Gå til innhold

hva betyr 20/24 pins?

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg nytt HK, men får ikke brukt det, fordi det krever 24-pins hovedstrømkontakt. Mens strømforsyningen min har 20-pins (Tror det er denne)

Så jeg må vel kjøpe ny strømforsyning. Har sjekka på komplett.no, og der er det mange med 20/24 pins. Blir det riktig? Eller må jeg velge en av de som det bare står 24-pins på?

Takker for svar :)

Endret av GW
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det står 20/24pin er det en slik du trenger. "20/24" betegner som regel bare at du kan klipse av de 4 ekstra pinnene hvis du trenger å bruke ett hovedkort av eldre type som bare har 20 pin ATX kontakt.

Merk at den frittstående 4 pin kontakten (såkalt P4 kontakt) ikke kan kombineres med 20pin ATX kontakten :)

Lenke til kommentar

Du får overganger ja. Og i enkelte tilfeller går det fint. Men tenk deg om, de 4 ekstra pluggene er der for en grunn, og en 20 pin kabel leverer ikke mer strøm selv om den plutselig får 24 kontaktpunkter.

Jeg har iallefall sett tilfeller av at 20pin PSU+24pin HK har resultert i dødt hovedkort (og andre ting). F.eks. går dFI iallefall aktivt ut og advarer mot slikt bruk :)

Selv ville jeg ikke tatt risken, spesiellt med tanke på at en God, kraftig og ikke minst stillegående PSU er en fin investering uansett :)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Nei, enig med du. Las litt på eit anna forum der det blant anna var eit hovudkort som brukte dei fire ekstra til SLI om du brukte to kort. Hadde du eitt kort var det ikkje nødvendig.

Uansett er det ein investering for framtida, det blir vel neppe mange kort som kjem med 20-pin framover.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Låner denne tråden jeg... Jeg har et MSI hovedkort med 24pins kontakt, mens strømforsyningen har 20pins. I manualen står det at du kan velge om du vil bruke 20 eller 24pins strømforsyning, og det har fungert bra til nå med 20'n.

Men jeg lurer jo litt på da hva som er poenget med det ekstra fire pinnene. Det må vel være en grunn til at de er der?

Lenke til kommentar

Grunnen er, som det allerede er nevnt, for å gi mer strøm til komponenter i pc'en.

Hvis du ikke har et så veldig strømkrevende oppsett går det faktisk fint med 20-pins på 24-kontakt.

Selv bruker jeg et Abit NF8, 7800GS og en Athlon 3700+ 64 prosessor med en strømforsyning som "bare" har 20-pins kontakt. Dette er dønn stabilt under alle forhold, jeg har aldri hatt problemer med restart eller blåskjerm.

Så du trenger ikke kjøpe ny PSU så lenge du ikke har problemer med oppsettet ditt.

Alle nye PSU leveres med 24-pins kontakt og PCI-E kontakt, så ditt neste oppsett blir nok med den nye standarden.

Lenke til kommentar

Hadde litt problemer sist jeg var på lan etter å ha byttet hovedkort og skjermkort. Det tok veldig lang tid og loade spill, og noen ganger stoppet det helt opp, og krasjet, men jeg regnet bare med at det var fordi at jeg har ganske lite minne. Kan dette ha noe med det å gjøre?

Lenke til kommentar
Du får overganger ja. Og i enkelte tilfeller går det fint. Men tenk deg om, de 4 ekstra pluggene er der for en grunn, og en 20 pin kabel leverer ikke mer strøm selv om den plutselig får 24 kontaktpunkter.

8461759[/snapback]

Jeg hadde en slik en på mitt gamle system, og den koblinga mellom orginal 20pin, og overgangen TOK FYR!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...