Jaytee71 Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 (endret) Har jeg sagt at noen skal komme å ta barna fra noen? Nei, bare i værste fall, og som sagt så gjør barneværnet det idag og! 8512796[/snapback] Jeg har heller ikke sagt det...... Det jeg satte spørsmålstegn ved var at du sa: Flinke foreldre og profesjonelle skulle påpeke feil hos dårlige foreldre...... Altså, jeg gjentar: Hvem skal bestemme hvem som er "flinke" nok foreldre til å gjøre sånt ? Som sagt..... tanken din er veldig god , men jeg ser på den som temmelig ugjennomførbar. Om jeg da foreksempel har en utradisjonell måte å oppdra barn på, hvem skal bestemme om den måten er god eller ikke ? Er veldig fort gjort at alle MÅ gjøre ting på samme måte da, og dermed får vi i mye større grad like barn. Nei.... jeg sier ikke at noen barn SKAL ha det fælt og andre bra, men jeg tror bare ikke at dette er den rette måten å ordne problemet på. Jeg tror nok uansett at om noen har en oppfatning om hvordan de skal kle foreldre-rollen, er det veldig vanskelig å forandre på den oppfatningen. Om jeg f.eks bestemmer meg, p.g.a egne erfaringer, at jeg skal være streng som pappa..... kan ingen i verden få meg til å forandre oppfatning på det området, og få meg til å kjøre et "bestevenn"-pappa opplegg. Det jeg vil frem til er at hvordan man oppdrar barnet sitt er en veldig kompleks ting som består av b.l.a instinkt, egne opplevelser, overbevisning og personlighet både hos foreldre og barn. Edit: skrivefeil Endret 1. mai 2007 av Jaytee71 Lenke til kommentar
Jaytee71 Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Brave New World. 8513989[/snapback] Huhh ? Hva mente du med det ? Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Huhh ? Hva mente du med det ? 8514347[/snapback] Jeg referer til boken Brave New World. Jeg mener om vi begynner gjøre ting som å innføre lisens for å få barn, er denne boken et ganske reelt framtidsbilde. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Huhh ? Hva mente du med det ? 8514347[/snapback] Jeg referer til boken Brave New World. Jeg mener om vi begynner gjøre ting som å innføre lisens for å få barn, er denne boken et ganske reelt framtidsbilde. 8514666[/snapback] Det første avsnittet der ga meg litt assosiasjoner fra Equilibrium. Typen å fjerne visse problemer, men med det også fjerne gleder. EDIT: Så nå i bunnen av artikkelen at akkurat denne filmen er basert på den boken. Artig sammentreff. Må få lest den boken. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Det første avsnittet der ga meg litt assosiasjoner fra Equilibrium. Typen å fjerne visse problemer, men med det også fjerne gleder. EDIT: Så nå i bunnen av artikkelen at akkurat denne filmen er basert på den boken. Artig sammentreff. Må få lest den boken. 8514908[/snapback] Je, nettopp. Det er akkurat det dette dreier seg om. Skal vi nekte dem uten lisens å ha sex også? Ingen provansjons midler er 100% sikre, så det er alltid en sjangs for at de kan få barn. Da synes jeg det blir rett og slett TEIT om de skal betale en høvding for drap på et barn som de kan både kan ta vare på og kan leve. Lenke til kommentar
Pansergnom Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Min unnskyldning for å bruke narkotika er at jeg var veldig nysjerrig på hva det var. Det var dritfett, og jeg driver ikke med det den dag idag. Men angrer ikke et sekund på at jeg har prøvd det ut Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Min unnskyldning for å bruke narkotika er at jeg var veldig nysjerrig på hva det var. Det var dritfett, og jeg driver ikke med det den dag idag. Men angrer ikke et sekund på at jeg har prøvd det ut 8514972[/snapback] Hvor er relevansen i forhold til dette emnet? Lenke til kommentar
RoaldA Skrevet 1. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2007 Det første avsnittet der ga meg litt assosiasjoner fra Equilibrium. Typen å fjerne visse problemer, men med det også fjerne gleder. EDIT: Så nå i bunnen av artikkelen at akkurat denne filmen er basert på den boken. Artig sammentreff. Må få lest den boken. 