Simkin Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 har nå fått min Linksys WNP300N hvordan gjør jeg så kun jeg og broderen får tilgang til denne? altså att ikke naboen får tilgang til routeren? vil vi måtte taste inn passord hver gang windows starter opp og kobler seg opp mot routeren, eller hvordan fungerer dette? er så mye valg og greier inne på routeren, så jeg tør ikke helt å trykke så mye der. noen som vet?? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Du må legge inn SSID og kryptering på WLAN. Dette legger du inn i router og på PC. WPA er den sikreste krypteringen. Lenke til kommentar
Staalkontroll Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Kan selvsagt sette passord på routeren. Slipper å trykke inn passordet hver gang dere slår på PC-en. Eller så kan du sette routeren til å kun godkjenne mac adressene til din og din brors PC Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 ok. hvor finner jeg mac adressen? dette er en fast adresse, ikke en dynamisk regner jeg med-? Lenke til kommentar
NilsiT Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 (endret) startmeny-kjør-cmd! skriv inn "ipconfig" der vil du finne mac adressen ja, mac-adressen er den fysiske adressen på pc'en din! Endret 24. april 2007 av Nilsi_tl Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 startmeny-kjør-cmd!skriv inn "ipconfig" der vil du finne mac adressen ja, mac-adressen er den fysiske adressen på pc'en din! har lagd en fast statisk ip adresse, er det denne? får opp: ip adresse nettverksmaske standard gateway Lenke til kommentar
NilsiT Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 hmm...tror at den fysiske adressen(mac adressen) inneholder noen bindestreker og bokstaver og...! hmm...fordi det er ikke ip adress, netverksmaske eller standard gateway! Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 fant den nå.. så hvem som var koblet til routeren, og fikk opp pc jeg sitter på nå, og der sto mac adressa Lenke til kommentar
brickhead Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 (endret) Godt tenkt Du finner den også som "fysisk adresse" via kommandoen "ipconfig /all". Endret 24. april 2007 av brickhead Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Skjønner ikke helt hvorfor det fokuseres sånn på en macadresse som kan klones. Krypter heller med WPA så går trådløstrafikken uten at naboen kan snappe opp alt som sendes over nettverket. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Enig med la7dfa. MAC filtrering gir deg nesten ingen beskyttelse i det hele tatt. Godkjente MAC adresser kan lett snappes opp, og klones inn på en pc. Dermed har man adgang til nettet ditt. Dette er lettere å gjøre enn å knekke en WEP kode, noe som også regnes som meget simpelt. All trafikk som sendes over nettet vil også gå i klartekst. (Med mindre protokollen som overfører data er kryptert. HTTPS osv.) Dermed kan en tredjepart lett kunne snappe opp passord sendt via pop, imap, http, ftp osv. Vil anbefale deg å bruke WPA-PSK vist maskinene støtter det. Om det ikke går så bruk iallefall WEP. (Bedre enn ingenting.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå