Gå til innhold

Min første post, presentasjon + 1 problembilde

Anbefalte innlegg

Hei Alle!

Ville bare introdusere meg selv som den absolutt ferskeste medlemmen her på forumet.

Jeg tillater meg selv å fortelle litt om min interessebakgrunn for foto her i min første post.

Jeg har alltid syntes at foto og dertil hørende apparater har vært interessant og givende. For fryktelig mange år siden brukte jeg (tror jeg) minst en hel månedslønn på et Minolta 7000, banebrytende speilrefleks den gang. Vi hadde mange fine stunder, sammen lagde vi mange spektakulære bilder. Tiden gikk og compaktkameraene gjorde sitt inntog. Jeg fikk med tiden en kjæreste som også er fotointeressert, men som ville ha et kamera som kan puttes i lommen. Jeg og Minolta'en måtte gjøre det slutt til fordel for min nye kjærlighet. Mange år har gått og fryktelig mange bilder er blitt tatt(med compact kamera). Så plutselig her en dag hadde vi selv et stort selskap, min kjære fylte rundt år og vi ba en i familien "dekke" begivenheten med sitt ultra bra, nyinnkjøpte dyrest i sin klasse osv. superzoom kamera. I samme selskap befant det seg en venninne som ruslet rundt med en diger klump av et kamera, hun tok et bilde sånn dann og vann.

Vi mottok cd'en med bilder fra han der med super duper osv.. Vi så på bildene og var jo fryktelig imponerte over dette super duper osv.. (kan muligens komme tilbake til type og modell). Samme dag kommer venninnen (med den digre klumpen) med cd'fra sitt opptak. Bildene fra super duper osv.. var oppe på skjermen i halv størrelse, vi åpnet mappen med diger klump på den andre halvdelen av skjermen. Direkte sammenlikning av to motiver fra samme lokale i samme lys og til og med de samme trøtte trynene.

I det ene øyeblikket sto jeg med kryssede armer og lukket munn bak min kjære, i det neste øyeblikket hadde armene mine falt ned, jeg sto godt foroverbøyd og munnen min var i samme posisjon som når jeg sitter hos tannlegen. For det jeg så i bildene til "digre klump" var ekte farger, dybde som for meg nesten virket tredimensjonale i forhold til "compactverdenen" jeg hadde befunnet meg i så mange år. Lysstyrken sammen med farge ekthet og dybdevirkning fikk meg til å utbryte sindig: "Å javel, er det her vi er nå" med tanke på hvor digital speilrefleks befant seg i evolusjonen.

Jeg hadde sett "lyset" og 20 timer senere var jeg den lykkelige eier av en Canon 400D. Noen dager gikk og jeg klikket på et Tamron SP AF 17-50 f:2,8 sammen med en Speedlite 430EX, noe hadde liksom løsnet.

De av dere som har giddet å følge så langt anser jeg som medsammensvorne entusiaster, jeg fikk nemlig et problem jeg trenger hjelp til. Jeg må tillate meg i gjøre dere oppmerksom på at jeg er en total nybegynner som ikke har fått taket på manuell styring av lukkertider og blenderåpninger riktig ennå, men jeg leser og øver.

Nok om meg og mitt. Nå til dere. Vedlagt finner dere et bilde, fokus er dønn riktig. 3 fokuspunkter ligger rett på guttungen på fanget. Blitz er brukt. Avstand ca 2m. Alt blir mørkt. Hva har jeg gjort galt her? Er det lampa i bakgrunn som tøyser med kameraet her?. Jeg vil nødig at dette skjer igjen. Hva skjer? Nå trenger jeg hjelp. Jeg kan ikke bringe skam over meg og mitt kamera.

post-128208-1177442989_thumb.jpg

Endret av Eirik_elu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og velkommen.

Ja det er nok lysmålingen som har spilt deg et puss. Samme bildet med sentrumsdominert lysmåling hadde nok gitt et helt annet resultat!

Jeg har samme kamera som deg. Hvordan synes du linsa funker? Har lyst på en sånn en...

KD

Lenke til kommentar

Hei KD82!

Takker for innspill, Tamronen er jeg etter beste evne godt fornøyd med, så langt. Veldig rask, virker presis og jeg er fornøyd med byggekvaliteten. Tung og god. Det medfølgende kit objektivet virker som det er kommet fra en tyggegummi automat i forhold, men det bør dog ikke undervurderes. Jeg må ærlig innrømme at det tog gode bilder det også. Pass også for hva du betaler, jeg slentret innom en hvilkensomhelst kamerabutikk og betalte Kr. 4299,- Du får det for mindre på Japan Foto. (Kr 3389,- tror jeg)

Men objektivet får godt skussmål som et "overall" objektiv i forhold til markedspris. Husk også at det er relativt nyutviklet og passer godt til Canon'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...