skyggespill Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Jeg har ethernet-basert bredbånd fra Bredbåndsservice, og et lite nettverk med printer, et par harddisker og adapter for IP-telefoni koblet til med kabler, og trådløst til bærbare Mac'er. Bredbåndsservices uttak sitter imidlertid i stuen, mens alt nettverksutstyr er plassert i et arbeidsrom. Så langt har jeg bare brukt en kabel gjennom et hull i veggen mellom router/switch (husker aldri forskjellen...) og bredbåndsuttak, men det er ikke videre fleksibelt. Jeg forestiller meg i stedet en kontakt på hver side av veggen, med 2 RJ45-uttak, slik at jeg både kan koble hjemmenettet til bredbåndsuttaket, og ha et uttak ledig om jeg skulle trenge en raskere forbindelse mellom Mac og nettverk, enn den trådløse. Spørsmål: 1 Hva slags kontakt/uttak? Jeg har lest advarsler mot å kjøpe sånt på Clas Ohlson – men aldri sett noen begrunnelse... 2 Hva slags kabel? Bredbåndstilkoblingen er idag på 10 Mbps, men 100 Mbps er tilgjengelig (og 'bare' dobbelt så dyrt). Mens Mac'ene klarer 1Gbps, er router/switch noen år gammel og klarer bare 100 – men det kan jo bli aktuelt å bytte den ut senere. Har lest et sted at 'gammeldags' Cat5-kabel (som jeg har et par meter liggende av) kan ta 1Gbps over inntil 1 meter – og her blir det jo bare snakk om 10–20 centimeter. Finnes det evt andre løsninger som ikke innbefatter kjøp av mange meter dyr kabel? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Cat 5 funker fint opptil 20M ved Gigabit og 100M med 100Mbit. Det er ikke så nøye hva du bruker av bokser etter min mening. Lenke til kommentar
skyggespill Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 Når jeg tenker etter, ligner Bredåndsservices uttak mer på dem du får hos Clas Ohlson, enn de dobbelt så dyre sakene fra f.eks Elko... Lenke til kommentar
rubbish Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Hei, sender med noen linker til litt utstyr som jeg ihvertfall har kjøpt når jeg holdt på å koble nett hjemme og til andre.. Nettverkskontakt Krone verktøy(for koblinger i nettverkskontakten) Har du nok kabel så trenger du vel ikke kjøpe dette vil jeg tro Jeg har ikke testet nettverkskontaktene fra Clas Ohlson, men dem funker vel sikkert dem også.. Har ikke sett priser på CO eller elko, men disse prisene har nå ihvertfall komplett Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Hmm, forstår jeg deg riktig hvis jeg sier at du har et uttak for bredbånd og et annet for å koble deg til det andre nettverksutstyre? Om så, så hadde det vel være mye enklere å bare koble alt sammen? Lenke til kommentar
skyggespill Skrevet 25. april 2007 Forfatter Del Skrevet 25. april 2007 Hei, sender med noen linker til litt utstyr som jeg ihvertfall har kjøpt når jeg holdt på å koble nett hjemme og til andre.. Takk. Prisen på kontakter er uansett ikke det viktigste her; poenget er at jeg skal slippe å koble om alt når jeg en gang får råd til en gigabit nettdisk... Hmm, forstår jeg deg riktig hvis jeg sier at du har et uttak for bredbånd og et annet for å koble deg til det andre nettverksutstyre? Om så, så hadde det vel være mye enklere å bare koble alt sammen? 8465616[/snapback] Nei, du misforstår. Hjemmenettverket jeg nevnte (med switch/router, printer, disker etc) er plassert på et arbeidsrom. Jeg kobler Mac'ene opp mot dette med Airport. Men hjemmenettet er koblet til Bredbåndsservices nett, og det uttaket står i naborommet. Idag er forbindelsen mellom hjemmenett og Internett bare en kabel gjennom et hull i veggen. 'Det andre uttaket' du ser for deg, blir den kontakten jeg tenker å sette opp, med én gjennomgang til koblingen mellom hjemmenettet og Internett/Bredbåndsservice, og én gjennomgang for å koble Mac'en til hjemmenettet med kabel – uten å måtte bruke en lang kabel fra rom til rom gjennom åpne dører. Airport er mer enn rakst nok mot Internett, men kabel gir mulighet for inntil 1 Gbps mot nettverksdisker, mot 54 Mbps med Airport... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Når jeg tenker etter, ligner Bredåndsservices uttak mer på dem du får hos Clas Ohlson, enn de dobbelt så dyre sakene fra f.eks Elko... 8464365[/snapback] Vel, hadde du jobbet noe med disse kontaktene hadde du ikke ofret disse billigboksene en tanke. ELKO sine kontakter er uendelig raskere og sette opp, bedre designet og produsert. Lenke til kommentar
Raven Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Når jeg tenker etter, ligner Bredåndsservices uttak mer på dem du får hos Clas Ohlson, enn de dobbelt så dyre sakene fra f.eks Elko... 8464365[/snapback] Vel, hadde du jobbet noe med disse kontaktene hadde du ikke ofret disse billigboksene en tanke. ELKO sine kontakter er uendelig raskere og sette opp, bedre designet og produsert. 8467177[/snapback] Hør på han. Har jobbet mye med slike dårlige løsninger. Resultatet blir mye bedre med f. eks elko. Lenke til kommentar
skyggespill Skrevet 25. april 2007 Forfatter Del Skrevet 25. april 2007 Vel, hadde du jobbet noe med disse kontaktene hadde du ikke ofret disse billigboksene en tanke. ELKO sine kontakter er uendelig raskere og sette opp, bedre designet og produsert. 8467177[/snapback] Da går jeg for Elko, om noen kan skaffe innfeldte med to uttak. Komplett.no har det ikke. Noen tips om utsalgssteder? (Er nesten fristet til å bytte ut Bredbåndsservices monstrum med det samme – men det er vel brudd på leveringsbetingelsene...) Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 (endret) Gå for Elko som nevnt her. Har oppigjenom tiden koblet ganske mye rart av kontakter og Elkos er det beste! www.elhandel.no har Elkos doble kontakter innfelt! Edit: Leif Endret 26. april 2007 av chrisege Lenke til kommentar
skyggespill Skrevet 26. april 2007 Forfatter Del Skrevet 26. april 2007 www.elhandel.no har Elkos doble kontakter innfelt! 8475258[/snapback] Takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå