Runar Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Det tenkte jeg ikke på. Astronomene har nok en god forklaring på det De fleste andre stjerner enn solen ligger jo et godt stykke unna oss. Lenke til kommentar
superninja Skrevet 25. april 2007 Forfatter Del Skrevet 25. april 2007 20 lysår er jo nettopp 20 år med lysets fart, og siden det øyet ser er lys, er også det vi ser kun 20 år siden. 8471787[/snapback] Det er veldig veldig rart å tenke på. Så om eg ser bort på muttern no så er eg ikkje ho akuratt no, men for 0.0000000000001 sekund sia? Rart Likevel logisk egentlig.. Sjølv om eg skulle tru at synet ser "raskare" en lyset. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Ja, det er ganske korrekt, Dot. Kan ikke verifisere noen tall, selvfølgelig, men ser ut til at du forstår selve prinsippet. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Jeg har vært bortpå tanken om at alt er lys, og at noe av lyset har spesielle egenskaper som får det til å føles fast og konkret. Vi lever i en slags optisk illusjon, med andre ord. Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 (endret) Kanskje de også nettopp har funnet oss også. Så finnes det en tilsvarende tråd på et forum som er helt likt diskusjon.no! Endret 25. april 2007 av _Scotty_ Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Ser ikke ut til at linken til VGs artikkel virker. Men her er en som gjør det.Uansett, spennende nyheter. Har ikke peiling på hvor langt det er, men er det mulighet for å sende signaler eller noe annet spennende til planeten? 8464713[/snapback] Vi har sendt signaler dit helt siden radioen ble funnet opp. Alle kommunikasjoner fra jorden vil bre seg ut i rommet (litt avhengig av frekvens), og bruker 20 år på å komme til denne planeten. Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 20 lysår er jo nettopp 20 år med lysets fart, og siden det øyet ser er lys, er også det vi ser kun 20 år siden. 8471787[/snapback] Det er veldig veldig rart å tenke på. Så om eg ser bort på muttern no så er eg ikkje ho akuratt no, men for 0.0000000000001 sekund sia? Rart Likevel logisk egentlig.. Sjølv om eg skulle tru at synet ser "raskare" en lyset. 8471812[/snapback] Om du tenker over det er det ikke noe mer merkelig enn om du og en kompis står på fjellet, rundt 300 meter fra hverandre, og han skriker til deg. Det du hører vil være lyden han lagde cirka ett sekund tidligere. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Kanskje de også nettopp har funnet oss også.Så finnes det en tilsvarende tråd på et forum som er helt likt diskusjon.no! 8471984[/snapback] Hehe Skulle vært en skags "Paralell planet", på rekke med et paralellt univers På deres klode har de akkurat merket oss Lenke til kommentar
TSP Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Lyset fra solen er 8 minutter unna, som Herr Berg sier. Så hvis solen slokner/eksploderer, har vi 8 minutter igjen 8471593[/snapback] Hvis solen skulle bestemme seg for å slukne uten noe om og men ja... Frem med lommelyktene! Veldig spennende dette, og jeg håper det er kilden som sier 0-40 celcius som stemmer, for det betyr at det er store sjanser det finnes liv der. Vi får bare håpe at evt. liv i form av dyr, mennesker eller andre skapninger er vennligsinnede . Syns at både de som evt. bor der og vi på jorden kan sende ut et romskip, så vi får presentert oss Kanskje de har en løsning på mange kosmiske trusler til og med Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Lyset fra solen er 8 minutter unna, som Herr Berg sier. Så hvis solen slokner/eksploderer, har vi 8 minutter igjen 8471593[/snapback] Hvis solen skulle bestemme seg for å slukne uten noe om og men ja... Frem med lommelyktene! Veldig spennende dette, og jeg håper det er kilden som sier 0-40 celcius som stemmer, for det betyr at det er store sjanser det finnes liv der. Vi får bare håpe at evt. liv i form av dyr, mennesker eller andre skapninger er vennligsinnede . Syns at både de som evt. bor der og vi på jorden kan sende ut et romskip, så vi får presentert oss Kanskje de har en løsning på mange kosmiske trusler til og med 8474458[/snapback] Ja det er en spennende tanke Jeg håper at de nå stiller inn sine største teleskoper mot akkurat dette punktet og samtidig planlegger nye og større teleskoper som kan gi oss enda mer informasjon. Dette er fryktelig spennende. At vi nå befinner oss i en periode hvor vi snart kanskje finner et svar på et av de aller største spørmsålene i menneskehetens historie. Finnes det liv andre steder enn på jorden? Og er det inntelligent liv? Lenke til kommentar
Sodd Ball Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Da er det bare å gjøre det som ble sagt av en smart person en eller annen plass på internett: The Fishchaser: we should tell the japaneese we found a planet full of giant tentacle monsters and their females are somehow little school girlsThe Fishchaser: we'll be going faster than the speed of light in a week Lenke til kommentar
superninja Skrevet 26. april 2007 Forfatter Del Skrevet 26. april 2007 Da er det bare å gjøre det som ble sagt av en smart person en eller annen plass på internett:The Fishchaser: we should tell the japaneese we found a planet full of giant tentacle monsters and their females are somehow little school girlsThe Fishchaser: we'll be going faster than the speed of light in a week 8476804[/snapback] Den der var mildt sagt genial Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Hmm, har japanerene noen fingrer med i romforskningen? De er jo en typisk høyteknologisk nasjon. Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Hmm, har japanerene noen fingrer med i romforskningen? De er jo en typisk høyteknologisk nasjon. 8480193[/snapback] Ja, de har en romorganisasjon, og skyter opp egne satelitter. Lenke til kommentar
Cnet23 Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Nå beveger jeg meg veldig off topic, men tenkte kanskje at dette var plassen for å stille spørsmålet mitt.. Har lenge sittet og fundert over følgende.: Vi plasserer en satelitt ute i verdensrommet, og avstanden mellom jorda og satelitten er like avstanden mellom sola og jorda. Satelitten er utstyrt med veldig ekstreme zoome-muligheter og klarer å zoome inn jorda slik at vi får den i minste detalj. Bildet vi ser, vil det være realtime eller tilbake i tid Lenke til kommentar
araziel Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Ikke så fryktelig lenge til http://kepler.nasa.gov/ nå. Gleder meg! Kan godt være at vi finner liv lenge før det dog. I vårt eget solsystem har vi jo Europa som er full av vann. Mars kan fortsatt ha mikrober og moroheter rundt polene. Titan er veldig geologisk aktiv og er full av organiske molekyler. Enceladus er trolig geologisk aktiv, og er full av is. Alt er mulig å undersøke den dag i dag så lenge man har politisk vilje og økonomi. Gogo! Lenke til kommentar
araziel Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Har lenge sittet og fundert over følgende.:Vi plasserer en satelitt ute i verdensrommet, og avstanden mellom jorda og satelitten er like avstanden mellom sola og jorda. Satelitten er utstyrt med veldig ekstreme zoome-muligheter og klarer å zoome inn jorda slik at vi får den i minste detalj. Bildet vi ser, vil det være realtime eller tilbake i tid 8480289[/snapback] 1. Lyset (eller annen stråling) satteliten fanger opp og lager bilder av vil jo ha blitt reflektert fra jorden -> satelitten. Mao 8 minutter. 2. Informasjonsstrømmen fra satelitten sendes med andre elektromagnetiske bølger tilbake til jorda. Mao 8 minutter til. Så du ville sett jorden i realtime for 16 minutter siden. Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 (endret) Nå beveger jeg meg veldig off topic, men tenkte kanskje at dette var plassen for å stille spørsmålet mitt.. Har lenge sittet og fundert over følgende.: Vi plasserer en satelitt ute i verdensrommet, og avstanden mellom jorda og satelitten er like avstanden mellom sola og jorda. Satelitten er utstyrt med veldig ekstreme zoome-muligheter og klarer å zoome inn jorda slik at vi får den i minste detalj. Bildet vi ser, vil det være realtime eller tilbake i tid 8480289[/snapback] Det du vil se er forsinket med så mye tid det tar for signalene fra satelitten å ferdes mellom stedene. Dvs 4 minutter for lyset som går fra jorden til satelittens kamera, og fire minutter for signalet å ferdes tilbake til jorden. Edit; trodde den var halvveis mellom, men slik det er beskrevet blir det jo totalt 16 minutter. Endret 26. april 2007 av -Turin_Turambar- Lenke til kommentar
superninja Skrevet 26. april 2007 Forfatter Del Skrevet 26. april 2007 Har lenge sittet og fundert over følgende.:Vi plasserer en satelitt ute i verdensrommet, og avstanden mellom jorda og satelitten er like avstanden mellom sola og jorda. Satelitten er utstyrt med veldig ekstreme zoome-muligheter og klarer å zoome inn jorda slik at vi får den i minste detalj. Bildet vi ser, vil det være realtime eller tilbake i tid 8480289[/snapback] 1. Lyset (eller annen stråling) satteliten fanger opp og lager bilder av vil jo ha blitt reflektert fra jorden -> satelitten. Mao 8 minutter. 2. Informasjonsstrømmen fra satelitten sendes med andre elektromagnetiske bølger tilbake til jorda. Mao 8 minutter til. Så du ville sett jorden i realtime for 16 minutter siden. 8480441[/snapback] Er vel 4 minutt egentlig, sida det var halvvegs. Men korleis veit vi at elektromagnetiske bølger går akuratt like kjapt som lyset? Er lyset det som går raskast av alt? Lenke til kommentar
araziel Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Har lenge sittet og fundert over følgende.:Vi plasserer en satelitt ute i verdensrommet, og avstanden mellom jorda og satelitten er like avstanden mellom sola og jorda. Satelitten er utstyrt med veldig ekstreme zoome-muligheter og klarer å zoome inn jorda slik at vi får den i minste detalj. Bildet vi ser, vil det være realtime eller tilbake i tid 8480289[/snapback] 1. Lyset (eller annen stråling) satteliten fanger opp og lager bilder av vil jo ha blitt reflektert fra jorden -> satelitten. Mao 8 minutter. 2. Informasjonsstrømmen fra satelitten sendes med andre elektromagnetiske bølger tilbake til jorda. Mao 8 minutter til. Så du ville sett jorden i realtime for 16 minutter siden. 8480441[/snapback] Er vel 4 minutt egentlig, sida det var halvvegs. Men korleis veit vi at elektromagnetiske bølger går akuratt like kjapt som lyset? Er lyset det som går raskast av alt? 8480989[/snapback] Fordi lyset er elektomagnetiske bølger. Elektromagnetisk strålig er lys. Same thing. Eneste forskjellen er at det vi kaller lys er den lille biten vi kan se. Og jeg forstod det slik at satelitten var like langt fra jorda som sola? Jaja, same thing. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå