Gå til innhold

Forbikjøringsvideo - forsvarlig journalisme?

Saftis

Anbefalte innlegg

Flere som reagerer på oppførselen til denne overivrige dagbladet.no-medarbeideren, som er listet med fullt navn?

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/04/24/498764.html

Greit, trailersjåføren var overivrig, men bilisten brøt vel minst 2 trafikklover selv i det han fiklet med mobilkamera mens han hadde en hånd på rattet, og unlot å bremse ned helt til absolutt siste liten. Jeg vil vel også tro at bilisten visste fra tidligere at traileren ville forbi, siden han begynte å filme i første omgang.

Synes det lukter potensiell politianmeldelse av dette, merkelig av dagbladet å bruke dokumentasjon på lovbrudd fra egne ansatte som nyhetsstoff.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg er ny her.

Jeg har sett på denne videoen flere ganger, og det er flere ting som slår meg. I utgangspunktet virker det som om traileren foretar en forferdelig forbikjøring, det er forsåvidt greit. Denne type forbikjøringer ser jeg daglig på veiene. Poenget er å være observant og tillempe sin egen kjøring i forhold til idiotene. Det er ikke nødvendig å skape ytterligere forverrede situasjoner slik denne journalisten gjør her. For det første så forventet han forbikjøringen og senker ikke farta slik loven pålegger ham å gjøre. Hvis vi ser på landskapet som farer forbi så virker det faktisk som om han har økt farta etter at traileren har passert. I denne farlige situasjonen som jo journalisten har forutsett og absolutt ser skjer foran seg, velger han altså å ta vekk øynene fra veien for å filme, i tillegg til at han ikke senker farta, når han jo ser at det kommer trafikk rett imot. Hvem er han til å leke politi ovenfor sine medtraffikanter. For alt han, eller vi, vet har trailersjåføren et sykt barn i bilen på vei til sykehus. Det kan være at jeg tar feil, men så vidt jeg husker fra kjøreopplæringen så pålegger loven oss om å senke farten, legge oss til høyre og om nødvendig, stoppe for å slippe medtraffikanter forbi. Den største idioten i denne sammenheng er journalisten som i iveren for å dokumentere ett lovbrudd, selv begår minst to.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med de andre her: Èn ting er at lastebilsjåføren kanskje hadde for liten luke, men det er faktisk ikke noe problem å "lage" farlige situasjoner ved å "sperre" bilene fra å komme inn i riktig kjørefelt igjen, akkurat som bilsjåføren gjorde på filmklippet.

Lenke til kommentar

Og grunnen til at lastebilsjåføren må kjøre så fort og hardt, er pga. tidsskjema.

En sjåfør får ofte beskjed om å være en plass innen et klokkeslett.

Når han kun har lov til å kjøre noen timer dagen, så må han kjøre hardt for å klare det.

Hadde fabrikkene / Lagrene ikke hatt så harde tidskjemaer, så hadde det blitt mindre av den kjøringen.

Hadde lastebilsjåfører fått kjøre noen få timer lengre om dagen, så hadde vi også spart oss for mye av det kraftige tidspresset de har.

Lenke til kommentar

Hvis sjåføren av bilen hadde vært en dyktig sjåfør så hadde han ikke tatt frem mobilen, og han hadde slakket av eller stått på bremsen når han innså at dette kunne ende i en frontkollisjon uten like.

Så jeg vil tro at dette holder til en anmeldelse mot føreren av bilen.

Jeg kjører mye selv, og leker ikke politi.

Hvis noen vil forbi meg, så stopper jeg bare, enkelt og greit.

Jeg står ikke på mitt, om jeg nå holder fartsgrensen og noen på død og liv skal forbi så slipper jeg vedkommende forbi uten å tenke noe mer over det.

Men så er det ikke ofte man ser lastebiler kjøre forbi i 80-sone heller da, uansett så gjorde ikke journalisten det bedre. Tvertimot, nesten verre.

Lenke til kommentar

Det ser ut til at dagbladet.no i dag redigerte deler av artikkelen, hvor de blant annet fjernet både at han er en dagbladet-ansatt, og navnet hans.

I tillegg har de laget en utfyllende del om trailersjåførens oppførsel i tiden før og etter filmingen som tilsynelatende skal fungere som unnskyldende for personbilførerens oppførsel.

- Han hadde prøvd en gang tidligere, men så da i siste liten at vi var nær en fotoboks, og la seg inn igjen. Videoen viser da han etterpå kjørte forbi i 80-sonen nord for Minnesund, forteller sjåføren.

Han kjørte i rundt 80 kilometer i timen da den verste forbikjøringen skjedde, og hadde i et lengre strekk hatt traileren stampende bak seg.

- Jeg hadde tidligere kjørt forbi ham i et klatrefelt, men i nedoverbakkene økte han hastigheten og begynte å kjøre forbi personbiler. Også etter episoden på videoen fortsatta han den aggressive kjøringen, men roet seg noe etter at han fikk klar beskjed fra andre bilister med tuting og lyshorn, sier han.

Skal bli interessant å følge med i andre aviser for å se om det ble noe etterspill av dette. Tipper jeg rett har ikke politiet nok ressurser til å bry seg med mindre det blir levert inn en anmeldelse fra privat hold.

Lenke til kommentar

Kanskje litt ot, men relevant likevel mht. forbikjøringer. I andre land, faktisk så nærme som Sverige, har de brede veiskuldre som letter forbikjøring vesentlig. I land som vi egentlig ikke sammenlikner oss med har de det samme. Der er det i mange tilfeller en annen kjørekultur, ikke ulikt rat911, der man legger seg godt ut til høyre når man blir inhentet av raskere biler, for å slippe dem forbi. Poenget er at alle andre også har noe på veien å gjøre, ikke bare en selv. På Kreta er fjellveiene i mange tilfeller bedre utstyrt med veibredde og veiskulder enn norske fylkesveier. I mine trakter presenterte faktisk veimyndighetene å bygge den nye veien over Kvinnesheia 50-60cm smalere enn den forrige, gamle veien. Når to lastebiler møtes, og de kanskje ikke ligger ideelt plassert i kjørefeltene sine, smeller speilene mot hverandre. Så derfor, joda, vi bor i et av verdens rikeste land, med en pengebinge av et oljefond og likevel med elendig veistandard. Forstå det den som kan. Beklager dersom det ble litt ot men jeg lot meg rive med.

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar
Nå burde det vel også nevnes at det er betydelig lettere å lage veier i Sverige/andre land en Norge.

8473706[/snapback]

Vel, vel. Det er en sannhet med modifikasjoner. Har du sett landskapet i Sveits, Østerrike og Nord-Italia. Det er, om enn, brattere og vanskeligere enn Norge. Har du sett veiene de bygger der. Det er 4-felts motorveier og ikke oppdaterte bygdeveier. Og de landene, som jo i mange tilfeller har bedre veier enn Norge, har atskillig dårligere økonomi enn Norge. :hmm:

Lenke til kommentar

Men så har de ikke trygd'n'shit !

edit: Jeg vet strengt tatt ikke mye om veibygging i innland eller utland - men jeg sitter med det inntrykket at det er generellt vannskeligere å bygge veier i Norge enn andre steder som f.eks Sverige. Hvor mye vannskeligere, det har jeg ikke den fjerneste anelse om ;)

Endret av Fredrik-
Lenke til kommentar
Men så har de ikke trygd'n'shit !

Forstår ikke helt ovenstående uttrykk og hvilken relevans det har til emnet. :hmm:

8474650[/snapback]

Norge prioriterer vel mye annet før veinettet, mao. velferdsordninger vektlegges mer i Norge enn i andre land hvor slike ting ikke eksisterer - noe som skaper muligheter for prioritering av andre ting som veinettet. Bare synsing fra min side.

Lenke til kommentar
Hmm, sist jeg hørte var det ikke ulovlig å skrive SMS mens man kjørte bil. Har dette og annen bruk enn ringing blitt ulovlig?

8474759[/snapback]

Bruk av mobiltelefon

Begrepet ” bruk av mobiltelefon” er definert i § 2 bokstav c som ”Enhver bruk, herunder all betjening av mobiltelefonens tastatur, samtale, mottak av anrop, mottak eller sending av melding eller tekst.” Begrepet har dermed en så vid utforming at det også omfatter eventuelle nye fremtidige bruksmåter av mobiltelefon.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/dok/ve...n.html?id=87524

Det har ikke noe å si om du ringer eller sender meldinger. Det er forbudt å bruke mobiltelefonen mens man kjører bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...