Gå til innhold

Hot pixels - hvor mange før reklamasjon?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en mistanke om at min gamle 300D har døde piksler, så jeg tok et bilde uten objektiv og med kameradekslet på, ISO 100, 30sek og aller dårligste oppløsning i jpeg.

Det er ca 20 piksler som er mer eller mindre feil på dette bildet. Er det grunn til å klage, eller bør en regne med såpass på en 300D?

Jeg vet at pikslene ikke har dødd av høy alder, for jeg har et bilde tatt kun et par måneder etter at kameraet var nytt hvor de også er godt synlige.

Vedlagt kveldens 30sek eksponering. Jeg har dratt litt i spakene for å få pikslene ekstra tydelig. Dette er hele bildet uten crop eller annen komprimering enn den kameraet gjorde i utgangspunktet.

post-79427-1177450324_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå henger jo hot pixels av denne typen ofte sammen med lang eksponeringstid.

Tar du 'alltid' håndholdte bilder og ikke får noen hot pixels å snakke om på et par sekunders eksponeringstid (hvis du tester på samme måte) så er det jo egentlig ikke noe problem.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Nei dette er ikke noe stort problem.

Imidlertid er dette blitt mitt nr2 kamera og jeg vurderer å selge det. Da er det fint å vite om jeg kan få byttet sensoren på garantien, eller om slike feil er innenfor det som må aksepteres.

Uansett er det jo feil på sensoren.

Og jeg tar faktisk en del bilder med +30sek eksponering når månen er eneste lyskilde.

- rams

Lenke til kommentar
Jeg fikk en mistanke om at min gamle 300D har døde piksler, så jeg tok et bilde uten objektiv og med kameradekslet på, ISO 100, 30sek og aller dårligste oppløsning i jpeg.

Det er ca 20 piksler som er mer eller mindre feil på dette bildet. Er det grunn til å klage, eller bør en regne med såpass på en 300D?

Les denne tråden så blir du kanskje litt klokere.

Endret av Oljens
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...