Dorian Gray Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 § 196. Den som har seksuell omgang med barn under 16 år, straffes med fengsel inntil 5 år. Fengsel inntil 15 år kan idømmes dersom a) handlingen er begått av flere i fellesskap, b) handlingen er begått på en særlig smertefull eller særlig krenkende måte, c) den skyldige tidligere har vært straffet etter denne bestemmelsen eller etter § 192 eller § 195, eller d) fornærmede som følge av handlingen dør eller får betydelig skade på legeme eller helse. Seksuelt overførbar sykdom og allmennfarlig smittsom sykdom, jf. smittevernloven § 1-3 nr. 3 jf. nr. 1, regnes alltid som betydelig skade på legeme eller helse etter denne paragrafen. Villfarelse om alder utelukker ikke straffeskyld, med mindre ingen uaktsomhet foreligger i så måte. Straff etter denne bestemmelsen kan falle bort dersom de som har hatt den seksuelle omgangen, er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling. Det er spesielt siste linje som skal pugges. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Og hvem skal ta dem i akten? Sniker politiet rundt husveggene hos folk? Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 (endret) jeg er forelsket i en fyr som er 1 år yngre enn meg, hva syns dere om det å vere sammen med en som er 1 år yngre enn deg? 8464872[/snapback] 1 år, det er er ikke mye, er ikke noe spesielt ved dette KJØR PÅ! Endret 24. april 2007 av brutti Lenke til kommentar
Windkin Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Dama mi er 3 år eldre enn meg. Ser ikke noe problem med det. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Jeg vil be folk holde seg on topic. innlegg som går off topic kan bli ryddet opp (les: slettet) eller redigert. eventuelle reaksjoner på dette skal tas på PM og ikke i denne tråden. skjer det vil disse innleggene bli slettet. det med sex mellom folk over/under 16 år har vært diskutert tidligere. her er en artikkel om temaet. Hva sier loven?Det er Straffelovens §196 som omhandler voksnes seksuelle kontakt med barn. Det er en overgrepsparagraf, men kan ikke brukes for å regulere ungdoms egen eller gjensidige seksualitet. Eksempler: Det vil si at hvis en 19 år gammel jente har sex (samleie) med en 14 år gammel gutt så kan jenta straffes for dette. Ikke gutten. Hvis enn 15 år gammel jente har sex med sin 17 år gamle kjæreste vil sannsynligvis straff for 17 åringen falle bort etter en vurdering av lovens passus om "lik modning og alder". Dersom to 14 åringer har et seksualliv sammen, så kommer ikke loven til anvendelse i det hele tatt. Vi siterer Justisdepartementets tekst til forklaring av seksuell lavalder for ungdom: "Ifølge Straffeloven er den seksuelle lavalder 16 år. Det betyr at ingen voksen har lov å ha samleie med noen som er under 16 år. Denne loven er ment å beskytte alle barn mot å bli seksuelt misbrukt av andre. Samtidig er den fin å ha i en situasjon der du føler deg tvunget til å være med på noe du egentlig ikke har lyst til." Lenke til kommentar
Minus Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Det at ei jente er sammen med en som er ett år yngre enn seg er ikke noe jeg faktisk har hørt så mye om. (Tenker på ungdomsskole/VGS-alder.) Vet bare om to tilfeller der det har skjedd. ## INHOLD REDIGERT I HENHOLD TIL TIDLIGERE ADVARSEL I TRÅDEN ## Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå