Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Derbi, duger det?


Anbefalte innlegg

Valget av moped er vanskelig, for det har kommet mange nye inn på min ønskeliste. Den siste er en derbi vet ikke vilken type derbi, men har lest at derbi har ei sterk veiv som tåler trim sylinder noe som er bra hvis jeg skall trimme den. men kunne noen gitt meg noe info om derbi, hva som er bra og hva som er mindre bra?

Endret av yeahrik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

antar at det er AM6 og Derbi det står om

 

De aller fleste nyere sykler på markede i dag har en motor som heter AM6. Derbi derimot har en motor som er laget av dem selv og piago. Den største forskjellen på disse mopedene er at Derbi er utstyrt med hardchrome sylinder som ikke skjærer seg like lett som AM6 sin støphjern sylinder . Veiva som du nevner , er balansert på 14K og på AM6 er den balansert på 12K. Derbi har en ganske så mye kraftigere clutch i forhold til AM6 , den har nesten dobbelt så breie lameler og 5 fjerer (Am6 har vel 4) .

 

Ikke klikk tulling på meg dere AM6 folk , som dere vanligvis gjør. :nei:

 

 

Quoter hva Lars magne sa på Mopedportalen.no :)

 

< Derbi har ein større clutch enn Am6 med nesten dobbelt så breie lameller, og 5 fjører i forrhold til Am6 sine 4 slappe tongue.gif .

< Derbi har vesentlig sterkere veiv enn am6

< Derbi har sterkere girkasser enn Am6, og dei har eit mykje bedre girskifte system! Am6 sitt kulesystem er dårligt i grunn, fort og gire i "frigir" og dette tar på girkassa!!

< Am6 har balanseaksling som hjelper med på og redusere vibrasjoner frå motoren, dette merker du spesielt ved trimming! (Noen Gpr'er har dette også!

< Derbi har og ein orginal sylinder i hardchrome som er mykje meir slitesterkt enn Am6 sin støypejern sylinder..

 

Håper du vart litt klokere wink.gif

 

Det som er mindre bra med derbi er at på noen få sykkler er elnettet ganske fucket , men for de fleste som kjøper derbi funker det bra :p

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Derbi er bra det ja. Selvom jeg foretrekker am6. :)

 

Forskjellen på mopeder er ikke så stor nå som før, nå er det nesten bare utseende som er forskjellen. Så jeg ville valgt den jeg synst var tøffest. Både Derbi og Rieju, Motorhispania, Yamaha osv er alle gode mopeder.

Lenke til kommentar

Jeg vil tørre å påstå at Derbi Senda X-Race og X-Treme går bedre bedre enn de andre syklene på markedet orginalt, på grunn av den annerledes drevingen og plomberingen, noe som gjør at de yter 1 kW og 1,3 hk mer. :) Det merkes lett på akselerasjonen og i motbakker. Derbi motoren er også veldig turtallsvillig og drar bra til en mopedmotor å være. :)

 

Kan si litt mer om Derbi motoren:

For å være helt nøyaktig så er ikke motoren en 50cc! Den er en 80cc!!

Blokka, altså veiv, veilagrer osv er beregnet for en 80cc sylinder!

Så det er en 80cc blokk med en 50cc sylinder på! Dette har jeg kontaktet fagfolk for å få bekreftet også!

Kilde: http://www.mopedportalen.com/forum/index.php?showtopic=21624

 

Flere som nevner at det har vært noe tull med ledningsnettet her. Eller rettere sagt blinklysrelé(eller astabil vippe om det er det som brukes) og lyspærer som har ryki litt ofte. Verken jeg eller fire andre jeg kjenner med Derbi har opplevd dette, med modeller fra 2004-2005, så kan være enkeltkomponenter som ble levert i en periode.. Mesteparten av elektronikken kommer forresten fra Ducati..

 

Kan jo legge til at det eneste jeg ikke er fornøyd med med min Derbi SM X-Race, er Vee Rubber dekka som slipper litt lett på våt asfalt.. Men nye Maxxis Promaxx skal legges på om en uke :D

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
< Derbi har ein større clutch enn Am6 med nesten dobbelt så breie lameller, og 5 fjører i forrhold til Am6 sine 4 slappe tongue.gif .

< Derbi har vesentlig sterkere veiv enn am6

< Derbi har sterkere girkasser enn Am6, og dei har eit mykje bedre girskifte system! Am6 sitt kulesystem er dårligt i grunn, fort og gire i "frigir" og dette tar på girkassa!!

< Am6 har balanseaksling som hjelper med på og redusere vibrasjoner frå motoren, dette merker du spesielt ved trimming! (Noen Gpr'er har dette også!

< Derbi har og ein orginal sylinder i hardchrome som er mykje meir slitesterkt enn Am6 sin støypejern sylinder..

 

Håper du vart litt klokere wink.gif

8463953[/snapback]

 

 

Dette merket jeg i stad, fyfan det var ekkelt. Jeg lå i ca. 70, og nærmet meg 10K, så jeg tenkte jeg skulle gira for å ikke presse den så fryktlig. Plutselig hoppa den i et eller annet mellomgir (mellom 4 og 5) og rusa seg til 11.5K

 

Ikkeno problem, men jeg ble litt overasket akkurat når det skjedde. Så der har AM6 et forbedringsmoment. Men ellers syns jeg AM6 er en veldig bra motor, klarer jobben flott og er storfornøyd.

 

Eneste Derbien som ikke ser ut som en ''cornflakesboksleke'' er jo Derbi Senda X (eller noe i den duren)

 

 

Thewiz ;)

Lenke til kommentar
Jeg vil tørre å påstå at Derbi Senda X-Race og X-Treme går bedre bedre enn de andre syklene på markedet orginalt, på grunn av den annerledes drevingen og plomberingen, noe som gjør at de yter 1 kW og 1,3 hk mer. :)  Det merkes lett på akselerasjonen og i motbakker. Derbi motoren er også veldig turtallsvillig og drar bra til en mopedmotor å være. :)

 

Kan si litt mer om Derbi motoren:

For å være helt nøyaktig så er ikke motoren en 50cc! Den er en 80cc!!

Blokka, altså veiv, veilagrer osv er beregnet for en 80cc sylinder!

Så det er en 80cc blokk med en 50cc sylinder på! Dette har jeg kontaktet fagfolk for å få bekreftet også!

Kilde: http://www.mopedportalen.com/forum/index.php?showtopic=21624

 

Flere som nevner at det har vært noe tull med ledningsnettet her. Eller rettere sagt blinklysrelé(eller astabil vippe om det er det som brukes) og lyspærer som har ryki litt ofte. Verken jeg eller fire andre jeg kjenner med Derbi har opplevd dette, med modeller fra 2004-2005, så kan være enkeltkomponenter som ble levert i en periode.. Mesteparten av elektronikken kommer forresten fra Ducati..

 

Kan jo legge til at det eneste jeg ikke er fornøyd med med min Derbi SM X-Race, er Vee Rubber dekka som slipper litt lett på våt asfalt.. Men nye Maxxis Promaxx skal legges på om en uke :D

8465596[/snapback]

 

 

 

Men folka som jobber med derbi har vell ikke bytta motor på di nyeste moddelene? jeg skal nemelig kjøpe ny....

Lenke til kommentar

Ah, herregud..

 

Altså, det er 2 frigir på Am6.

1-2 er det et frigir og 5-6 er det et frigir. Girkassen er bygd opp med en girtønne og 2 girgafler/sjaltere. Sjaltrene går i 4 spor i girtønna , opp og ned i tønna i sporene. Setter man ikke den skikkelig igir, så vil ikke sjalterene/gaflene klare å komme seg opp, naturlig nok, å man får noe imellom, altså et "firgir" som mange kaller det.

 

Det at veiva er sterkere på Derbi, det er vel greit nok , det merker du aldri noe til alikvel, uansett om du trimmer eller ei , det er alltid lagrene som går først, på dette punktet er maskinene likt.

Skal man trimme er veivbytte et must alikvel, så den forutsettninga vinner ikke derbi på.

Clutchen derimot, den vinner Derbi. eneste grunn er at de har ikke 4 skruhull som klemmer på clutchen, men 5. Big deal, nei, men for gale Am6-Derbi diskusjoner spiller det en betraktlig rolle antar jeg.

 

I bunn og grunn kan jeg/dere sitter her å ramse opp til vi runder 70.

Gpr sliter med at simringene runder 1000km så blir de dårlige, Paioli tåler nesten ikke noe hjuling, am6 har 4 clutchskruer, Am6 har et girsystem som virker sårbart iforhold til "frigiring", Derbi har El feil.

 

Man kan altså ikke sitte her og fundere på hvem som har størst feil når man skal skal velge, greit å få med seg små saker, men når sykkelen er ny er det garanti alikevel.

 

Jonas, det at sykkelen går bedre orginalt, greit det er turtall, men fyfaen, det går jo ikke noe bedre forde.

Lenke til kommentar
Sånn mekanisk er de vel egentlig helt like (?)

 

Eneste jeg kan se er vel utseendet, men jeg syns ikke lykta på X-Treme ser så fryktelig pen ut, da kommer X-Race bedre ut. Men det er jo smak og behag.

 

Kjøp den du liker du. ;)

8469043[/snapback]

 

Skal dra å prøve/se på dæm en dag i uka her! Men det er X-Race som er mest aktuel, siden den er billigere. :)

Lenke til kommentar
Mesteparten av elektronikken kommer forresten fra Ducati..

 

 

8465596[/snapback]

 

er vel bare tenninga som kommer fra ducati vel ?

8468643[/snapback]

Står vel Ducati Electronics eller noe i den duren på den boksen med alle ledningsforbindelsene, både fra coilen og lysa, så vil tro det er mer enn bare tenninga.

 

 

Men folka som jobber med derbi har vell ikke bytta motor på di nyeste moddelene? jeg skal nemelig kjøpe ny....

8468601[/snapback]

Tror den bare går under et annet navn, og at det er samme motor som på de forrige modellene. :)

 

 

Jeg skal kjøpe meg en Derbi X-Race/X-Treme SM! Bare jeg vet ikke vilken av dæm jeg skal velge. :(  Er det noe vits å kjøpe X-Treme, er den mye bedre?

8467756[/snapback]

X-Treme har turteller og todelt lykteglass, men kun én pære. Den har vel også svarte felger. Ellers så er de vel ganske like. Dekka er de samme, tror også at resten av utstyret som dempere etc. er det samme.

Etter min mening er X-Treme penest, med pene felger og en penere lyktekåpe.

 

 

I bunn og grunn kan jeg/dere sitter her å ramse opp til vi runder 70.

Gpr sliter med at simringene runder 1000km så blir de dårlige, Paioli tåler nesten ikke noe hjuling, am6 har 4 clutchskruer, Am6 har et girsystem som virker sårbart iforhold til "frigiring", Derbi har El feil.

8468801[/snapback]

På 2005 frem sitter det vel ikke på Paioli dempere? Eller har de bare byttet navn? Uansett så finner man Paioli på de fleste sykler. Og jeg har ikke merket noe feil med mine etter hompete fjellveier og daglig hopping over fartsdempere, og nå har den rulla snart 8000 km..

 

Og at derbi har el feil? Bare fordi noen har vært uheldige med blinklysreléer og lyspærer, betyr ikke det at el nettet ikke fungerer. Dessuten er dette bare enkeltkomponenter, og el nettet er mye mer enn bare det! Dessuten finner man igjen disse feilene på andre sykler også. Og sykler med digitalt speedo har jeg veldig dårlig erfaring med, både sykler fra Malaguti og CPI. Der er hele instrumentpanelet en eneste stor tull! Etter en liten stund fungerer ting veldig dårlig..

 

 

Jonas, det at sykkelen går bedre orginalt, greit det er turtall, men fyfaen, det går jo ikke noe bedre forde.

8468801[/snapback]

Den går bedre men den går ikke noe bedre fordet? Kjører da fra orginale Rieju, Suzuki og andre med AM6 motor og standard plombering i svanehalsen etc. Dette merkes spesielt på aks og i oppoverbakker.

 

Hva er ca. prisen på en X-Race og en X-Treme?

8469299[/snapback]

Jeg betalte 23.500,- inkludert hjelm, hansker og lås i 2004. Nypris nå eer vel rundt 21k. Mener å huske at X-Race var på tilbud i fjor høst til 19.500 kr. Har du tid så kan du jo vente til høsten, dersom det ikke haster hvis du ikke for lappen før eller noe, og du er interessert i å spare 1-2000 kroner. :)

Lenke til kommentar
Jonas, det at sykkelen går bedre orginalt, greit det er turtall, men fyfaen, det går jo ikke noe bedre forde.

8468801[/snapback]

Den går bedre men den går ikke noe bedre fordet? Kjører da fra orginale Rieju, Suzuki og andre med AM6 motor og standard plombering i svanehalsen etc. Dette merkes spesielt på aks og i oppoverbakker.

 

 

 

ooh! Du klarer å kjøre fra orginale mopeder. Du er helten min.

 

Kan jo ta deg på fart i tredje giret på min uplomberte da ^^

Og uansett, skal man kjøre orginalt, kjøper man scooter. Alt annet ser lame ut.

Endret av Thewiz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...