the canoner Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Hallo, syskenbarna mine spurte om eg kunne ta bilder av dem under et sprangstevne nå i helga. Eg er litt i tvil om kva inst. eg skal bruke, har dere noen tips? Utstyret mitt er: -Canon eos D400 -standard 18-55 mm linse -sigma telelinse 70-300mm (tenkte å bruke denne, sef) m solskjerm -fjernutyløser -tripod m hode som kan beveges alle retninger -uv filter (når bruker eg dette??) Det er litt greit om eg får svar, litt dumt å prøve seg framm dei 5 min dei rir! På forhand takk! Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Hovedtipset er å prøve å komme seg så nært innpå som overhodet mulig. Da slipper du å bruke så store brennvidder. Tips nummer to er å ta masse bilder før de kommer, sånn at du får prøvd deg fram og finner ut hva som funker. Sjekk histogrammet for å få riktig eksponering, zoom inn i bildene for å sjekke om de blir skarpe. Du trenger antakelig relativt korte lukkertider siden hestene beveger seg fort, dermed kan det hende at du må gå opp i ISO-verdi. Konklusjonen er at du må prøve deg fram - før de rir.. Lenke til kommentar
perottol Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Det tekniske med eksponeringene skal nok ikke være det største problemet, gjør som adrefo sier, ta noen prøvebilder. UV-filteret skal ganske enkelt alltid stå på. For å ikke ta inn uv-lys (kan gi slørete biler), og for å beskytte linsen din. Det som er viktig her er komposisjonen. En hest som hopper sett ovenifra gir lite feeling. Mitt tips er å få så lavt standpunkt som du klarer. Bruk stativet og, da slipper du å tenke så alt for mye på lukkertid (unntatt å få kort nok tid til å fryse motivet). Sett kameraet til å ta serie bilder. Så knipser du flere bilder pr hopp. Lykke til, og legg ut noe her hvis det blir bra da... Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Et tips kan være å ikke ta bilder i RAW. Nå vet jeg ikke hvor mange ganger 400D kan ta raw bilder før de må lagres, men hos meg er det ikke mange. Om de rir i 5 minutt, er det ikke sikkert du får tatt bildet av de i mer enn 2 min, da de sikkert løper i sirkel? Lenke til kommentar
andm Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Et tips kan være å ikke ta bilder i RAW.Nå vet jeg ikke hvor mange ganger 400D kan ta raw bilder før de må lagres, men hos meg er det ikke mange. Om de rir i 5 minutt, er det ikke sikkert du får tatt bildet av de i mer enn 2 min, da de sikkert løper i sirkel? 8467992[/snapback] Det er vel ni bilder, om jeg ikke tar helt feil. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Daså, jeg har bare 4, å blir forbanna hver gang jeg må vente.. Lenke til kommentar
the canoner Skrevet 26. april 2007 Forfatter Del Skrevet 26. april 2007 Takk så langt. Vært her er ganske skiftende for tida så kunne eg brukt autmatiske inst. feks P m seriebilder føløge fokus iso 1600 mitstilt af punkt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå