Klette Skrevet 23. desember 2002 Del Skrevet 23. desember 2002 Har en *nix box som ruter nå, denne kjører Smoothwall, så er litt dritt med httpd for å si det sånn. Finned det noen GUI programmer til*nix for å sette opp ruter config i en "vanlig" distro? Lenke til kommentar
bidz Skrevet 23. desember 2002 Del Skrevet 23. desember 2002 www.clarkconnect.org last ned den, den er garantert perfekt til ditt bruk.. kjempebra firewall/webserver/epost-server/proxy/whatever - med utrolig lett web-basert konfigurasjons-system for alt av innstillinger. Lenke til kommentar
Klette Skrevet 23. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2002 Jeg må ha MySQL e.l på den også kan dette bli et problem? Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 23. desember 2002 Del Skrevet 23. desember 2002 Jeg sier slackware, den har alt du spør om, www.slackware.com, bruk noe som heter webmin for konfigureringen, sjekk ut på www.sf.net Lenke til kommentar
bidz Skrevet 23. desember 2002 Del Skrevet 23. desember 2002 Jeg må ha MySQL e.l på den også kan dette bli et problem? Nei, clarkconnect og mysql og det meste fungerer smertefritt og er utrolig simpelt og sette opp. anbefales på det varmeste. iso'en er kun på ca. 120mb også - det følger selvsagt ikke med noe Xfree/Xwindows o.l. Lenke til kommentar
Klette Skrevet 25. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2002 Beklager sen tilbale melding. Hvor vanskelig er det å sette opp Slack? På en skala fra 1 -> 10 Er ubeskrivelig dum på sånt første gangen Lenke til kommentar
iv3rs Skrevet 25. desember 2002 Del Skrevet 25. desember 2002 Beklager sen tilbale melding. Hvor vanskelig er det å sette opp Slack? På en skala fra 1 -> 10 Er ubeskrivelig dum på sånt første gangen Slack er ikke så vanskelig å sette opp. Det er heller brukeren som ikke tar seg tid til å lese meldingene på skjermen. Jeg fikk aldri Clarkconnect til å funke, men en vanlig Slackware 9.0 BETA + iptables gikk smoooth.. (og gratisversjonen av smoothwall støtter ikke scsi) Lenke til kommentar
bidz Skrevet 25. desember 2002 Del Skrevet 25. desember 2002 Beklager sen tilbale melding. Hvor vanskelig er det å sette opp Slack? På en skala fra 1 -> 10 Er ubeskrivelig dum på sånt første gangen For ditt bruk så vil jeg si at på en skala fra 1-10 så er clarkconnect på 2 mens slack er på 8. Og kun sette opp firewall scripts'ene som Clarkconnect genererer for deg etter hva du fyller ut i webadmin'en i slackware vil nok gjerne ta deg flere dager (og sette seg inn i hele iptables er ikke gjort på 1-2-3). med clarkconnect så funker det meste av serverfunksjoner/routerfunksjoner/firewallfunksjoner "out-of-the-box", og det fungerer faktisk _meget_ bra også. konfigurasjon er lett og kjapt. Med slackware må du gjøre alt grovarbeidet selv, og dersom du ikke er meget godt kjent med linux (kun CLI), så vil det gjerne ta deg flere uker eller mer og få satt opp slackware på en ordentlig måte som tilsvarer det det tar deg 1 time og sette opp clarkconnect som. Clarkconnect kan i tillegg bruke RedHat Network sitt "up2date" system, som gjør det like lett og oppdatere sikkerhetsoppdateringer/osv som det er og bruke "Windows Update". Noe slikt tilbyr heller ikke Slackware - og tro meg, sikkerhetsoppdateringer er viktigere på Linux enn på Windows.. spesielt når boxen står på 24/7 som en firewall/router/server. Min clarkconnect box stod på i ca. 11mnd (måtte slå den av pga. av flytting da), på en P200 med 64mb ram og 3,8gb hdd. Uten noe skjerm eller tastatur eller noenting tilkoblet, kun strøm og 2 TP kabler (2 nettverkskort). Eneste en trengte og gjøre er og logge inn som root (via ssh2) og kjøre "up2date" av og til, evt. melde seg på RHN sin mailingliste over sikkerhetsoppdateringer og kjøre "up2date" hver gang en fikk en slik epost. genialt enkelt. Lenke til kommentar
Klette Skrevet 26. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2002 Da blir det vel det Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 27. desember 2002 Del Skrevet 27. desember 2002 Apache HTTPD er bra , hvertfall sikkerhetsmessig... Foreslår at du fyrer opp SuSE server m/firewall og bruker Apache Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå