Z4rgo Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Vi har driver på å koble anlegg i vår russebil (caravelle coach) Og i dag kom jeg til å tenke på at jeg kanskje burde koble meg direkte til bildens dynamo? Motoren er jo bak i bilen.. Noen som har noen erfaringer med dette? Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Altså... "direkte" på dynamo? Om du kobler den til batteriet er den jo koblet til dynamo og, på en måte. Ser ingen hensikt med dette. Lenke til kommentar
Camron Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Altså gå utenom batteriet? Må ikke bilen gå kostant (hvis dette er mulig i det hele tatt) da? Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Altså gå utenom batteriet? Må ikke bilen gå kostant (hvis dette er mulig i det hele tatt) da? 8463664[/snapback] Stemmer det. Når motoren ikke går fungerer den som jord. Det man kan gjøre er å koble forsterkeren til plusskabelen på starteren, som jo også sitter på motoren. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Siden batteri og dynamo er paralellkoblet, så går det for akkurat det samme elektrisk sett. Så ja er svaret. Lenke til kommentar
Ali_G Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Siden batteri og dynamo er paralellkoblet, så går det for akkurat det samme elektrisk sett. Så ja er svaret. 8465667[/snapback] ja + sitter på +, og - på - trodde jeg hvertfall Lenke til kommentar
Z4rgo Skrevet 26. april 2007 Forfatter Del Skrevet 26. april 2007 Har shekket litt og målt meg frem til at det gikk bra Men er kun to 4 kvadrater som går fra dynamo og frem til batteriets + pol. Så ting virker jo selvsagt best me motoren igang "Det man kan gjøre er å koble forsterkeren til plusskabelen på starteren, som jo også sitter på motoren." Eeeh? Starteren har vel bare spenning når man vrir nøkkelen i startposisjon? :S Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Har shekket litt og målt meg frem til at det gikk bra Men er kun to 4 kvadrater som går fra dynamo og frem til batteriets + pol. Så ting virker jo selvsagt best me motoren igang "Det man kan gjøre er å koble forsterkeren til plusskabelen på starteren, som jo også sitter på motoren." Eeeh? Starteren har vel bare spenning når man vrir nøkkelen i startposisjon? :S 8480896[/snapback] Oppgrader litt strømkabler her og der, så blir alt så mye bedre Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Starteren har spenning tilkoplet hele tiden, men den slår bare inn når du vrir om nøkkelen. (Sånn er det på min bil vaffal). Er mye å tjene på å bytte ut kabler mellom dynamo/starter/batteri/anlegg. Lenke til kommentar
pndjo Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 (endret) dynamon har 12volt selv om motoren ikke er i gang... det sørger for kablen som går fra + i batteriet ned til + på dynamon -selv om motoren ikke er i gang.... starteren har 3 tilkoblinger: + som kommer rett fra + batt og jord gjennom starterens chassis og styre kablen. og JA, du kan koble ampen til + på dynamon men som du sier de kablene er ikke akkurat av stor diameter... så bytt/parallel koble extra/større kabler mellom dyanmo og bateri også kobler du forsterkeren til dynamon så får du også bedre ladning på batteriet og mindre spenningsfall til forsterkeren....dog du kan risikere å få noe dynamo støy når motoren er i gang men bruk en STØY kondesator ved dynamon -ikke en vanlig kondensator- forresten: starterens + er vel også koblet til dynamos + da "begge" punktene skal jo til samme + i batteriet... isåfall er det "feil design" fra fabriken med "overdimensjonering" -ford mondeo gjør det forresten- og enkelt logik tilsier det også som det mest fornuftig.... Endret 27. april 2007 av pndjo Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Det beste må vel være å kople forsterkeren så rett på batteriet som mulig? Det er jo batteriet som kan levere mest strøm og det er ved høyt strømuttak at man vil få spenningsfall. Lenke til kommentar
pndjo Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 det er nok det beste det sedsberg men de ville vel "spare" litt på kabler og da var meningen å gjøre det enklest og billigst, og dynamon/motor er bak bilen som er nærmest forsterkeren. -tror ble også nevnt at det kan fort skappe en del støy Lenke til kommentar
gxi Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Siden generatoren lager vekselspenning som blir likerettet må man være klar over at den vil lage rippelspenning, altså varierende utspenning. Det er gjerne batteriet som glatter ut denne rippelen, så det vil alltid måtte gå en pulsert strøm til og fra batteriet. Dette kan, og vil, skape en mer varierende spenning og mye støy jo nærmere generatoren man kommer. Lenke til kommentar
kaffi Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Batteriet glatter vel fint lite, det er regulatorer som skal styre dette ved endring av turtall. Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Batteriet glatter vel fint lite, det er regulatorer som skal styre dette ved endring av turtall. 8514672[/snapback] Batteriet glatter den serru Hva tror du eventuelt skulle glattet i en regulator? Jo... en gjeng kondensatorer. Hva ligner kondensatorer på? Jo, batteri. Seee? Lenke til kommentar
kaffi Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 jo, tengte vel mer på spennings forsjellene som kan dukke opp. kan fort få en ladespenning på 20V om regulatoren har død. Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 jo, tengte vel mer på spennings forsjellene som kan dukke opp. kan fort få en ladespenning på 20V om regulatoren har død. 8515211[/snapback] Ja, var jo ikke akkurat det vi pratet om da. Ikke lett å lese tanker hele tiden. Anywyay... om den ryker så vil spenningen i hele bilen øke ja. Men da fikser man bare det så er det i orden igjen. Litt usikker på hva du er "ute etter". Lenke til kommentar
kaffi Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Bare tengte litt feil, i stede for spennings peaker, så generell spenning Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå