Gå til innhold

IT-Lærlinger! Noen her som er det?

Olanru

Anbefalte innlegg

Jeg er IT-lærling i en lokal hjørnesteinsbedrift eid av et internasjonalt stein-, mineral- og papirindustrielt selskap.

Her sitter jeg som førstelinjesupport, men er i utgangspunktet likestilt i forhold til organisasjonskartet som resten av IT-staben her (med unntak av sjefen, selvsagt). Tilsammen er vi fem stykker på IT her. Jeg har stort sett ansvar for alle brukerhenvendelser som kommer inn (med 160 ansatte blir det littegrann), og arbeidet er 100% i et Windowsmiljø. Her kjører vi Citrix, Notes og et større fabrikkstyringssystem samt alle de vanlige applikasjonene som Office, XP og slikt.

Fra dag 1 har jeg hatt jobbsponset mobiltelefon (pr. i dag en Nokia E50), egen stasjonær PC og god plass for meg selv. I tillegg har jeg et fint "mekkerom", der jeg driver med testing, skruing og banning.

Vi har et ganske lett og åpent miljø blant oss, og selv om vi er beine seriøse i det vi driver med (det er snakk om millioner av kroner pr. dag) er vi ikke redd for å være sosial, slå av en vits eller tre og sitte til litt over matpausen egentlig er ferdig en gang i blant. Det beste av alt er at jeg som "bare" er IT-lærling kan sette meg ned med adm. dir., øk. sjef, driftssjef og alle de andre helt i toppen og prate løst og fast om fotball og været. Fantastisk. Kan ikke tenke meg en bedre arbeidsplass en dette, og det er veldig rart å tenke på at jeg faktisk har vært her i et helt år om tirsdagen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Jobber som lærling ved Hålogaland IKT i Harstad (datter selskap av Hålogaland Kraft), jobbet her litt over 1 år nå og trives med det.

Driver for det meste på med telefonsupport, sjekk av backup, oppsett av kurslokaler (citrix + tynnklient), salg og drift av bredbåndssystemet vårt (WLAN, ADSL og fiber).

Har også andre små oppdrag som ny installasjon av bærbare maskiner (Lenovo Thinkpad T serien for det meste) samt stasjonære maskiner.

Har ikke blitt så mye drifting enda av servere og den slags, men det blir det mer av med tiden nå.

Har endel frie tøyler på jobben samt mange goder. Jobber også som bredbåndsvakt på kveldstid, så det blir en del overtid og slikt med tiden, lønnen er heller ikke noe og klage over, tjener det en person i min stilling ville gjort, som er 250 000,- pr år + overtid + vakttillegg.

Har egen bærbar ifra jobben, samt at jobben dekker store deler av mobilutgiftene mine.

Ellers har det blitt en del turer med jobben som har vært svært aktiv, blir behandlet som en vanlig ansatt, noe jeg synes er svært positivt.

Så får se hva som skjer når lærling tiden er over, om det blir jobb her videre eller videre skolegang

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...