Pilseboben Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 jeg har en hp pavilion dv6287eu. amd 64 x2. geforce go7200 . 1024 mb ddr2. s-ata. Har prøvd å boote opp både simply mepis 6.5 64 bit og ubuntu 7.04 64 bit. men får ikke bootet opp. 32 bits funker fint. noen råd? Lenke til kommentar
Del Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Kan høres ut som et driver problem. Dersom du kun sikter til live-CD ser jeg vel ikke helt poenget med 64-bit, men hvis du ønsker å installere og har prøvd alternate CD, så les videre. Ikke alle drivere er like modne i 64-bit utgave. Jeg ville forsøkt å strippe maskinen for hardware. Koble av det du kan i BIOS, dra ut ledninger om du må. Lenke til kommentar
Pilseboben Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 Kan høres ut som et driver problem. Dersom du kun sikter til live-CD ser jeg vel ikke helt poenget med 64-bit, men hvis du ønsker å installere og har prøvd alternate CD, så les videre. Ikke alle drivere er like modne i 64-bit utgave. Jeg ville forsøkt å strippe maskinen for hardware. Koble av det du kan i BIOS, dra ut ledninger om du må. 8461348[/snapback] har ikke tenkt å bare bruke live cd. men må jo boote opp for å få instalert. dette er en laptop, så det er ikke noe ledninger og særlig jeg kan koble av... kan prøve å disable forskjellig i bios og se om det hjelper. hva mener du med alternate cd? Lenke til kommentar
Del Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 K/X/Ubuntu kommer både som live-CD og alternate CD, nettopp fordi live-CD ofte ikke funker, og fordi enkelte av forskjellige grunner faktisk foretrekker en tekstbasert installasjon. På en laptop vil jeg riktignok anbefale deg å bruke 32-bit, siden minnet ditt neppe er over 2GB, og da har 64-bit lite for seg. Lenke til kommentar
Pilseboben Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 K/X/Ubuntu kommer både som live-CD og alternate CD, nettopp fordi live-CD ofte ikke funker, og fordi enkelte av forskjellige grunner faktisk foretrekker en tekstbasert installasjon. På en laptop vil jeg riktignok anbefale deg å bruke 32-bit, siden minnet ditt neppe er over 2GB, og da har 64-bit lite for seg. 8461772[/snapback] sier du det...? ok thanx! da legger jeg inn 32 bits utganven istedet..... case closed Lenke til kommentar
Pilseboben Skrevet 25. april 2007 Forfatter Del Skrevet 25. april 2007 Lykke til med nytt OS 8462649[/snapback] thanx Lenke til kommentar
Pilseboben Skrevet 25. april 2007 Forfatter Del Skrevet 25. april 2007 jeg fant uansett en løsning på boot problemet med Simply mepis 6.5 64 bit. i grub boot panelet så skrev jeg "noapic nolapic" bak mitt drivervalg. det hjalp:-) Lenke til kommentar
Pilseboben Skrevet 25. april 2007 Forfatter Del Skrevet 25. april 2007 På en laptop vil jeg riktignok anbefale deg å bruke 32-bit, siden minnet ditt neppe er over 2GB, og da har 64-bit lite for seg. 8461772[/snapback] dette er vistnok ikke riktig iflg system requirements på Simply Mepis sine sider. http://www.mepis.org/docs/en/index.php/System_Requirements her holder det med 512 mb ram. så jeg går for 64bits! huska at alle systemer ikke er like! Lenke til kommentar
Del Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Jeg sa at 64-bit har lite for seg, ikke at det ikke ville fungere. Som desktop vil jeg hevde at 32-bit fortsatt er mer modent enn 64-bit (i både linux og MS for den saks skyld), dernest er ytelsen omtrent den samme. Dersom du har tenkt å nyttiggjøre deg mer enn 2GB minne vil du ha interesse av 64-bit rett og slett fordi du da kan adressere mer enn 4GB, og det er den største fordelen med 64-bit OS pr. i dag. Altså ikke nok til å oppveie at du vil mangle adobe flash for nettleseren din. Håper det ble klarere nå. Lenke til kommentar
Pilseboben Skrevet 26. april 2007 Forfatter Del Skrevet 26. april 2007 Jeg sa at 64-bit har lite for seg, ikke at det ikke ville fungere. Som desktop vil jeg hevde at 32-bit fortsatt er mer modent enn 64-bit (i både linux og MS for den saks skyld), dernest er ytelsen omtrent den samme. Dersom du har tenkt å nyttiggjøre deg mer enn 2GB minne vil du ha interesse av 64-bit rett og slett fordi du da kan adressere mer enn 4GB, og det er den største fordelen med 64-bit OS pr. i dag. Altså ikke nok til å oppveie at du vil mangle adobe flash for nettleseren din. Håper det ble klarere nå. 8471118[/snapback] ok.. thanx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå