Gå til innhold

Inføre licens for å få barn?

Anbefalte innlegg

Hvilken sykdomer tenker du på da? Hvis dette er dødelige sykdomer som VIL smitte barnet så mener jeg at foreldrene er noen store egoister om de ikke tar abort.

8470990[/snapback]

Nå vet jeg ikke navnet på alle alvorlige arvelige sykdommer, men det snakkes jo om det ganske ofte. Hjertesykdommer, hjerneskader og lignende. At noen blir født som psykisk utviklingshemmede har vel noe med genene å gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis foreldrene er fullt klar over at barna vil bli født utviknigshemmet så ville jeg anbefalt abourt, men jeg ville ikke tvunget noen til det. For å si det slikt så ville jeg heller blitt født utviklingshemmet enn å bli født inn i en familie som er helt inkompitent til å ta seg av barn! Det kan få mye større følger og det har jeg sett flere tilfleller av. Bla 15 åringer som røyker harsj.

Lenke til kommentar

Når dere nevner at Kina har hatt en lignende politikk i mange år på grunn av overbefolkning så må jeg tillate meg å si:

HELE VERDEN ER OVERBEFOLKET. Jeg er helt klart for en time og to hos psykolog før de har lov å få ett barn, det høres drastisk ut, men noe drastisk kreves, hvis ikke vil det bli enda mer sult og jævelskap i verden.

Dog, sult og krig er et nøvendig onde, ellers ville vi bli over-overbefolket fortere :p

Så om ikke verden finner opp noe genialt som kan produsere mat ut av ingenting eller ting vi ikke trenger, evt. vi får romskip slik at vi kan reise til beboelige planeter så er jeg for noe lignende en evaluering av moren og farens psyke og lignende.

Lenke til kommentar

Som araziel eller noe sa, er ikke en hasj-røykende 15 åring nødvendigvis foreldrenes feil.

Nå har jeg ingen erfaringer med noen av alternativene, men jeg ville heller bli født inn i en familie med vanskelige foreldre enn å bli født utviklingshemmet. Tror jeg.

Lenke til kommentar

Hehe er klart det. Er uenig at en hasj-røykende 15 åring ikke er foreldrene sin feil. Absoludt demmes feil. Greit nok hvis det hadde vært snakk om røyk eller alkohol, ganske vanelig det, men når det er snakk om narkotika så er det er foreldrene sine feil. Indirekte selfølgelig, men alikavell dems feil fordi da har de tydeligvis ikke fått med seg nok når det har kommet så langt at ungem dems røkyer hasj.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner flere som driver med slikt (hasj), og jeg tror ikke de har spesielt dårlige foreldre. Forholdet mellom dem og foreldrene er nok ikke helt perfekt, men det er en annen sak.

Det har mye å si på personen selv. Jeg syns det blir feil å legge all skyld på foreldrene, selv om det er det enkleste.

Lenke til kommentar
Hvis personen ikke har en diagnose eller en sykdom så er det foreldrene sin skyld. At han har et dårlig forhold med foreldrene er vell og deres feil, selv om de kunne vært gode foreldre ellers.

8471870[/snapback]

Det er jeg ikke enig i. Vi har alle fri vilje (ihvertfall mener mange dette), og en 15-17 åring er ikke dum. Å skylde på foreldrene hvis de har et dårlig forhold til barnet sitt blir helt feil. Hva om barnet gir blanke faen i alt og alle, og ikke hører på foreldrene? Det må ikke nødvendigvis være fordi foreldrene ikke har oppdratt barnet sitt "riktig". Venner og miljø kan påvirke mer enn du tydeligvis tror.

Lenke til kommentar

Helt uenig, man bør være opplært til å ikke bli påvirka av venner. Og det er da ikke vanelige 15 åringer som røyker hasj, de er problembarn. Og de ble ikke problembarn da de ble rundt 12-13 år, det er en langvarig prosess som har pågåt siden de var mye mindre. At venner påvirker en til å røyke og drikke er en ting, men at venner får en til å begyne med hasj! Det er mye værre en alkohol og røyk.

Lenke til kommentar
Helt uenig, man bør være opplært til å ikke bli påvirka av venner. Og det er da ikke vanelige 15 åringer som røyker hasj, de er problembarn. Og de ble ikke problembarn da de ble rundt 12-13 år, det er en langvarig prosess som har pågåt siden de var mye mindre.

8472844[/snapback]

Opplært til å ikke bli påvirka av venner? Det kommer helt ann på hva slags venner du har, om du blir påvirket eller ikke. Noen personer er veldig flinke til å snakke og overtale andre, og hvis du da lett blir påvirket, noe som ikke er foreldrenes feil, så har ikke oppdragelsen din mye å si.

Alle som røyker hasj er ikke problembarn. Muligens mange av de, men langt fra alle. Grunnen til at mange prøver hasj er vel venner, samt lysten til å prøve/utforske nye ting. Selv om du har blitt fortalt av foreldrene dine at narkotika er fyfy, og du prøver f.eks. hasj, betyr det ikke at foreldrene dine ikke er flinke nok. Mener du at barn skal bli hjernevasket? At foreldrene skal lære dem alt her i livet, og at de aldri skal bli påvirket på noen måte av andre personer?

At venner påvirker en til å røyke og drikke er en ting, men at venner får en til å begyne med hasj! Det er mye værre en alkohol og røyk.

8472844[/snapback]

Jeg tror at det er mye vanligere enn du tror. Hvis du er i det "rette" miljøet (feil miljø, i denne sammenhengen) så har ikke det foreldrene dine lærte deg mye å si.

Lenke til kommentar

Jeg vet hvilke miljøer du snakker om, har blitt tilbudt hasj selv, men takka tvert nei. Jeg har sett flere eksepmler på slike folk som er gode å manipulere, av det jeg har sett så er de bare slum hele gjengen, noen ordentelige problembarn. En som har litt vett vet å holde seg unna de type folk.

Lenke til kommentar
Helt uenig, man bør være opplært til å ikke bli påvirka av venner. Og det er da ikke vanelige 15 åringer som røyker hasj, de er problembarn. Og de ble ikke problembarn da de ble rundt 12-13 år, det er en langvarig prosess som har pågåt siden de var mye mindre. At venner påvirker en til å røyke og drikke er en ting, men at venner får en til å begyne med hasj! Det er mye værre en alkohol og røyk.

8472844[/snapback]

Må si at du er rik på kunnskap...

Hvem er det som har lært deg det?

Jeg vet hvilke miljøer du snakker om, har blitt tilbudt hasj selv, men takka tvert nei. Jeg har sett flere eksepmler på slike folk som er gode å manipulere, av det jeg har sett så er de bare slum hele gjengen, noen ordentelige problembarn. En som har litt vett vet å holde seg unna de type folk.

Det ser ivertfall ut som du er trygg på fordommene dine...

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar

8472844[/snapback]

Må si at du er rik på kunnskap...

Hvem er det som har lært deg det?

Det ser ivertfall ut som du er trygg på fordommene dine...

8476898[/snapback]

Var faktisk kompis med en som røyka hasj, han hadde det ikke veldig bra hjemme eller på skolen. Faren var/er med i en motorsykkelgjeng som vistnok har et dårlig rykte på seg for å være noen rimelig harbarka kriminelle typer. Mora hadde vistnok vært narkoman etter hva hva folk hadde sagt, og hu virka rimelig fjærn. Da fikk jeg et godt inblikk i hvordan han hadde det, og det var nok bare en liten del av kaka. Han var altså et ordenelig problem barn, men det skyltes oppveksten hans. Endret av RoaldAndre
Lenke til kommentar

Ja, men jeg for inntrykk av du tar alle sammen i kakestykket ditt...

Det finnes svært mange som verken har hatt dårlig fortid eller dårlige levevilkår for å si det enkelt som liker å utforske rusmidler.. Man er ikke en dårlig person pga man kanskje liker alternative rusmidler, slik som du gir inntrykk av...

Det er ikke så svart og hvitt som du gir inntrykk for, ivertfall det inntrykket jeg får...

Ble mye inntrykk her gitt.. :p

:)

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at de fleste narkomane har hatt en dårlig fortid eller tilstander, og er skeptisk til at resten ikke har hatt det. Men si meg imot hvis du har noen gode eksempler, er villig til å høre. Mange som har hatt en dårlig oppvekst uten at de vet om det, f.eks veldig bortskjemte barn. Det virker som det veldig bra, og de har det nok ganske bra og, men senere i livet vil de få merke motgang og slikt som de ikke har vært vandt til. Rett meg hvis jeg tar feil, jeg er IKKE allvitene. Har bare sterke meninger/fordomer mot dårlige foreldre som ødelegger barns liv.

Lenke til kommentar

Man trenger ikke ha dophoder til foreldre for å ha hatt en dårlig oppvekst. Det kan f.eks. også være at de prioriterer feil ting (jobb og penger, f.eks.), eller bare ikke har satt seg inn i hvordan barn kan påvirkes til å gjøre gode valg. Det er desverre ikke en medfødt evne å være gode foreldre.

Lenke til kommentar
Jeg vil påstå at de fleste narkomane har hatt en dårlig fortid eller tilstander, og er skeptisk til at resten ikke har hatt det. Men si meg imot hvis du har noen gode eksempler, er villig til å høre. Mange som har hatt en dårlig oppvekst uten at de vet om det, f.eks veldig bortskjemte barn. Det virker som det veldig bra, og de har det nok ganske bra og, men senere i livet vil de få merke motgang og slikt som de ikke har vært vandt til. Rett meg hvis jeg tar feil, jeg er IKKE allvitene. Har bare sterke meninger/fordomer mot dårlige foreldre som ødelegger barns liv.

8477767[/snapback]

Enig. Hadde egentlig tenkt å poste mye av de samme tankene, men du sparte meg for litt tasting der gitt.

Lenke til kommentar
Man trenger ikke ha dophoder til foreldre for å ha hatt en dårlig oppvekst. Det kan f.eks. også være at de prioriterer feil ting (jobb og penger, f.eks.), eller bare ikke har satt seg inn i hvordan barn kan påvirkes til å gjøre gode valg. Det er desverre ikke en medfødt evne å være gode foreldre.

8477791[/snapback]

Ja for all del. Trenger ikke være at foreldrene slår barna for at det skal være ille. At foreldre slår barna er vell noe av det værste da men.
Lenke til kommentar
Jeg vil påstå at de fleste narkomane har hatt en dårlig fortid eller tilstander, og er skeptisk til at resten ikke har hatt det.

8477767[/snapback]

The_Free_Man snakket ikke om narkomane, men folk som røyker hasj og bruker andre alternative rusmidler, som han så fint kalte det. Er du narkoman/rusmisbruker hvis du røyker hasj la oss si en gang i uken eller hver helg? Jeg trodde narkoman var definisjonen på en person som ikke klarer å stoppe, ikke en som bare (mis)bruker rusmidler. Vi har tydeligvis venner/kontakter i forskjellige miljøer, for de jeg kjenner som har brukt/bruker hasj, har ingen problemer med foreldrene og har hatt en nesten perfekt oppvekst.

Etter å ha sett Nanny 911 (om dette er en troverdig kilde er en annen sak) må jeg si at jeg skjønner litt av det du mener. Det er ikke det at foreldrene (mødrene, i de aller fleste tilfellene) ikke behandler barna sine godt nok, men de skjønner rett og slett ikke hvordan de skal oppdra barn. Men de er på ingen måte dumme eller uegnet som foreldre. Et kurs (som vi har snakket om før) hadde vært perfekt, både før og etter fødselen.

Lenke til kommentar

8476854[/snapback]

En som gikk i klassen min på barne og ungdomsskolen hadde virkelig foreldre som hele tiden innprentet alt han ikke måtte finne på å gjøre. De var også religiøse og innprentet selvfølgelig også det....

Den første og eneste(som jeg vet om) som virkelig ramla utpå var ham !

Med både alkohol og dop...

En annen gutt i klassen hadde en far som var alkoholiker..... han har aldri rørt alkohol til dags dato !

Jeg vet ikke hvor gode eksempler dette var, men det jeg vil fram til er at det slettes ikke behøver å være foreldrenes feil !

Et barn som blir mobbet på skolen er f.eks et fint bytte for "rampen".

Eller for å si det sånn... alle barn/ungdommer med lav selvtillitt kan lett falle i klørne på feil folk.

Og for å understreke mitt poeng litt.... de aller fleste ungdommer har i perioder lav selvtillitt i puberteten.

Har du en del gode kompiser fra før blir det stort sett ikke noe problem, men har du ikke det så.... ?!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...