Gå til innhold

forklaring på impedansmotstand til opamp

Anbefalte innlegg

Hei!

Er sikkert en del folk her inne som driver å lager forsterker selv ved hjelp av opamp , buffer , etc.

Men eg lurer på korleis det fungerer med impedansmotstand.

Er jo ganske standar å koble en relativt stor motstand på ikkje inverterande inngang på operasjonsforsterkeren.

Dette fordi operasjonsforsterkaren har uendelig høg impedans i utgangspunktet. Dvs. at denne motstanden skal begrense impedansen?

eller?

Trenger ei litt bedre forklaring en det eg greier å komme opp med.

Håper noken har ein enkel forklaring til meg her. m.t.p på strøm , impedans , etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kobler gjerne samme equvalente motstand i begge inngangene, dette kompensere ut lave lekasjestrømmer som flyter i noen typer opamps.

Lekasjen er gjerne lik i både pluss og minus så hvis strømmen flyter ut i to like motstander kompenserer spenningsfallene hverandre så det ikke blir noen offseet spenning.

Eksempel: om man har ikke inverterende kobling med feedback 100K til "minus" og 11K til nullpunkt så bør man ha ca 10K i "pluss" også. (100K i parallell med 11K = ~10K)

Om det flyter lekasjer på 1uA blir dette (uten 10K i pluss) 10mV referert til inngangen og så forsterket til 100mV DC på utgangen.

Håper og tror ikke jeg rota noe her nå... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...