Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

RAM, krig, fred, politikk og sånn *Update*

Anbefalte innlegg

Er fullstendig klar over mengden søppel dere tapre sjeler må bla dere igjennom hver eneste dag, uten å få noen form for kompensasjon for det, så skal være kort og konsis:

Har tenkt å skaffe dette hovedkortet:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=329410

Hva slags ram er denne kompatibel med, om man ser bort fra det åpenbare (DDR II)

Under "utvidet info" står det PC2 4300, PC2 5300 og PC2 6400, men under

konfiguratoren, kommer PC2 5400 Ram opp som et alternativ.

Og til sist, hva skal man se etter når man skal kjøpe RAM, er tallet ved siden av avgjørende for performancen, eller er koden (CL5, CL4, osv) mer betydningsfull?

På forhånd takk.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det støtter DDR2 ram med angitte frekvenser som du angir over her. PC2 6400 osv. Men det skal sikkert gå greit med brikker utenom disse frekvensene også, iallefall nedover i frekvensene. Når man kjøper ram bør man først og fremst tenke på om man skal klokke eller ei. Skal du ikke klokke er det rett og slett ikke vits å bruke mye penger på minne, skal du klokke derimot kan det kansje lønne seg å legge i litt ekstra. Ytelsen er hovedsaklig tallkoden 6400, 4300 osv. De andre tallene er timings og CAS latency. Disse er ikke viktige å se på med tanke på ytelse på brikkene i seg selv, siden disse også kan justeres på og gir minimale forskjeller på ytelsen. CL 5, 4 osv er også uviktig med mindre du klokker, forskjellene er minimale og vil bare gi noen poeng ekstra i 3d mark og andre benchmarkprogrammer. Men lavere CAS er som oftest bedre.

edit: leif

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
Det støtter DDR2 ram med angitte frekvenser som du angir over her. PC2 6400 osv. Men det skal sikkert gå greit med brikker utenom disse frekvensene også, iallefall nedover i frekvensene. Når man kjøper ram bør man først og fremst tenke på om man skal klokke eller ei. Skal du ikke klokke er det rett og slett ikke vits å bruke mye penger på minne, skal du klokke derimot kan det kansje lønne seg å legge i litt ekstra. Ytelsen er hovedsaklig tallkoden 6400, 4300 osv. De andre tallene er timings og CAS latency. Disse er ikke viktige å se på med tanke på ytelse på brikkene i seg selv, siden disse også kan justeres på og gir minimale forskjeller på ytelsen. CL 5, 4 osv er også uviktig med mindre du klokker, forskjellene er minimale og vil bare gi noen poeng ekstra i 3d mark og andre benchmarkprogrammer. Men lavere CAS er som oftest bedre.

edit: leif

8464904[/snapback]

Dette er det gjennomført beste svaret noen har gitt meg, og en stor kudos til dette forumet som helhet.

<3

Lenke til kommentar

Oppfølging.

Kvitter meg med kabinettet og den noe støyende 350w psu'en min i samme slengen, og ser etter et rimelig alternativ som både er strømsterkt og ikke avskrekkende å se på.

Jeg fant disse to:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=327546

og

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=327540

uten at jeg klarte å se noen nevnverdig forskjell.

Prisen er riktig på begge modellene i alle fall, og håper å kunne kjøre et relativt strømkrevende skjermkort, en HDD, en intel E6600DC prosessor og en optisk enhet på 500 jallawatt.

Vil gjerne høre noen synspunkter:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...