Gå til innhold

Blits til mitt eos 400D, hobbybruk. Anbefalinger?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et Canon EOS 400D kamera, og har nå funnet ut at jeg trenger en blits. Jeg har søkt litt rundt på forumet, og funnet ut at det står imellom Canons Speedlight 430EX og Sigmas EF500 DG Super. Er det noen som har prøvd begge (eller ikke) som kan fortelle meg litt om dem? Hvordan de er i bruk? Funksjoner?

Har ikke lest så mye på tester, kun det som har blitt sagt her på forumet. Jeg er en hobbyfotograf, og har ikke holdt på med dette lenge. Dvs. at jeg mest sannsynlig ikke trenger vanskelige funksjoner ol. Det skal nevnes at jeg har en telezoom linse (70-300mm), slik at blitsen kan brukes med denne.

Jeg har forstått det slik at Sigmaen har større ledetall, men at Canons blits er mer presis. Andre ting som taler til fordel/ulempe for de to blitsene, evt om dere har andre forslag til blitser?

Budsjettet er på +/- 2000

På forhånd takk =)

EDIT: Noen som vet om noen tester mellom disse to blitsene? Og hvor rask lukker kan jeg bruke med disse blitsene på mitt eos 400D kamera?

Blei litt mange spørsmål, så jeg lager en liste over de viktigste spørsmåla:

1 Speedlight vs. EF500, brukermeninger / erfaringer

2 Lukkehastighet med mitt 400D kamera

3 Funksjonalitet / funksjoner

4 Forslag til andre blitser?

5 Har begge blitsene E-TTL II funksjonaliteten, og hva er egentlig denne funksjonen?

6 Hva skjer egentlig med raskheten til kameraet ved bruk av blits? Vil man kunne ta bildet med en gang man trykker på utløser knappen når man bruker flash, altså ikke tregere?

Speedlight 430EX review

Endret av w3p
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, og det er jo di NiMH batteriene (ellerno), som visstnok skalvære mye bedre også. Laderen lader på 5 timer. Ikke veldig raskt, men regner ikke med jeg kommer til å lade hver dag liksom ;)

kd82

Nei, jeg har en far i Amerika som skal til Norge om noen dager, han frakter gratis =) Pluss no tax.

Lenke til kommentar

Her er min test. Dette er en fantastisk blits, og jeg har ingen ting å utsette på! Jeg valgte vekk Sigma-en etter å ha tatt på holdt begge blitsene før jeg bestemte meg. Byggekvaliteten til Canon-blitsen overgikk Sigma-ens til så de grader etter min mening. Dessuten vil du nok ikke forakte fokushjelpelyset på Canon-blitsen. Jeg kan ikke se for meg fotografering i mørke omgivelser uten den funksjonen nå lenger.

Om du har penger og behov, kan du jo velge 580EX. Du må gjerne vurdere Sigma-blitsen også. Se gjerne litt på dem i butikker, og spør om du ikke også kan få prøve dem. Det fikk jeg gjøre.

Endret av Ostekjeks
Lenke til kommentar

Du sier noe veldig viktig der. Nesten litt synd men det med byggekvalitet er en "big thing" for meg. Ingenting er som å holde noe som er laga av kvalitetsmaterialer =) Da blir det nok en 430EX =) Takk for alle innlegg =)

EDIT:

Foresten en ting: Det med hvor lang tid den bruker på å lade opp blitsen til "ny shoot", vil det si tiden man må vente mellom hvert bilde som taes, eller tiden det tar å lade opp "bufferbatteriet" (ellerno) slik at man kan skyte av en ny serie med flash(s)? Kan man feks ta tre bilder i sekundet med flash aktivert?

Endret av w3p
Lenke til kommentar

Jeg har 2700 mAh-batterier, og ved vanlig fotografering trenger jeg aldri vente på at blitsen skal lade seg. Selv når jeg fyrer av tre bilder i sekundet, går det helt fint. Fyrer jeg av en salve på full styrke, derimot, tar oppladningen litt under to sekunder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...