Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Plombering av mottaker (TV-lisens)

Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Hei!

I dag ringte TV-lisensmenneskene og spurte om jeg hadde TV. Svarte selvfølgelig ja; da jeg faktisk har dette - og lyver ikke :-)

Ser dog ikke TV (har ikke tilkoblet antenne), men er klar over at det er "nok" å ha TV i hus for å måtte betale lisens. Fortalte derfor TV-lisensmannen som ringte at jeg ønsket å plombere tuneren i TVen. Denne ble da ganske krass og svarte med "folk prøver å lure seg unna på alle slags måter!". Forklarte da at det i forskriften finnes en paragraf som regulerer dette, og som angir plombering som et alternativ. Dette avviste han bryskt og sa at jeg måtte klage via vanlige instanser. Svarte ok til dette.

Funderer på om noen kjenner til om dette reguleres via et annet lovverk/forskrift enn "Forskrift om TV mottaker"?

Står her i §9 at man må melde fra til NRK dersom mottakeren ikke er i bruk. Videre i 3-ledd; NRK kan kreve at mottakeren blir plombert.

Dette har jeg ikke problemer med. Betaler gjerne de 500 til et elektronikkfirma for at de skal gjøre dette... Er det noen som har erfaring med dette?

Mvh.

TH

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, det har du rett i, men du må ha ein tuner for å få inn TV-kanalar, med mindre du har noko greier på PC-en. VHS-spelar har eg, sjølv om det er svært sjeldan i bruk
Men som trådstarter skriver, han ser ikke tv, har ikke antenne tilkoblet.
Lenke til kommentar
Nei, det har du rett i, men du må ha ein tuner for å få inn TV-kanalar, med mindre du har noko greier på PC-en. VHS-spelar har eg, sjølv om det er svært sjeldan i bruk
Men som trådstarter skriver, han ser ikke tv, har ikke antenne tilkoblet.

8462165[/snapback]

Doh! *Legge seg flat*

Gjekk litt fort i svingane her, fekk ikkje med meg alt i førstepost. Beklagar så meget. :blush:

Lenke til kommentar

Når det skal sies, det vil egentlig være rart om dette går, for strengt tatt er det vel egentlig ikke tv'en man betaler lisens for, men NRK. Dermed sagt, har du radio og/eller internett med tilgang til NRk.no er du like langt.

Når det skal sies, jeg synes NRK har mange knakende gode ting, både på radio, nett og tv, og betaler derfor lisensen min med glede.

Lenke til kommentar

Ikkje for å være bastant, men det trur eg er feil gorber. Du betalar for å ha ein tuner som kan ta inn TV-signaler. Det gjeld ikkje radio eller internett.

Kjøper du ein radio blir du ikkje ført opp hos NRK, kjøper du ein TV blir du det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Forstå meg feil; jeg elsker NRK! Ser dog ikke på TV i det hele tatt... Har ikke tid, og hvis det er noe jeg ønsker å se - så kjøper jeg det på DVD...

Reklamefinansierte kanaler synes jeg rett og slett er bånn i bøtta... Spesielt kanaler som TV3 som unngår norsk lovgivning ved å sende via satelitt fra London... Det er derfor disse har lov til å kjøre så utrolig lange - og mange - reklamepauser :-/

Uansett, takk for innspill! Hadde dog satt pris på om noen kunne ha tolket "Forskrift om TV-mottaker" og gulpet opp et svar til meg i klartekst, evt. vist til andre lover/forskrifter som regulerer nettop dette :-)

TH

Lenke til kommentar

Nå skal jo det Analoge bakke nettet snart slåes av (2008 og 2009)

Det blir jo DVB-T mpeg4

Når dette skjer så blir vel alle tv apparat i Norge definert som Monitorer.

Alle TV alle VCR og DVD spilleren med Harddisk med opptaksfungsjon har jo ikke lenger tuner innebygd når det analoge nettet blir lagt ned.

Man må jo ha en boks i stua for å se kanalene

denne trenger man jo ikke kjøpe.

Blir sikkert mange diskusjoner med lisens avdelinga til NRK da

Norges Televisjon. Når skjer det hos meg?

Riks TV Når kommer det?

Klippet fra NRK

Med fjernsynsmottaker menes: TV, video m/tuner, satellittmottaker, PC med TV-kort o.l. Kort sagt alle tekniske innretninger som kan ta i mot levende fjernsynssignaler og videreformidle dem direkte.

Hvis man skal koble til en boks får å se tv, kan det ikke lenger kalles direkte!

Hvem skal betale kringkastingsavgift?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...