Gå til innhold

Kan ha funne liv i verdensrommet!

Anbefalte innlegg

Astronomer har for første gang oppdaget en planet utenfor vårt eget solsystem som har store likhetstrekk med jorda. På denne planeten kan det kanskje være en form for liv.

VG sin artikkel om saka som naturlig nok er på norsk.

Astronomy.com ein litt meir utfyllande artikkel på engelsk.

Syns det er spennande at det kan være liv i verdensrommet eg, og syns det hadde vore veldig rart om det ikkje var liv anna plass i heile verdensrommet. Så enormt og svært verdensrommet er ville det vore rart om vi og var den mest utvikla arten i verden, så det kan vel være overvaka av andre levande aliens :p

Folk syns om det her då?

Endret av Dot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

veldig veldig spennende!!

Uppsala, sier at den nyoppdagede eksoplaneten ikke bare har riktig temperatur - den har trolig også en tyngdekraft som passer med tilstedeværelse av liv, framholder han.

denne ligger altså "bare" 20 lysår unna, dette er jo bare et steinkast i rom sammenheng..

Lenke til kommentar

Meget spennende. Det hadde vært spennende med intelligent liv som vi mennesker, slik at vi kunne kommunisere og slikt. Spesielt lurer jeg på hvordan disse vesene ville se ut. :D Men det er vel et stykke frem i tid enda, men dette er iallefall begynnelsen på spennende forskning.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
Fascinerende, som vanlig. Men som alltid er det en litt deprimerende tanke at jeg aldri lever den dagen man eventuelt drar dit eller lignende.

8464925[/snapback]

Akk ja, det er fryktelig deprimerende. Bare menneskene nå kunne ta seg til vett og slutte med alle disse innbyrdes konfliktene her i verden. Vi kunne samlet oss mot et fellesmål, som feks å utforske verdensrommet.

Men dette er uansett svært hyggelige nyheter. Kanskje jeg om 50 år kan få et godt glimt av planeten med et superteleskop. Det hadde vært fint.

Lenke til kommentar
Meget spennende. Det hadde vært spennende med intelligent liv som vi mennesker, slik at vi kunne kommunisere og slikt. Spesielt lurer jeg på hvordan disse vesene ville se ut. :D  Men det er vel et stykke frem i tid enda, men dette er iallefall begynnelsen på spennende forskning.

8464761[/snapback]

Hvis massen stemmer i forhold til størrelsen vil de vel være mindre og mer muskuløse enn oss evt. (forutsatt noenlunde samme fysiske utformelse(humanoide)).

Lenke til kommentar

244º to 398º Celsius er veldig varmt. Hvilket type liv kan overleve i slike temperaturer? Om det er snakk om liv så er det nok mikrober og bittesmå andre vesner.

Det spennende nå blir jo om de oppdager flytende vann på planeten. Er det vann der er det sansynligvis også liv.

Lenke til kommentar

VG:

Vi antar at temperaturene på planeten ligger mellom 0 og 40 grader Celsius, noe som betyr at det kan fins vann i flytende form der, sier Stéphane Udry ved Geneve-observatoriet i Sveits.

BBC news:

"We have estimated that the mean temperature of this 'super-Earth' lies between 0 and 40 degrees Celsius, and water would thus be liquid," explained Stephane Udry of the Geneva Observatory, lead author of the scientific paper reporting the result.

Astronomy.com

Furthermore, the exoplanet is much hotter than Earth — it's an oven, at 400º to 750º Fahrenheit (244º to 398º Celsius). While those who discovered the exoplanet believe these conditions could not support life, they have not ruled out the existence of water. The hot conditions also make it likely that the planet has not retained much gas, making the planet solid.

De fleste aviser viser til 0 og 40 grader Celsius. Og hvorfor står artikkelen i Astronomy.com oppført med datoen; June 13, 2005?

Slik jeg ser det så har vi følgende kilder som hevder hvert sitt:

1. Stephane Udry of the Geneva Observatory

2. National Science Foundation's headquarters in Arlington, Virginia.

Er litt forvirrendes dette!

Lenke til kommentar
...

Akk ja, det er fryktelig deprimerende. Bare menneskene nå kunne ta seg til vett og slutte med alle disse innbyrdes konfliktene her i verden. Vi kunne samlet oss mot et fellesmål, som feks å utforske verdensrommet.

...

8466184[/snapback]

En positiv bieffekt av ressursmangel og konflikter er jo nettopp den teknologien vi trenger for å utforske verdensrommet. :)

Tilbake til tema:

Snakker de om to forskjellige planeter siden de er så vidt uenige om overflatetemperatur?

Lenke til kommentar
Fascinerende, som vanlig. Men som alltid er det en litt deprimerende tanke at jeg aldri lever den dagen man eventuelt drar dit eller lignende.

8464925[/snapback]

Den tanken deler jeg med deg. Det er så utrolig mye spennende som kan skje i fremtiden, som jeg aldri vil få mulighet til å oppleve eller overvære.... :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...