Demander Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Hei! Er sikkert en del folk her inne som driver å lager forsterker selv ved hjelp av opamp , buffer , etc. Men eg lurer på korleis det fungerer med impedansmotstand. Er jo ganske standar å koble en relativt stor motstand på ikkje inverterande inngang på operasjonsforsterkeren. Dette fordi operasjonsforsterkaren har uendelig høg impedans i utgangspunktet. Dvs. at denne motstanden skal begrense impedansen? eller? Trenger ei litt bedre forklaring en det eg greier å komme opp med. Håper noken har ein enkel forklaring til meg her. m.t.p på strøm , impedans , etc. Lenke til kommentar
kons Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Man kobler gjerne samme equvalente motstand i begge inngangene, dette kompensere ut lave lekasjestrømmer som flyter i noen typer opamps. Lekasjen er gjerne lik i både pluss og minus så hvis strømmen flyter ut i to like motstander kompenserer spenningsfallene hverandre så det ikke blir noen offseet spenning. Eksempel: om man har ikke inverterende kobling med feedback 100K til "minus" og 11K til nullpunkt så bør man ha ca 10K i "pluss" også. (100K i parallell med 11K = ~10K) Om det flyter lekasjer på 1uA blir dette (uten 10K i pluss) 10mV referert til inngangen og så forsterket til 100mV DC på utgangen. Håper og tror ikke jeg rota noe her nå... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå