Lilac1 Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 (endret) Er fullstendig klar over mengden søppel dere tapre sjeler må bla dere igjennom hver eneste dag, uten å få noen form for kompensasjon for det, så skal være kort og konsis: Har tenkt å skaffe dette hovedkortet: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=329410 Hva slags ram er denne kompatibel med, om man ser bort fra det åpenbare (DDR II) Under "utvidet info" står det PC2 4300, PC2 5300 og PC2 6400, men under konfiguratoren, kommer PC2 5400 Ram opp som et alternativ. Og til sist, hva skal man se etter når man skal kjøpe RAM, er tallet ved siden av avgjørende for performancen, eller er koden (CL5, CL4, osv) mer betydningsfull? På forhånd takk. Endret 25. april 2007 av Lilac1 Lenke til kommentar
Brian Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 (endret) Det støtter DDR2 ram med angitte frekvenser som du angir over her. PC2 6400 osv. Men det skal sikkert gå greit med brikker utenom disse frekvensene også, iallefall nedover i frekvensene. Når man kjøper ram bør man først og fremst tenke på om man skal klokke eller ei. Skal du ikke klokke er det rett og slett ikke vits å bruke mye penger på minne, skal du klokke derimot kan det kansje lønne seg å legge i litt ekstra. Ytelsen er hovedsaklig tallkoden 6400, 4300 osv. De andre tallene er timings og CAS latency. Disse er ikke viktige å se på med tanke på ytelse på brikkene i seg selv, siden disse også kan justeres på og gir minimale forskjeller på ytelsen. CL 5, 4 osv er også uviktig med mindre du klokker, forskjellene er minimale og vil bare gi noen poeng ekstra i 3d mark og andre benchmarkprogrammer. Men lavere CAS er som oftest bedre. edit: leif Endret 24. april 2007 av Brian_N Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 Det støtter DDR2 ram med angitte frekvenser som du angir over her. PC2 6400 osv. Men det skal sikkert gå greit med brikker utenom disse frekvensene også, iallefall nedover i frekvensene. Når man kjøper ram bør man først og fremst tenke på om man skal klokke eller ei. Skal du ikke klokke er det rett og slett ikke vits å bruke mye penger på minne, skal du klokke derimot kan det kansje lønne seg å legge i litt ekstra. Ytelsen er hovedsaklig tallkoden 6400, 4300 osv. De andre tallene er timings og CAS latency. Disse er ikke viktige å se på med tanke på ytelse på brikkene i seg selv, siden disse også kan justeres på og gir minimale forskjeller på ytelsen. CL 5, 4 osv er også uviktig med mindre du klokker, forskjellene er minimale og vil bare gi noen poeng ekstra i 3d mark og andre benchmarkprogrammer. Men lavere CAS er som oftest bedre. edit: leif 8464904[/snapback] Dette er det gjennomført beste svaret noen har gitt meg, og en stor kudos til dette forumet som helhet. <3 Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 25. april 2007 Forfatter Del Skrevet 25. april 2007 Oppfølging. Kvitter meg med kabinettet og den noe støyende 350w psu'en min i samme slengen, og ser etter et rimelig alternativ som både er strømsterkt og ikke avskrekkende å se på. Jeg fant disse to: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=327546 og http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=327540 uten at jeg klarte å se noen nevnverdig forskjell. Prisen er riktig på begge modellene i alle fall, og håper å kunne kjøre et relativt strømkrevende skjermkort, en HDD, en intel E6600DC prosessor og en optisk enhet på 500 jallawatt. Vil gjerne høre noen synspunkter:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå