Gå til innhold

Ny PC - Svart skjerm *haster*


eTerNity

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte forleden en del hardware for å bygge en ny PC selv:

Abit AT7-Max

AMD 2400+

512mb + 256mb DDR Twinmos ram

Hercules Radeon 9700PRO

120GB WD

120GB WD Special Edition

osv

 

Problemet ligger i at når jeg prøver å starte PCen er det som skjermen ikke får noe signal. Jeg har testet skjermkortet i en annen PC og det fungerte utmerket. Alle vifter sviver og to dioder lyser på hovedkortet, noe som indikerer at det sviver. Alle vifter fungerer fint. På skjermen lyser et gult lys, i motsetning til det normale grønne.

 

Jeg har prøvd et antall forskjellige løsninger. Jeg har bl.a. strippet systemet ned til kun HK, skjermkort, ram og CPU -men fortsatt samme problemet. Jeg har også prøvd å sette inn et annet skjermkort, men samme problem oppstår. Det er en kraftig 360W strømforsyning, så det skulle ikke være et relevant problem.

 

Noen som har hatt samme problem? Jeg ser tre gule jumpere på hovedkortet, den ene er CMOS'en og de andre sitter på FPIO2 som er for å koble til en ABIT Media XP modul.

 

Dette er selvsagt grusomt irriterende ettersom jeg håpet på noen lange romjuls-kvelder foran PCen. Har i tillegg et større LAN om et par dager som krever at alt fungere som det skal.

 

Håper noen sitter med svar som kan hjelpe eller har hatt same problem, gjerne med andre specs.

 

Takk for rask tilbakemelding

 

-eTerNity

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha lest igjennom innlegget ditt, lurte jeg på følgende:

Har du prøvd med et ANNET skjermkort i maskinen din?

Har du prøvd å kjøre med bare en rambrikke ?

Reset CMOS ?

Har du nyeste BIOS?

Prøvd med en eldre CPU for å evt utelukke at CPU'en er problemet?

Prøvd med andre rambrikker ?

Hvor mange Amp kan strømforsyninga gi på +12V ?

 

Bare en ting: Å skrive *Haster* i topic'en blir litt for dumt. Du kan liksom ikke "kreve" å få hjelp, og enda mindre få den fort her på forumet. Så lenge ingen får betalt for å hjelpe deg, så kan du ikke kreve noe som helst av dem heller. Og hvorfor skulle du bli "prioritert" før evt. andre som kunne trenge litt hjelp/lurer på noe her på forumet?

Lenke til kommentar
Etter å ha lest igjennom innlegget ditt, lurte jeg på følgende:

Har du prøvd med et ANNET skjermkort i maskinen din?

Har du prøvd å kjøre med bare en rambrikke ?

Reset CMOS ?

Har du nyeste BIOS?

Prøvd med en eldre CPU for å evt utelukke at CPU'en er problemet?

Prøvd med andre rambrikker ?

Hvor mange Amp kan strømforsyninga gi på +12V ?

 

Bare en ting: Å skrive *Haster* i topic'en blir litt for dumt. Du kan liksom ikke "kreve" å få hjelp, og enda mindre få den fort her på forumet. Så lenge ingen får betalt for å hjelpe deg, så kan du ikke kreve noe som helst av dem heller. Og hvorfor skulle du bli "prioritert" før evt. andre som kunne trenge litt hjelp/lurer på noe her på forumet?

 

 

Skjønner ikke hvorfor du henger deg opp i en sånn bagetell "UFO"...

 

Meningsløst.... ehh :roll:

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problemet, HK var sansyneligvis dødt. sendte inn igjenn til komplett...

Du må nokk belage deg på at noe er dødt.

 

Jeg fikk ikke noen lyd på pc speaker.

som skal gi lyd ifra seg.. får du lyd ifra den?

Isåfall sjekk hva pipene betyr i manualen..

 

Maskina skal vel pipe når det ikke er - cpu, ram eller gfx kort i.. test å ta ut en del. Men jeg tror, om CPU er HELT død, så gir det ikke lyd ifra seg. Men det gjør det sikkert om du tar ut cpu.

 

Sjekk med manualen, om du finner noen plass du kan se hva som er galt.. lys dioder eller div på HK.

Lenke til kommentar

Først:

Hjelpen din:)

 

Jo har hatt samme problem selv, 2 ganger faktisk,

den ene gangen var CPU'en K N U S T(uff)

den andre gangen var det HK,

 

anbefaller deg og ta opp CPU, og se om noe er bøyd på den,

hvis ikke, send in HK

 

 

 

 

Nå, en ting:

Her på HW.no boardene har jeg sett "ekstremt"

mange posts der man henger seg opp i bagateller,

etc, og dette om og klage på at noen skriver *haster*

på posten sin , blir det samme som at Postmannen kommer

sint hjem til deg og klager på at du har skrevet A-Post på brevet ditt:)

La oss ikke være så jalla sære nå da:)

Lenke til kommentar

 

Nå, en ting:

Her på HW.no boardene har jeg sett "ekstremt"  

mange posts der man henger seg opp i bagateller,

etc, og dette om og klage på at noen skriver *haster*

på posten sin , blir det samme som at Postmannen kommer

sint hjem til deg og klager på at du har skrevet A-Post på brevet ditt:)

La oss ikke være så jalla sære nå da:)

 

Enig... latterlige mennesker :evil:

Lenke til kommentar

 

Skjønner ikke hvorfor du henger deg opp i en sånn bagetell "UFO"...  

 

Meningsløst.... ehh  :roll:

 

Meningsløst for deg kanskje... frekkhet kaller jeg det... Ved å skrive Haster", "Hjelp meg nå !!!!!!!!!!!" og sånne ting viser jo at den personen syns at han/hun burde få hjelp før andre. Jeg skal da skynde meg til å prøve å løse denne personens problemer... Hvorfor skal jeg måtte gjøre det? Får jeg betalt kanskje? Bare det å FÅ hjelp burde være nok syns nå jeg... så lenge du ikke gir en motytelse av noen som helst form burde man ikke KREVE noe som helst. Du kan godt gjøre det du ... så kan vi se om jeg gidder å ofre så mye som et museklikk på deg og alle dine problemer.

Lenke til kommentar

 

Skjønner ikke hvorfor du henger deg opp i en sånn bagetell "UFO"...  

 

Meningsløst.... ehh  :roll:

 

Meningsløst for deg kanskje... frekkhet kaller jeg det... Ved å skrive Haster", "Hjelp meg nå !!!!!!!!!!!" og sånne ting viser jo at den personen syns at han/hun burde få hjelp før andre. Jeg skal da skynde meg til å prøve å løse denne personens problemer... Hvorfor skal jeg måtte gjøre det? Får jeg betalt kanskje? Bare det å FÅ hjelp burde være nok syns nå jeg... så lenge du ikke gir en motytelse av noen som helst form burde man ikke KREVE noe som helst. Du kan godt gjøre det du ... så kan vi se om jeg gidder å ofre så mye som et museklikk på deg og alle dine problemer.

 

Jamen da syns jeg du kan ta rennafart å drite i å trykke deg inn på den linken jeg, og heller bare holde kjeft. Imbisile drittunge.... Dersom det plager deg så mye kan du vel heller velge å ignorere meldingen.... Snakk om å være verdens største blånisse a!

 

*slegga*

Lenke til kommentar

Problemet ligger i at når jeg prøver å starte PCen er det som skjermen ikke får noe signal. Jeg har testet skjermkortet i en annen PC og det fungerte utmerket. Alle vifter sviver og to dioder lyser på hovedkortet, noe som indikerer at det sviver. Alle vifter fungerer fint. På skjermen lyser et gult lys, i motsetning til det normale grønne.

 

Viftene du snakker om er det cpu viften og kabinett vifter du mener? Hvor har du satt cpu vifte kontakten. Og kabinette viftene er de regulerbare bør du sette dem på harddisk kontaktene eller cd-brenner ikke i hovedkort kontaktene. Er ikke sikker om det er det som er feilen hos deg, Men har sett mangen som har hatt problemer med akkurat det du har nå.
Lenke til kommentar

CPU vifte kontakten har jeg satt i "FAN2" ved siden av CPU'en. CPU-viften og en innebygd HK vifte er koblet til hovedkortet. Ellers er resterende kabinettvifter koblet direkte til PSU'en, samt kontakten til skjermkortet.

 

Jeg skal prøve å koble CPU viften til "FAN1," som også ligger rett ved CPU slotten. Men regner med at dette ikke har noe særlig effekt?

 

Jeg kom på en ting;

Når jeg fikk hovedkortet, tok jeg ut batteriet på hovedkortet av uante årsaker, det var ute i flere minutter. Kan dette ha førte til at BIOSen er slettet? Er ikke ekspert dette området, så jeg har faktisk ingen aning. Men batteriet er jo der for en grunn.

 

Isåfall, hvordan kan denne "installeres" igjen?

 

Kan legge til at det er ikke noen pip under oppstarten, som det normalt skulle være. Jeg har ikke funnet noe i manualen om dette.

 

Det blåser som ----- her nede på sørlandet :lol:

Lenke til kommentar

Ja, jeg tror det blir lønsingen på problemet. Hvor lenge kan jeg vente før jeg gjør dette? (kan få bruk for bl.a. rammen i en annen PC under et kommende LAN 27-30 Des.) Hvor mye vil dette koste, må jeg f.eks. betale porto og ekspedisjonsgebyr?

 

Til opplysning kjøpte jeg utstyret gjennom et firma (fikk litt rabatt på sakene da.) Jeg tror jeg leste på komplett.no at bedrifter ikke hadde samme rettigheter som private forbrukere når det gjelder reklamasjon og garanti, men som sagt er jeg ikke helt sikker.

 

God Jul! får håpe jeg får et nytt HK i julesokken imorgen tidlig da :lol:

Lenke til kommentar

Hmmm... Juss er noe som bryr meg i brunøyet desverre, men du kan nok finne om det her

 

Vil vel kanskje ikke tro at du har 30-dagers pengene-tilbake-garanti. Men ALL hardware har visse garantier (1-2år), så dersom du har mottatt en defekt vare så er de pliktet til å erstatte produktet

MEN, i ditt tilfelle så veit vi jo ikke hvorvidt det er HK /CPU/RAM som er årsaken, og må derfor sende inn alt.... da er jo spørsmålet om du kan sende det inn og få det fikset, eller om du må "bestemme" deg for hva du skal yte garantien på og få ny vare.

 

Jeg foreslår at du tar kontakt med de du kjøpte delene av, og forhører deg om hvorvidt de kan reparere eller hva du må gjøre.

 

Ha en fortsatt god jul :)

 

-Dog-

 

Edit:

 

Veit ikke hvordan det ligger an med fraktkostnadene ved defekte varer som skal sendes i retur til forhandler. Ville jo falle på sin egen urimelighet dersom du skal stå ansvarlig for den kostnaden også.

Men dagens marked er stappfullt av kapitalister..... det må jo huskes...

 

Spør om det også du ;)

 

*tjohei*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...