Gå til innhold

Korleis ta bilder under et sprangstevne?

Anbefalte innlegg

Hallo, syskenbarna mine spurte om eg kunne ta bilder av dem under et sprangstevne nå i helga. Eg er litt i tvil om kva inst. eg skal bruke, har dere noen tips? Utstyret mitt er:

-Canon eos D400

-standard 18-55 mm linse

-sigma telelinse 70-300mm (tenkte å bruke denne, sef) m solskjerm

-fjernutyløser

-tripod m hode som kan beveges alle retninger

-uv filter (når bruker eg dette??)

Det er litt greit om eg får svar, litt dumt å prøve seg framm dei 5 min dei rir!

På forhand takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedtipset er å prøve å komme seg så nært innpå som overhodet mulig. Da slipper du å bruke så store brennvidder. Tips nummer to er å ta masse bilder før de kommer, sånn at du får prøvd deg fram og finner ut hva som funker. Sjekk histogrammet for å få riktig eksponering, zoom inn i bildene for å sjekke om de blir skarpe. Du trenger antakelig relativt korte lukkertider siden hestene beveger seg fort, dermed kan det hende at du må gå opp i ISO-verdi. Konklusjonen er at du må prøve deg fram - før de rir..

Lenke til kommentar

Det tekniske med eksponeringene skal nok ikke være det største problemet, gjør som adrefo sier, ta noen prøvebilder.

UV-filteret skal ganske enkelt alltid stå på. For å ikke ta inn uv-lys (kan gi slørete biler), og for å beskytte linsen din.

Det som er viktig her er komposisjonen. En hest som hopper sett ovenifra gir lite feeling. Mitt tips er å få så lavt standpunkt som du klarer.

Bruk stativet og, da slipper du å tenke så alt for mye på lukkertid (unntatt å få kort nok tid til å fryse motivet).

Sett kameraet til å ta serie bilder. Så knipser du flere bilder pr hopp.

Lykke til, og legg ut noe her hvis det blir bra da...

Lenke til kommentar
Et tips kan være å ikke ta bilder i RAW.

Nå vet jeg ikke hvor mange ganger 400D kan ta raw bilder før de må lagres, men hos meg er det ikke mange. Om de rir i 5 minutt, er det ikke sikkert du får tatt bildet av de i mer enn 2 min, da de sikkert løper i sirkel?

8467992[/snapback]

Det er vel ni bilder, om jeg ikke tar helt feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...