere maks frekvens å gå på gjør det heller ingneting bra om du ikke bruker den.

Du kan ellers rate den på minne timings, men forskjellen mellom minne med ultimate timings, og helt standard minne er forsvinnende liten i det store og det hele.

Alt i alt er det passelig dumt at vista har en rating for RAM i det hele tatt, da det ikke finnes noen relevante (for normale brukere) kriterier å ranke dem på.

Kort og godt: Ikke bry deg om hva vista sier RAM'en din er god for. Brikkene du har er utmerkede for et 939-platform system.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...