Gå til innhold

Ny PC - Svart skjerm *haster*


eTerNity

Anbefalte innlegg

CPU viften er en GlacialTech IGloo 2310 vifte med støtte opp til XP 2600+

 

Kan sjekke RAM'en en gang til, men tviler på at dette er problemet.

 

Jeg tror helst det er hovedkortet som ligger 6 fot under bakken siden det ikke er noe pipe lyd ved oppstart.

 

Nei, jeg har ikke noe boot-skjerm/display. Den er helst svart fra ende til annen. Det lyser et gult lys på skjemen i motsettning til det normale grønne.

Jeg hadde faktisk akkuratt samme problem med en annen PC hvor skjermen også var svart. Gult lys, og inget pip. Feilen lå i at en IDE kabel var koblet feil i vei (opp-ned) i input på en CD-brenner.

 

Dette kan ikke være tilfellet ettersom jeg har strippet systemet ned til CPU, HK, RAM og skjermkort. Men det kan kanskje gi noen en idè om hva som feiler møkka.

 

God Jul! (Jeg fikk desverre ikke noe hovedkort i sokken :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

eTerNity!

Har fulgt temaet med stor interesse... har nemmelig akkurat det samme problemet selv. Har plukket ut alle komponenter i toweret mitt, og montert inn dette i en komodeskuff. Brukte nøyaktig de samme komponenter som når jeg ribbet toweret (med untak av nytt vannkjølingsanlegg).

 

Når jeg prøvde å boote for første gang fikk jeg også svart skjem (med gul led-diode på skjerm). Etter mye fikling og prøving var jeg sikker på at hovedkortet var gått rett vest, så jeg gikk til inkjøp av et nytt (måtte kjøpe nøyaktig samme hovedkort da jeg må benytte samme RAID kontroller for å slippe å formatere disker). Hovedkortet er av typen ASUS A7V333. Stor var deretter skuffelsen da problemet fortsatt var tilstede ved neste oppstartsforsøk. Har i tillegg prøvd å bytte skjermkort (hadde et gammelt GeForce kort liggende). Prøvde deretter å bytte strømforsyning. Kjører nå med Enermax 550W. CPU og RAM har jeg testet ved å montere inn dette hos en kamerat... fungerte OK.

 

Kan ikke skjønne hva jeg gjør galt. Har vært forsiktig ved montering (brukt antistatisk lenke og osv).

 

Dette var nok ikke rare hjelpen, men hvis du klarer å finne ut av problemet ditt er jeg veldig taknemmelig om du skriver løsningen under dette tema.

 

Mvh

Jan

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 5 uker senere...

Nå har jeg fått orden på sakene.

Jeg sendte inn begge ram-brikkene, CPU og HK til komplett. De konstanterte at CPU, HK og en ram-brikke var gåen. Etter et par dager fikk jeg erstattet og sendt tilbake samtlige deler gratis. Snakk om kundeservice!! :lol:

 

Så nå fungerer nesten alt som normalt. Har enda litt problemer med å få start på den. Kommer inn i BIOS men hver gang jeg stiller inn noe og lagrer det, frå jeg en feilmelding ved oppstart; noe med at CPU ikke passer... Men dette løser seg sikkert etterhvet.

Til min store overaskelse fant jeg heller ikke noe instilling i BIOS hvor jeg kunne velge XP 2400+, jeg mener å huske at hovedkortet var kompatibelt opp til 2400+. Regner med at det bare er å flashe BIOSen.

 

-eTerNity

Lenke til kommentar

Til min store overaskelse fant jeg heller ikke noe instilling i BIOS hvor jeg kunne velge XP 2400+, jeg mener å huske at hovedkortet var kompatibelt opp til 2400+. Regner med at det bare er å flashe BIOSen.

 

Det er bare flashe bios'en ja. Men du fortalte i en annen post at du tok ut batteriet? Det kan du ta ut uten å miste bios'en din, grunnen er at bios'en er brent fast i rombrikken. Er bare battery-backed ram(cmos ram) som du sletter når du tar ut batteriet, eller kortslutter 2 av de 3 pinene som er der. Frem gangsmåten for ditt hovedkort står i brukermanualen.

Lenke til kommentar

Noen av radeon kortene har som kjent et boot up problem også da .. så det er også en mulighet desværre .. prøvd det annet skjermkort ? Gjør det i så fall ..

 

Hvis ikke er det noe galt med hovedkortet eller prosessor.. .slikt er kjedelig men da har du iallefall noe å glede deg til, når pcen kommer tilbake ! :)

Lenke til kommentar

Specs:

Amd 2400Xp+

AT7-MAX

512+256mb DDR

Hercules 9700PRO

2 WD 120GB 8mb cache

 

Og probleme kommer på rekke og rad..

 

Nå har jeg et stort boot-problem. Etter at jeg hadde flashet BIOS'en fungerte alt fint mht CPU osv.

 

Jeg tenkte jeg skulle installere XP og lagde 6 bootdisker. Men det ville den ikke, etter at den 6 disken er ferdig loadet kommer det en blåskjerm/feilmelding. Det samme skjer om jeg bruker Win2000 bootdisker.

 

Jeg har prøvd en del forskjellig ting:

Byttet skjermkort

Byttet til en Seagate 15GB harddisk

Koblet ut det som ikke er nødvendig

Men uten resultat.

 

Jeg har windows 2000 ferdig installert på den ene WD120GB disken min. Men her er det også problemer. Under oppstart henger den seg på "mup.sys" Jeg ser på microsoft sine sider at "Multiple UNC Driver" har med nettverket å gjøre. Jeg har prøvd å koble ut den integrerte nettverksdriveren.

 

Jeg er desperat etter løsninger...

Lenke til kommentar

Dette er feilmeldingen som kommer etter at booten fra Win2000 CD'en er ferdig:

 

*** STOP: 0x0000001E (0XC000005, 0X804B62F6, 0X00000000, 0X00000004)

KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED

*** Adress 804B62F6 base at 80400000, Datestamp 384d5a76 - ntoskrnl.exe

 

Jeg klarer ikke helt å forstå hva det er som er galt. Håper det er noen der ute som kan hjelpe/har hatt samme problem.

 

-eTerNity

Lenke til kommentar
Jeg tenkte jeg skulle installere XP og lagde 6 bootdisker. Men det ville den ikke, etter at den 6 disken er ferdig loadet kommer det en blåskjerm/feilmelding.

 

Har hatt samme problem med bootdiskettene. Har du prøvd å starte opp i dos (feks med en win98 oppstartsdiskett) og tastet:

 

d:

cd i386

winnt

(evt. d:i386winnt)

 

Da kommer du inn i det dos-baserte installeringa til XP. Du kan jo prøve det og se om det funker bedre med installasjonen da.

Lenke til kommentar

Dette er virkelig rart!

 

Nå koblet jeg på en harddisk med en clean win 2000 install fra en annen maskin. Det var en maxtor 20GB 7200rpm disk.

 

Jeg har som nevnt tidligere prøvd med en boot fra WIn2000 CDen men fått feilmelding. Da testet jeg en Seagate 15GB disk.

 

Ellers prøvde jeg med en rimelig ny Win2000 install på en WD120GB disk, men da stoppet oppstarten på mup.sys

 

Noen som har en idè om hva dette kan være??

 

Takker for all hjelp

 

mvh

eTerNity

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...