Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvor stort fartstap ved rundt 2km linjelengde?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er i ferd med å bestille 20mbps fra NGT, og lurer i grunn bare på hva jeg bør forvente å få i fart når jeg har ca 2.2km til sentralen?

Cheers :wee:

8464270[/snapback]

Avhenger av kabeltype. om det finnes 0,4 kabel på strekningen kan du være uheldig og havne på en ca 8-12mbit . Om det er kun 0,6 kan du godt vente deg opp til 16mbit (kanskje 18mbit om linjen er fin som bare det). Blir vanskelig å si nøyaktig.

Lenke til kommentar
Er i ferd med å bestille 20mbps fra NGT, og lurer i grunn bare på hva jeg bør forvente å få i fart når jeg har ca 2.2km til sentralen?

Cheers :wee:

8464270[/snapback]

har lenge lurt på dette selv (2,2km unna sentral her også). Så langt har jeg ikke turt å bestille siden det står både på adsl.no og på telnors kapaksweb, og hjemmesidene til Tele2 at jeg kan få maks 4mbit (som jeg har nå).

Mener også å huske at jeg fant en oversikt på NGT sine sider der det stod at man kunne forvente 8-10 mbit ved 2km avstand til sentral, men jeg er redd det varierer en del med tanke på kvaliteten på kablene, men si ifra hvordan det går om du bestiller ;)

Lenke til kommentar
Jeg får rundt 13Mb/s på 1,9km kabel, så er vel ikke så langt unna på 2,2km

8474163[/snapback]

ny teknologi som klarer ca 130mbit over kobber nett@ 1.9km? (sorry, var jeg som rota, tenkte megabyte/sek :( ) :)

OT: ingen her kan si hva du får, men sjekk kapaks hvilken type kabel er det? 0.6mm? eller er det 0.4 noen plasser? :whistle:

Endret av hiper
Lenke til kommentar
Jeg får rundt 13Mb/s på 1,9km kabel, så er vel ikke så langt unna på 2,2km

8474163[/snapback]

ny teknologi som klarer ca 130mbit over kobber nett@ 1.9km? (klarte ikke dy meg) :)

8479002[/snapback]

Beklager, det er du som tar feil. :nei:

Mb => Megabit

mbit => millibit

13 Mb/s => 13 000 000 000 mbit/s

Dette er pirkemodus siden du velger å pirke på at jeg tar feil, men det i virkeligheten er du som tar feil. :mad:

Lenke til kommentar
Kjenner en som har 1.5 mbit fra telenor, avstanden fra sentralen er 5330 meter. Han får 70 kb/s.

8479449[/snapback]

Stemmer greit med grafen det.

Uansett, èn ting er at Telenor fortsatt får lov å ha monopol på kobberet, men at det ikkje stilles større krav til kor mye som _minimum_ må bygges ut. 5,3 km til nærmeste sentral er i lengste laget spør du meg. Tenk dere fri konkurranse på bredbåndsmarkedet? Norge hadde ligget på minst samme standarden som Sverige.

Endret av jocke
Lenke til kommentar

Telenor har vel ikke monopol på kobberet lengre?

Greia er jo at i Norge har regjeringen bestemt at alle skal få "bredbånd". Dvs. at nettet må bygges ut slik ata alle kan få før kvaliteten nødvendigvis kan økes veldig.

Hadde man valgt Sveriges metode, bredbånd til de som bor midt i byene (ja, det er en overdrivelse), så kunne de som bodde midt i Oslo fått gigabit-nett, mens resten hatt modem-linjer. Da hadde ikke Telenor giddet engang å tenke på å bygge ut til de som bor utenfor byer, da det ikke er lønnsomt.

Lenke til kommentar
Telenor har vel ikke monopol på kobberet lengre?

Greia er jo at i Norge har regjeringen bestemt at alle skal få "bredbånd". Dvs. at nettet må bygges ut slik ata alle kan få før kvaliteten nødvendigvis kan økes veldig.

Hadde man valgt Sveriges metode, bredbånd til de som bor midt i byene (ja, det er en overdrivelse), så kunne de som bodde midt i Oslo fått gigabit-nett, mens resten hatt modem-linjer. Da hadde ikke Telenor giddet engang å tenke på å bygge ut til de som bor utenfor byer, da det ikke er lønnsomt.

8479503[/snapback]

Telenor har monopol på kobberet i den forstand at det ikkje gis tillatelse til å legge dobbelt opp med kobber (med mindre det har skjedd noe jeg ikkje har fått med meg). Er dog ikkje sikker på hvordan det er med fiber.

Og så vidt jeg vet, har Sverige ca like god dekning utenfor byene, som man har i Norge. Finnes vanlige ADSL/ADSL2-ISP'er i Sverige også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...