Herpeederpee Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Tja, det hadde jo vært lurt. Undersøkt om disse foreldrene er i stand til å ta vare på ett barn hadde jo såklart vært det beste for barnet. Dog slike IQ-tester etc. blir for dumt. Man kan være en meget god forelder selv om man ikke er verdens smarteste. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Du skrev mye bra, araziel. Jeg mener fortsatt at man ikke skal kunne nekte noen å få barn. Opplæringen har jeg aldri sagt noe imot, ei heller at Barnevernet skal kunne ta fra foreldre barnet/barna hvis de ikke klarer å ta vare på de. De testene dere snakker om, har dere noen tanker om hvordan disse skal utføres, hva folk skal testes i, også videre? Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Jeg mener fortsatt at man ikke skal kunne nekte noen å få barn. Opplæringen har jeg aldri sagt noe imot, ei heller at Barnevernet skal kunne ta fra foreldre barnet/barna hvis de ikke klarer å ta vare på de. 8464798[/snapback] Det er en menneskerett å kunne unnfange et barn, dvs ha seksuelt samvkem med noen med hensikt å sette et liv til verden. Det er derimot ikke en menneskerett å beholde det dersom det viser seg at man er uskikket. IQ er heller ikke arvelig, noe som gjør at man ikke kan bruke dette som et testmoment. Så hva skal man se på når man leter etter disse skikkede foreldrene, lurer jeg på da. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Det er en menneskerett å kunne unnfange et barn, dvs ha seksuelt samvkem med noen med hensikt å sette et liv til verden. Det er derimot ikke en menneskerett å beholde det dersom det viser seg at man er uskikket. 8465652[/snapback] Vi jo allerede systemer som fungerer for å ta barna vekk fra uskikkede foreldre(Selvom systemene ofte viser seg å selv være uskikkede foreldre). Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Det er en menneskerett å kunne unnfange et barn, dvs ha seksuelt samvkem med noen med hensikt å sette et liv til verden. Det er derimot ikke en menneskerett å beholde det dersom det viser seg at man er uskikket. 8465652[/snapback] Vi jo allerede systemer som fungerer for å ta barna vekk fra uskikkede foreldre(Selvom systemene ofte viser seg å selv være uskikkede foreldre). 8465690[/snapback] Dessverre vil det alltid være noen som faller mellom stolene eller helt utenfor når man oppretter et system for å ivareta mange. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 IQ er heller ikke arvelig, noe som gjør at man ikke kan bruke dette som et testmoment. 8465652[/snapback] Ting tyder på at det er arvelig, jo.For IQ, adoption studies show that, after adolescence, adoptive siblings are no more similar in IQ than strangers (IQ correlation near zero), while full siblings show an IQ correlation of 0.6. Twin studies reinforce this pattern: monozygotic (identical) twins raised separately are highly similar in IQ (0.86) Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/IQ#Family_environment Men jeg er forøvrig enig i deg at IQ i seg selv ikke er et mål på om noen er skikket som forelder eller ikke. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Dessverre vil det alltid være noen som faller mellom stolene eller helt utenfor når man oppretter et system for å ivareta mange. 8465695[/snapback] Det er derfor jeg er tilhenger av tilpasselige systemer som kan hjelpe forskjellige individer istedet for rigide systemer som skal hjelpe alle. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Jeg mener fortsatt at man ikke skal kunne nekte noen å få barn. Opplæringen har jeg aldri sagt noe imot, ei heller at Barnevernet skal kunne ta fra foreldre barnet/barna hvis de ikke klarer å ta vare på de. 8464798[/snapback] Det er en menneskerett å kunne unnfange et barn, dvs ha seksuelt samvkem med noen med hensikt å sette et liv til verden. Det er derimot ikke en menneskerett å beholde det dersom det viser seg at man er uskikket. 8465652[/snapback] Det er akkurat det trådstarter foreslår, at man skal nekte deler av befolkningen å unnfange barn, ikke å beholde det. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Det er akkurat det trådstarter foreslår, at man skal nekte deler av befolkningen å unnfange barn, ikke å beholde det. 8466210[/snapback] Det vet jeg. Det er akkurat det jeg håper at ikke skjer. Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Jeg er for obligatorisk fag i skolen som omhandler å oppdra barn. Alle har godt av å få noen nøytrale basiskunnskaper på plass på det området. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Jeg er for obligatorisk fag i skolen som omhandler å oppdra barn. Alle har godt av å få noen nøytrale basiskunnskaper på plass på det området. 8467383[/snapback] Godt forslag, men det kan bli litt vanskelig å gjennomføre. Ihvertfall med dagens situasjon. Lenke til kommentar
araziel Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Jeg mener fortsatt at man ikke skal kunne nekte noen å få barn. Opplæringen har jeg aldri sagt noe imot, ei heller at Barnevernet skal kunne ta fra foreldre barnet/barna hvis de ikke klarer å ta vare på de. Vi kan iallefall være enige om at noe burde gjøres bedre omkring barneoppdragelse og oppfølging tror jeg.De testene dere snakker om, har dere noen tanker om hvordan disse skal utføres, hva folk skal testes i, også videre?8464798[/snapback] Ærlig talt har jeg ikke peiling på hvor omstendelig noe slikt skulle vært, og angående tester. Jeg vet ikke. Hovedsaklig noen intervjuer som tester om paret har tenkt gjennom det å få barn. Om de har vandel, sjekke at de har skjerpa seg. Det viktigste hadde nok vært litt obligatorisk undervisning angående oppdragelse (e.g mange tror fortsatt straff hjelper), og muligens enkle tester (tenk førerkort) som viser at man har fulgt med, iallefall delvis.Det viktigste vil jo alltid være utdanning og oppfølging etter fødsel. Det å nekte noen å få barn er et ekstremtilfelle, men noe jeg mener burde være muliggjort for nettopp disse. (Ikke som noen bred, "kun de beste får få unger"-ting. Vi trenger fortsatt folk i skranken på rema vet du ) Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Jeg er for obligatorisk fag i skolen som omhandler å oppdra barn. Alle har godt av å få noen nøytrale basiskunnskaper på plass på det området. 8467383[/snapback] Godt forslag, men det kan bli litt vanskelig å gjennomføre. Ihvertfall med dagens situasjon. 8467556[/snapback] ja enig. Matte, engelsk og norsk er jo så sinnsvakt viktig... Jeg mener det er plass til fag som barneoppdragelse, "hvordan fungere som par", økonomi(samfunnsøkonomi), politikk ++. Trenger jo ikke på død og liv være 5t uka hvert av disse fagene Lenke til kommentar
Runar Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 *snip* 8468455[/snapback] Jeg skjønner poenget ditt, men jeg er fortsatt meget skeptisk til en "test" av hvilket som helst slag. Undervisning/opplæring og oppfølgning er gode ideer. ja enig. Matte, engelsk og norsk er jo så sinnsvakt viktig... 8469075[/snapback] Det høres ikke ut som du mener det seriøst. Norsk, matte og engelsk er tre veldig viktige fag, selv om de er dødskjedelige, tro det eller ei. Politikk og samfunnsøkonomi ser jeg ikke poenget med. Vi lærer nok om politikk og økonomi i samfunnslære på videregående (ihvertfall her på Medier og Kommunikasjon). Hvis man vil lære enda mer detaljert om disse temaene, får man velge en spesiell linje. Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 *snip* 8468455[/snapback] Jeg skjønner poenget ditt, men jeg er fortsatt meget skeptisk til en "test" av hvilket som helst slag. Undervisning/opplæring og oppfølgning er gode ideer. ja enig. Matte, engelsk og norsk er jo så sinnsvakt viktig... 8469075[/snapback] Det høres ikke ut som du mener det seriøst. Norsk, matte og engelsk er tre veldig viktige fag, selv om de er dødskjedelige, tro det eller ei. Politikk og samfunnsøkonomi ser jeg ikke poenget med. Vi lærer nok om politikk og økonomi i samfunnslære på videregående (ihvertfall her på Medier og Kommunikasjon). Hvis man vil lære enda mer detaljert om disse temaene, får man velge en spesiell linje. 8469551[/snapback] Joa de er viktige. Spørsmålet er om KUN de fagene skal oppta læreplanen. Samfunnsøkonomi er jo kjedelig, men jeg tror folk hadde hatt bedre greie på det de diskuterer om økonomi om det var basiskunnskap i bunn og ikke tro på avisene. Samme gjelder politikk (samfunnsfag). Diskutere politikk med personer som knapt har hatt faget ender ofte opp i .... ja urk. Altså dybden mangler, og slike folk skal stemme på ting på lik linje med de som har kunnskap... Jeg syns for mange har manglende kunnskap på området. Handler ikke om å lære dødsmasse, men et minimum som jeg savner ofte. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Det kunne ha vært interessent å få i gang en diskusjon rundt det temaet, DarkSlayer, spesielt siden denne tråden ikke er et egnet sted for nå går vi offtopic. Jeg ser ingen grunn til å legge til flere fag på læreplanen. Det måtte isåfall, og jeg er ikke sikker på om jeg er enig i det, være det som ble diskutert her (barneoppdragelse og slikt). Det er sikkert mulig å få det inn under biologien eller noe lignende. Lenke til kommentar
RoaldA Skrevet 25. april 2007 Forfatter Del Skrevet 25. april 2007 Det er akkurat det trådstarter foreslår, at man skal nekte deler av befolkningen å unnfange barn, ikke å beholde det. 8466210[/snapback] Muligens jeg utrykte meg litt feil, mener altså at denne ideen med lisens var obligatorisk opplæring i hvordan man skal klare å ta seg av barn! I værste tillfelle spare enkelte fra å bli født for så å vokse opp i elendighet! Noe jeg personelig har sett, og er helt enig med araziel om at enkelte kunne man ha spart. Jeg sa ikke direkte at man burde frata rettigheten til folk å få barn, bare at man sørger for at de skal gjøre det ordentelig. Enkelt og greit at man skal spare enkelte fra å bli født dømt! Lenke til kommentar
RoaldA Skrevet 25. april 2007 Forfatter Del Skrevet 25. april 2007 De testene dere snakker om, har dere noen tanker om hvordan disse skal utføres, hva folk skal testes i, også videre? 8464798[/snapback] Jeg vet heller ikke det, men stoler på at pedagoger har kunskaper nok til å sette sammen en slik test, stoler ikke du på kunskapene til proffe fagfolk? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 De testene dere snakker om, har dere noen tanker om hvordan disse skal utføres, hva folk skal testes i, også videre? 8464798[/snapback] Jeg vet heller ikke det, men stoler på at pedagoger har kunskaper nok til å sette sammen en slik test, stoler ikke du på kunskapene til proffe fagfolk? 8470539[/snapback] Ikke når det gjelder dette temaet. Da må vi vel utdanne folk på en helt ny måte for at de skal kunne bestemme noe sånt. Jeg er ihvertfall skeptisk til en "test" Det med at dere vil spare personer fra å bli født ved å nekte foreldrene å få barn. Er ikke det det samme som å tvinge/tipse foreldre som venter barn med alvorlige sykdommer til å ta abort? Eller foreldre som har alvorlige arvelige sykdommer. Både foreldrene og barnet hadde blitt spart for mye. Lenke til kommentar
RoaldA Skrevet 25. april 2007 Forfatter Del Skrevet 25. april 2007 De testene dere snakker om, har dere noen tanker om hvordan disse skal utføres, hva folk skal testes i, også videre? 8464798[/snapback] Jeg vet heller ikke det, men stoler på at pedagoger har kunskaper nok til å sette sammen en slik test, stoler ikke du på kunskapene til proffe fagfolk? 8470539[/snapback] Ikke når det gjelder dette temaet. Da må vi vel utdanne folk på en helt ny måte for at de skal kunne bestemme noe sånt. Jeg er ihvertfall skeptisk til en "test" Det med at dere vil spare personer fra å bli født ved å nekte foreldrene å få barn. Er ikke det det samme som å tvinge/tipse foreldre som venter barn med alvorlige sykdommer til å ta abort? Eller foreldre som har alvorlige arvelige sykdommer. Både foreldrene og barnet hadde blitt spart for mye. 8470593[/snapback] Hvilken sykdomer tenker du på da? Hvis dette er dødelige sykdomer som VIL smitte barnet så mener jeg at foreldrene er noen store egoister om de ikke tar abort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå