Gå til innhold

*LØST*Resultater med E6300 stepping L2 og stock vi

Anbefalte innlegg

Hei ---

Jeg sliter med overklokking av min E6300 stepping L2 og kjører for tiden på 2,45 GHz. Det er en del dårligere enn det jeg håpet på.

Er det noen som har hatt bedre resultater med E6300 stepping L2 uten å bytte viften?

Noen som har slitt med den og fått bedre resultater etter å ha byttet viften?

De fleste resultater på nettet er dessverre for gamle B2...

--

Dersom du lurer:

Stepping L2 er en ny versjon av E6300, levert i år. Gamle E6300 stepping B2 var visstnok langt lettere å overklokke enn L2. Dessverre. (for meg).

Endret av eivinds
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Kan du ta ein sreenshot av CPU-z og legge det opp her?

8480369[/snapback]

Hei --

Har vært uten internett noen dager, så dette tok litt tid.

Har litt mer info. Kanskje det ikke er prosessoren som er problemet likevel, men kjøling av hovedkort. Og kanskje kjøling av prosessoren.

Jeg kjører nå med 7*350 MHz = 2450 MHz, og det ser ut som cpu'en klarer seg med kun 1.1 vcore satt i biosen. I følge CPU-z er spenningen 1.072 v under last, og veksler mellom 1.104 og 1.120 v når den er idle. Så langt har Orthos kjørt i over 9 timer uten problemer.

Temperatur uten last er 38 grader, og 54 grader under last. Romtemp ca 20 grader.

post-122534-1178044362_thumb.jpg

post-122534-1178044376_thumb.jpg

Hovedkortet er Asus P5N-E SLI (uten ekstra kjøling av chipset).

For mitt utrente øye ser det ut som

1 - prosessoren har en del å gå på, men

2 - kjølingen er litt dårlig (54 grader ved 1.1 volt), og

3-- hovedkortet trenger kanskje litt kjøling for å klokke videre opp til 7*400 MHz

Virker det fornuftig?

Endret av eivinds
Lenke til kommentar
Les av BATCH/FPO coden som står på klistrelappen på esken som cpu kom med, forøvrig samme nummes som står på cpu lokket ditt

8480534[/snapback]

Har ikke esken dessverre. Er det noen steder man kan se på resultater gitt denne koden?

Lenke til kommentar
Les av BATCH/FPO coden som står på klistrelappen på esken som cpu kom med, forøvrig samme nummes som står på cpu lokket ditt

8480534[/snapback]

Har ikke esken dessverre. Er det noen steder man kan se på resultater gitt denne koden?

8514462[/snapback]

...ja, HER :!:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det hele løste seg (på en måte), så dette er til info for andre som måtte lure på det samme.

Jeg måtte endre spenning på NB fra "auto" til 1.563 volt, og maskinen ble langt mer stabil ved bushastigheter fra 375 MHz og oppover (Asus P5N-E SLI). Det jeg også gjorde feil først var å bruke for høye spenninger på kjernen.

7x400=2800 MHz (FSB 1600)

1.2125v (bios) => Uten QFan (viftestyring) på CPU kjører min E6300 L2 fint.

36 grader idle, 59 grader etter 12 timer med Orthos stress cpu.

Spørs hvordan dette går til sommeren riktignok.

Bråker en del siden QFan er skrudd av (CPU vifte øker derfor fra 1400 til 2100 rpm)

7x425=2975 MHz (FSB 1700)

1.250v => Windows booter, 36 grader idle. Orthos feiler i det prosessortemp passerer 60 grader.

=> Kan antakelig fikses med bedre cpu-kjøling.

7x437.5=3062.5 MHz (FSB 1750)

1.2500v => Blue screen ved oppstart

1.2750v => Windows booter, 36-37 grader idle. Regnefeil i Orthos (blend) etter 18 sek.

1.2875v => Windows booter, 38 grader idle. Feil etter 1 min 14 sek og ca. 60 grader.

1.3000v => Windows booter, 38 grader idle. 59 grader og feil etter kun 11 sek.

=> For dårlig kjøling av CPU. Høyere spenning gjør den ikke stabil.

7x450=3150 MHz (FSB 1800)

1.3000v => Windows booter, 38 grader idle, Orthos feiler umiddelbart.

=> For dårlig kjøling av CPU

7x475=3325 MHz (FSB 1900)

Må øke NB spenning til 1.748v.

1.3800v => Windows booter. 40 grader idle.

Krasjer når Vista systemvurdering kjører og cpu når 60 grader.

=> For dårlig kjøling av CPU

7x500=3500 MHz (FSB 2000)

1,45 v => Windows booter ikke. Det ser ut som harddiskkontrolleren sliter.

BIOS innstillingsskjerm kjører og Windows kommer til oppstartsmenyen (der du velger f.eks. sikkerhetsmodus).

Alt med standard vifte.

Alle temperaturer lest av med Core Temp.

Konklusjon:

2800 MHz gikk greit med standardkjøler.

3325 MHz går gjerne med en god kjøler, siden det er når cpu når ca. 60 grader at noe feiler.

3500 MHz kan kanskje gå av med kjøling av NB. Ikke vet jeg.

-----

Siden jeg vil ha QFan på, ender jeg nok med å kjøre på 2450 eller 2625 MHz, så får jeg se om jeg kjøper meg en bedre kjøler eller putter pengene i en ny prosessor istedet...

Lenke til kommentar
kva med å kjøpe vannkjøling istaden for ny CPU? Vannkjølinga kan du vel bruke på andre system også. berre eit tips altså.. :)

8648430[/snapback]

Det hadde vært kjekt med vannkjøling, spesielt dersom det er stilliegående, men det er egentlig for dyrt. I hvertfall for dette systemet.

Med en god vifte på CPU og NB klarer det kanskje 475x7 (til og med 500x7?), men da er også potensialet til hovedkortet oppbrukt. Dette så vidt jeg husker ifølge en test på Tom's Hardware. CPU'en kunne gjerne holdt det gående litt til på vannkjøling. Spenningen er jo fortsatt kun 1.45 v på 3500 MHz, selv om Orthos nok ikke kjører særlig lenge selv med god kjøling.

Men som du sier; vannkjølingen kan jo også brukes på nytt når jeg en gang om et par år kjøper en rimelig 4-kjerners prosessor :D Så det kunne jo vært gøyt å prøve...

Hvor billig kan man bygge et stillegående vannkjølingssystem egentlig (cpu + nb?)

Lenke til kommentar

jeg har 650 sli, og har festet 2 revoltec kobber kjølere, egentlig ram sinks, 33gram på hver oppå hverandre på south bridge og heatpipe kjøleren, ligger slik at den kjøler nedover mot hovedkortet som er egentlig det beste samt den kjøler den originale north bridge passive aluminium kjøleren på få gram maksimalt. så dette funker. kjører

3.4ghz på 1.5 volt. kansje jeg skulle prøve 1.5volt på chipsett.hvis det har noen funksjon . kansje den autofunksjonen fungerer. det begynner å bli ustabilt hos meg på 3.5ghz. da rett over 60 grader. Hvor mange grader tåler disse prosessorene, før dem svir seg til egnet til kasting.

3.4 vs 2.9 extreme edition jaja

anbefal gjerne noen southbridge kjølere.

og hvordan er det egentlig å bruke 2pci-e 8x i sli?

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar
jeg har 650 sli, og har festet 2 revoltec kobber kjølere, egentlig ram sinks, 33gram på hver oppå hverandre på south bridge og heatpipe kjøleren, ligger slik at den kjøler nedover mot hovedkortet som er egentlig det beste samt den kjøler den originale north bridge passive aluminium kjøleren på få gram maksimalt. så dette funker. kjører

3.4ghz på 1.5 volt. kansje jeg skulle prøve 1.5volt på chipsett.hvis det har noen funksjon . kansje den autofunksjonen fungerer. det begynner å bli ustabilt hos meg på 3.5ghz. da rett over 60 grader. Hvor mange grader tåler disse prosessorene, før dem svir seg til egnet til kasting.

3.4 vs 2.9 extreme edition jaja

anbefal gjerne noen southbridge kjølere.

og hvordan er det egentlig å bruke 2pci-e 8x i sli?

8697777[/snapback]

60 grader er nok ikke farlig mye, men ikke noe jeg ville satset på å ha permanent likevel. Klarer du på et vis å få den ned på 50-tallet er det vel helt greit å kjøre på.

SLI med x8-båndbredde er null problem, men du taper LITT (ikke mye) ytelse. Jo kraftigere skjermkort, jo mer taper du - men det er ikke noe å rive seg i håret av selv om du skulle kjøre 2 8800 Ultra på 2 stykk x8.

Resten av spørsmålene håper jeg noen andre tar seg av ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...