8514908[/snapback] Je, nettopp. Det er akkurat det dette dreier seg om. Skal vi nekte dem uten lisens å ha sex også? Ingen provansjons midler er 100% sikre, så det er alltid en sjangs for at de kan få barn. Da synes jeg det blir rett og slett TEIT om de skal betale en høvding for drap på et barn som de kan både kan ta vare på og kan leve. 8514956[/snapback] Virker ikke som om du har lest hele diskusjonen, jeg gjentar meg selv: Tanken med "lisens" er ikke å drepe barn som blir født av foreldre uten "isens", fengsle folk som får barn uten "lisens", men rett og slett så er "lisens" eller "diplomet" et bevis på at man har tatt et kurs som sier at man har gjennomgått et kurs som handler om hva foreldre bør gjøre for å bli gode foreldre, TIPS om hva som er bra å gjøre og hva man ikke bør gjøre. Ikke direkte at man skal frata noen rettigheter! Noe foresten f.eks USA gjør idag når de henretter folk, noe jeg her helt enig i! Ser dere sier at et slikt kurs ikke er gjennomførbart, så hva med de frivillige kursene som finns idag? Sitter de bare der å snakker tull? Trur dere virkelig at det er ugjennomførbart at noen ganske like kurs blir obligatorisk? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Min unnskyldning for å bruke narkotika er at jeg var veldig nysjerrig på hva det var. Det var dritfett, og jeg driver ikke med det den dag idag. Men angrer ikke et sekund på at jeg har prøvd det ut 8514972[/snapback] Hvor er relevansen i forhold til dette emnet? 8515002[/snapback] Det ble diskutert tidligere, og RoaldAndre (eller andre) påsto at hvis en person brukte narkotika, måtte det være foreldrenes feil. Lenke til kommentar
RoaldA Skrevet 1. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2007 Min unnskyldning for å bruke narkotika er at jeg var veldig nysjerrig på hva det var. Det var dritfett, og jeg driver ikke med det den dag idag. Men angrer ikke et sekund på at jeg har prøvd det ut 8514972[/snapback] Hvor er relevansen i forhold til dette emnet? 8515002[/snapback] Han sier han ikke har hatt dårlige foreldre, eller det er iallefall ikke grunnen til at han prøvde narkotika, men at han var nyskjerrig. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Jeg er fortsatt nysjerrig på å vite hva hva som vil skje om de ikke tar kurset og får barn. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Det ble diskutert tidligere, og RoaldAndre (eller andre) påsto at hvis en person brukte narkotika, måtte det være foreldrenes feil. 8515115[/snapback] My bad. Trodde det var en feilpost. Det har skjedd meg iallefall. MetiCx: Ha med en quote neste gang, eller en beskrivelse på spørsmålet du besvarer, så blir det litt enklere. Lenke til kommentar
RoaldA Skrevet 1. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2007 Jeg er fortsatt nysjerrig på å vite hva hva som vil skje om de ikke tar kurset og får barn. 8515131[/snapback] Selfølgelig, jeg har ikke tenkt gjennom alt, men noen forslag kan være at man gir de bot, at barneværnet overvåker de, slik at de vet at barnet har det bra. La være å gi de barnebidrag. Ta setverikatet fra de/nekte de å ta setverikat. Hadde jeg vært jursit så kunne jeg nok lett funnet på noe, men det er jeg ikke. Er nok uansett ikke mange som vil nekte på å ta et slikt kurs, og de som gjør det gidder nok ikke å nekte lenge hvis de blir fratatt goder. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Selfølgelig, jeg har ikke tenkt gjennom alt, men noen forslag kan være at man gir de bot, at barneværnet overvåker de, slik at de vet at barnet har det bra. La være å gi de barnebidrag. Ta setverikatet fra de/nekte de å ta setverikat. Hadde jeg vært jursit så kunne jeg nok lett funnet på noe, men det er jeg ikke. Er nok uansett ikke mange som vil nekte på å ta et slikt kurs, og de som gjør det gidder nok ikke å nekte lenge hvis de blir fratatt goder. 8515241[/snapback] Så det de kan gjøre er å sove seg gjennom et par timer med barneoppdragelse ting, også skaffe seg barn. Ok, høres fint ut det. Lenke til kommentar
RoaldA Skrevet 1. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2007 Hvis noen sover på noe slikt så sier vell det med en gang noe om de som foreldre. Å være foreldre er ingen lek, man må engasjere seg! Man er en latterlig foreldre om man ikke engasjerer seg engang! Og så du vet det så kommer jeg med ide'er her, ikke ferdig lovforslag! Jeg tror dette forslaget hadde sett veldig bra ut om noen ekperter hadde engasjert seg og prøvd å få til en slik lov. Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Jeg er i grunn helt enig med trådstarter. Foreldre har all makt til å forme barna. Jeg tar meg selv som eksempel her. Foreldrene mine har aldri motivert meg til å ta inisjativ til noe som helst, de har alltid fortalt meg hva som er galt, ikke rett. De har oppdratt meg til å tro at feil er det værste mann kan gjøre, og at det er bedre å se på enn å delta, hvis du kan gjøre feil. Pluss pluss. Slik oppdragelse gjør mennesker sosialt tilbakestående, og gjorde at jeg i min oppvekst var ekstremt passiv. Jeg var redd for å gjøre feil, og føle aldri at det jeg gjorde ble satt pris på. Jeg ble oppfostret etter janteloven og jeg kunne aldri være bedre enn andre. Jeg ble lært opp til at vennene mine var overlegne og bortkjemte fordi foreldrene dems oppmuntret dem. For all del, foreldrene mine er greie og snille, og jeg er veldig glad i dem begge. Jeg synes bare at foreldre burde være på et lite semester pluss å snakke med psykolog, slik at de vet hva de går til og vet hvordan de skal takle div. situasjoner. Ikke for å nekte noen å få barn, men for å lære foreldrene rett og galt i barneoppdragelse. Det er som å oppdra en hund, bare mer avansert. Ikke fortell meg at hundens dressur avhenger i 99 prosent av tilfellene av eierens kunnskaper. Barn er i enda høyere grad påvirket av foreldrene. Foreldrenes oppdragelse har mest påvirkning før de begynner på skole, men det er allerede her barnets sosiale erfaring begynner å sette spor i livet. Det er her mange barn får lagt sin vei i livet. Noen blir gode ledere, noen blir gode følgere, men flesteparten blir sauer som ikke vet hvilken vei de går. Det skulle ta meg nesten femten år før jeg selv klarte å rette opp flesteparten av mine foreldres feil. Lav selvtillit, mindreverdighetskomplekser, med mer er noen av de farlige sideeffektene dårlige foreldre har. Om ikke annet, gi kommende foreldre en bunke med ti bøker i sjangeren selv-hjelp bøker. F.eks Dale Carnegie, Napoleon Hill, etc. Lenke til kommentar
Tronderbart Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 (endret) Å si dette med god og dårlig oppvekst er så se på det "svart/hvit". Min bror er eleve år og sier at alkohol dreper deg innenfra, det samme gjelder røyk snus og andre rusmiddler. Dette lærer de barn på skolen i dag. Han har ingen begrunnelse eller ytre meninger om saken, han er bare innstilt på at å drikke alkohol gjør at du dør innenfra. Dette er holdninger, vi har holdninger ovenfor omtrent alt. Om alle hadde like holdninger hadde ikke kriminalitet vært et problem. Den norske lov er den ideelle holdningen alle må rette seg etter. Så det er helt klart at om man har dårlige holdninger kombinert med dårlig psyke kan man begå lovbrudd. Jeg har hatt en serdels vanskelig oppvekst, uten noe som helst støtte apparater og feige naboer som ikke gjorde noen ting. - Jeg kunne aldri begått en kriminell handling. EDIT: Jeg fåreslår at man setter opp et obligatorisk oppfølgingskurs i tilknytting med skole, hvor man kan gjennomgå viktige metoder strategier og generell kunnskap, samtidig som man finner ut av hvordan det står til hjemme. Endret 1. mai 2007 av Tronderbart Lenke til kommentar
RoaldA Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 Selfølgelig, det hadde jeg glemt å ta opp trønderbart. Selv om man har hatt en dårlig oppvekst så vil det automatisk si at man blir kriminell eller noe slikt, men sjangsene er større! Helt klart, mange som alikevell klarer seg bra selv om de ikke har hatt gode foreldre. Helt enig med deg Daehli, man kan forme et barn slik man former en hund. Hvis ikke så vil det jo si at når man blir født så er det allerede bestemt hvordan man blir og hvilke valg man tar. Foreldrene står for mesteparten av formingen av barn hovedsakelig. Jeg kjenner f.eks en som har vokst opp på barnehjemm og hos andre familier, man merker tydelig at dette har merket personen. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Slik det er i dag synes jeg denne ideen virker urealistisk, man kan ikke hindre folk uten "lisens" i å få barn. Men jeg leste en gang om en framtidsvisjon hvor alle får operert inn en brikke i kjønnsorganene som styrer om man kan få barn eller ikke, og samfunnet så kan styre om det enkelte individ kan få barn eller ikke. I et sånt samfunn ville det være enkelt for staten å ha en "lisensordning" for å få barn. Og det kan være at noe slikt vil bli virkelighet en dag, om den teknologiske utviklingen fortsetter. Men spørsmålet er om vi vil ha et slikt samfunn hvor staten kan bestemme hva som er "rett" og "gal" måte å oppdra barn på. Det finnes ingen objektiv rett eller galt i dette temaet, eller "perfekte" foreldre, det må man bare innse med en gang. (joda, det finnes noen måter som er "bedre enn andre. Men "ekspertene" strides stadig om dette. Oj, ble visst litt mange "hermetegn" her...) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå